فونیکسریمکسبهتام

آیا کسی به کمک یوز آسیایی می‌آید؟

ایمن سازی مسیر عبور یوز از جاده‌ای مرگبار

عصر خودرو- جاده‌ای که بیشترین آمار تلفات یوز را به خود اختصاص داده در سه مرحله مورد ایمن سازی قرار می‌گیرد اما به شرط تأمین بودجه.

ایمن سازی مسیر عبور یوز از جاده‌ای مرگبار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، ماده یوزی که به عنوان آخرین قربانی جاده سمنان ــ مشهد ماه گذشته جان خود را در تصادف از دست داد انگیزه‌ای مضاعف برای ایمن‌سازی این جاده در میان مسئولان ایجاد کرد.

    عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هفته گذشته با بیان این که در حال حاضر خطر انقراض یوز ایرانی، احیای زیستگاه‌ و حفظ آمار فعلی یوز ایرانی باید اولویت مسئولان محیط زیست باشد، بر لزوم جدی گرفتن خطر انقراض یوز ایرانی تأکید کرد و گفت: باید با بهره‌گیری از به روز و جدیدترین تکنیک‌ها و همچنین رفع عوامل مؤثر در انقراض، در راستای حفاظت از این گونه ارزشمند گام برداشت.

    این در حالی است که هرمز ذاکری معاون دفتر ایمنی و دبیرخانه کمیسیون ایمنی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه ایمن‌سازی و فنس‌کشی آزادراه‌ها در سراسر کشور به عهده وزارت راه است، می‌گوید: هر چند فنس کشی جاده‌ها و بزرگراه‌ها جزو وظایف این وزارتخانه به حساب نمی آید اما طبق دستورالعمل ارزیابی زیست محیطی طرح‌های راه و راه آهن، آسیب های وارد شده به محیط زیست در نتیجه راهسازی، باید تا حدامکان جبران شود.
    وی ادامه می‌دهد: فنس‌کشی محدوده 12کیلومتری مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست در جاده تهران ــ مشهد با رعایت ضوابط فنی ایمنی حریم راهها نه تنها از نظر وزارت راه مانعی ندارد بلکه مورد استقبال هم قرار خواهد گرفت؛ حتی شاید بتوانیم در صورت درخواست مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در تأمین بودجه فنس کشی‌ای محدوده سهمی داشته باشیم.

    ذاکری همچنین ایجاد تغییرات در کالوِرت (زیرآبگذر)‌های موجود در این محدوده را برای عبور حیات وحش بلامانع عنوان کرده و تصریح می‌کند: امیدواریم با بررسی‌های میدانی و برگزاری نشست‌هایی با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بتوانیم با فنس‌کشی محدوده مورد نظر و آماده‌سازی زیرگذرهای موجود، مسیری ایمن برای عبور حیات وحش خصوصاً یوزپلنگ به آن سوی زیستگاهش فراهم آوریم.

    وی همچنین با بیان اینکه برخی شرکت‌ها مایلند به منظور تبلیغات در تأمین هزینه زیرساخت‌های محورهای اصلی کشور مشارکت داشته باشند می‌گوید: شاید بتوان با مذاکره با برخی از این شرکت‌ها، بخشی از هزینه مورد نیاز برای احداث روگذر در نقاط حادثه‌خیز این جاده را فراهم آورد.

    از سوی دیگر هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته اثری از توله یوزی که مادر خود را بر اثر تصادف در جاده تهران ــ مشهد از دست داده بود مشاهده نشده، خاطرنشان می‌کند: مرگ ماده یوزی که ماه گذشته در جاده عباس‌آباد تلف شد، هر چند تلخ اما انگیزه ای مضاعف و عزمی راسخ برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در محوری کرد که با گذشتن از زیستگاه یوز، گهگاه از معدود بازماندگان نسل رو به انقراض این گربه سان قربانی جدیدی بر می‌گزیند.

    وی با بیان اینکه طی هفته گذشته ایمن‌سازی محدوده این حادثه خیز به مسافت 12 کیلومتر در جاده سمنان ــ مشهد در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته می‌گوید: تصمیم داریم با فنس‌کشی این محدوده 12 کیلومتری، کالورت‌های موجود در این محدوده را به مسیر عبور حیات وحش از جاده تبدیل کنیم چرا که دوربین‌های تله ای موجود در این کالورت‌ها، تصاویری از عبور گونه‌های حیات وحش از جمله یوز را به ثبت رسانده‌اند.
    جوکار ادامه می‌دهد: در محدوده 12‌کیلومتر حادثه خیز از جاده عباس‌آباد، 32‌ کالورت وجود دارد که در حال حاضر تنها ابعاد تعدادی از آنها برای عبور یوز مناسب است و تصمیم داریم با هماهنگی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، با ایجاد تغییراتی در برخی از این کالورت‌ها، تعداد کالورت‌های قابل استفاده برای عبور یوز را افزایش دهیم.

    وی فاز اول ایمن‌سازی این جاده را که تا‌کنون بیشترین تلفات یوز را به خود اختصاص داده، فنس‌کشی، فاز دوم را آماده‌سازی کالورت‌ها و فاز سوم را در صورت تأمین بودجه احداث روگذر برای عبور حیات وحش اعلام کرده و می‌گوید: برای اجرای فاز اول که فنس‌‌کشی محدوده ای 12 کیلومتری از جاده است، یک میلیارد تومان بودجه لازم است که امیدواریم به زودی با موافقت معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تأمین شود.
    مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با ابراز خرسندی از حمایت و توجه مسئولان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته ابراز امیدواری می‌کند: عزم ملی برای حفاظت از بازماندگان نسل یوزپلنگ آسیایی هرچه زود‌تر عوامل نابودی این گربه سان را که تنها در سرزمین ما میهمان است از میان بردارد.

    اما تأمین بودجه‌ یک میلیارد تومانی برای فنس‌کشی جاده‌ای که طبق آمار پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هر ساله یک یوز، قربانی می‌گیرد هر چند در برابر ارزش ملی و بین‌المللی این گونه ارزشمند، اقدامی چشمگیر به شمار نمی‌رود، با توجه به اینکه تاکنون در عمل، اقدامی در راستای حفاظت از یوز را در سطح کشور شاهد نبوده‌ایم، اولین گام در مسیر حفاظت از یوز آسیایی در ایران دانسته خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو