فونیکسریمکسبهتام

پرسه زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های «چراغ برق»

امید و اضطراب فروشندگان لوازم یدکی در بازاری به خواب رفته

عصر خودرو- سفر چند ساعته به بازار لوازم یدکی به گونه‌ای رقم می‌خورد که گویی این گزارش‌های میدانی تو را به کارشناسی تبدیل کرده است که حال، فروشندگان قطعات نظر شما را جویا می‌شوند که گزارش این چند ماه رونق بازار را به چه تاریخی موکول کرده‌ای!

امید و اضطراب فروشندگان لوازم یدکی در بازاری به خواب رفته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، خب می‌مانی چه جوابی بدهی «چند سال تحریم وضعیت را آرام آرام به سمت و سویی برد که امروز شاهد آن هستیم، کمی صبر لازم است تا با برداشتن تحریم‌ها دوباره آرام آرام به شرایط مطلوب بازگردیم»؛ تنها پاسخی که به ذهنت می‌رسد. اما نگاه کارشناسانه آنها وقتی با هم به گفت‌وگو می‌پرداختند نشان از پختگی بعضی و خامی برخی دیگر داشت.


    بازار خیال تکان خوردن ندارد
    در هوای گرم ساعت 15 در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان چراغ‌برق با همکار عکاس به دنبال شکار سوژه مناسب از بین فروشندگان هستیم، ابتدا روی شیشه‌ها و سر در مغازه‌ها را مرور می‌کنی تا به قول خودت یک «قطعه فروش مهم» را بیابی. یک مغازه باتری‌فروشی در خیابان، صید خوبی بود اما در پایان گفت‌وگو که اسم مدیر فروشگاه را می‌پرسی، می‌فهمی برادر یکی از فروشندگان تایر است که پیش‌تر، از او نیز درباره وضعیت بازار تایر پرس‌وجو کرده بودی. تقی اساسه می‌گوید: بازار ما که بازار باتری است تا امروز جهشی نداشته است، زیرا دلار نوسانات بسیاری داشته و درصدهای گمرکی بالا رفته در نتیجه واردات ضعیف شده است.
    او ادامه داد: بازار در حال حاضر رونق چندانی ندارد و همچون پیش از عید است، البته آنطور که پیش می‌رود باید منتظر رکود بیشتر بود. زیرا با وضعیت کساد بازار و مالیاتی که سال به سال افزایش می‌یابد، برخی فعالان این صنف رو به تعطیلی رفته‌اند.
    در همین رابطه حسن نیکومنش، فروشنده جعبه فرمان‌های هیدرولیک که بیشتر قطعات دست دوم می‌فروشد درباره روند بازار  گفت: بازار جالب نیست و نسبت به پیش از عید، تغییری نداشته و به قول کاسب‌ها هنوز راه نیفتاده است.
    همچنین علی صوفیانی، فروشنده دیسک و صفحه، فیلتر و توربوشارژ گفت: بازار نسبت به سال گذشته افت زیادی داشته که این روند ناشی از وضع اقتصادی کل کشور است.
    وی در ادامه این موضوع اظهار کرد: در بازار تغییری رخ نداده زیرا در عمل باید تحریم‌های بانکی برداشته و سوئیفت نیز بازگشایی شود.
    هوای گرم اردیبهشت و شلوغی چرخ‌دستی‌ها تو را به پاساژها هدایت می‌کند و سوژه بعدی خود را می‌یابی. مهدی نامدار، یکی از فروشندگان قطعات پیکان، پژو و پراید درباره بازار لوازم یدکی در این ماه سال معتقد است: اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته بازار در رکود بیشتری به سر می‌برد. در حالی که اردیبهشت سال گذشته قیمت‌ها مشخص شده و بازار به گردش درآمده بود.
    او گفت: اما امسال هنوز قیمت‌ها اعلام نشده و بازار راکد است. شرکت‌ها هنوز در تلاطم هستند که چند درصد قیمت‌های خود را افزایش دهند. البته ماه‌های پایانی سال (بهمن و اسفند) نسبت به ماه‌های مشابه خود در سال‌های گذشته بازار بهتر بود.


    آینده‌نگری جایگزین پیش‌بینی‌ها شود
    اساسه در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه‌ای که در این صنف دارید پیش‌بینی می‌کنید رونق بازار در چه ماهی از سال باشد، گفت: هر صنفی با توجه به محصول خود فصلی برای رونق دارد. به طور نمونه صنف روکش خودرو برای شب‌های عید رونق زیادی دارد یا صنف لوازم یدکی با گرم شدن هوا رونق می‌گیرد.
    او افزود: هیچ صنفی وجود ندارد که به طور دائم رونق و معاملات روزانه داشته باشد. البته شاید این روند در چند سال گذشته وجود داشت اما در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در چه ماهی از سال بازار لوازم یدکی رونق می‌گیرد. اما نیکومنش درباره رونق بازار لوازم یدکی معتقد است که زمان رونق مشخص نیست، زمانی ماه‌های هفتم و هشتم سال، بازار پر جنب‌وجوش بود اما هم‌اکنون در برخی موارد شاهدیم که بازار در تیرماه رونق می‌گیرد.
    او گفت: این امر بیشتر بستگی به سیاست‌های دولت دارد. تمام اقشار زنجیروار به هم متصل هستند؛ به طور قطع وقتی بخشی رونق داشته باشد و تسهیلات دولتی نیز به آن بخش کمک کند، نتیجه آن به سایر بخش‌ها نیز می‌رسد «باران که ببارد برکت و سودش به همه جا خواهد رسید».
    این فروشنده لوازم یدکی خودرو ادامه داد: تنها این مسئله مطرح نیست که مصرف‌کننده به قطعه‌ای نیاز داشته باشد و نسبت به خرید آن اقدام کند زیرا در ابتدا این فرد به فکر تامین نیازهای اولیه زندگی شخصی خود نظیر وضعیت پوشاک، خوراک و مسکن است و سپس به دنبال تهیه مایحتاج دیگرش خواهد بود. البته این وضعیت برای افرادی که خودرو وسیله‌ای برای تامین مخارج زندگی آنهاست، تا اندازه زیادی متفاوت است.


    او افزود: در کنار مایحتاج اولیه زندگی، مسافرت یک تفریح لوکس بوده و در حاشیه قرار می‌گیرد.
    نیکومنش در پاسخ به این پرسش که تقاضا برای کالاهای جدید بیشتر است یا دست دوم گفت: مردم تمایل به خرید کالای جدید دارند اما اگر توان مالی نداشته باشند و کارشان با جنس کارکرده هم راه بیفتد، ایرادی در تهیه و خرید جنس دست دوم نمی‌بینند.
    صوفیانی همچنین درباره رونق بازار صنف خود گفت: معمولا بازار در شب‌های عید تا حدودی بهتر می‌شود اما در شب عید سال گذشته نیز وضعیت همانگونه بوده و بهبودی در بازار حاصل نشد و در حال حاضر نیز این صنف روز به روز با افت فروش مواجه است.
    وی با بیان اینکه با یک مقایسه آماری می‌توان گفت شاهد 50 درصد افت فروش بوده‌ایم، تصریح کرد: عرضه زیاد اما تقاضا اندک است و در این شرایط نیاز است تا مسئولان به فکر فروشندگان لوازم یدکی باشند و برای جلوگیری از تعطیلی این صنف راهکاری بیندیشند.
    نامدار، فروشنده جوان صنف لوازم یدکی نیز درباره پیش‌بینی برای رونق دوباره بازار گفت: مشخص نیست وضعیت بازار چه زمانی به حالت عادی بازگردد این در حالی است که بحث‌های مالیاتی، ارزش‌افزوده و قوانین جدید فروشندگان را در اضطراب نگه داشته است.
    او ادامه داد: برای اینکه بگویم بازار رونق گرفته است باید فروش عمده داشته باشیم زیرا با تک‌فروشی این اتفاق رخ نخواهد داد اما امروز تنها خریدهای روزمره انجام می‌شود و شاهد 50 درصد افت فروش هستیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو