فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۵۸۸»

آیا دونرخی شدن بنزین در راه است؟

عصر خودرو- مصوبه دونرخی شدن بنزین در مجلس دهم باید به گونه‌ای اصلاح شود تا دیگر دچار شوک روانی قیمت در جامعه نشویم.

آیا دونرخی شدن بنزین در راه است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» بحث قیمت بنزین و مقوله کارت سوخت یکی از موضوعات کلیدی در کشور است به طوریکه حتی با اتمام دوره نهم مجلس شورای اسلامی و آغار بکار مجلس دهم این بحث دوباره در دستور کار قرار گرفت.
    می توان یادآور شد پس از مصوبۀ مجلس و الزام دولت به عرضۀ سوخت با کارت هوشمند و سهمیه‌بندی بنزین، بحث پیرامون نحوۀ اجرای این مصوبه داغ شد به طوری اکثر مسئولان کشور اعتقاد براین دارند که عرضه سوخت با کارت هوشمند منجر به کاهش مصرف و قاچاق این فرآورده استراتژیک در کشور می شود.
    در کنار توزیع سوخت با کارت هوشمند، مجلس شورای اسلامی دوباره موضوع عرضه بنزین را به صورت دونرخی با کارت سوخت در دستور کار خود قرار داد.
    این در حالیست که مصوبه مجلس مورد انتقاد دولتمردان از جمله مسئولان وزارت نفت قرار گرفت به گونه ای که بیژن زنگنه وزیر نفت درباره دو نرخی بودن قیمت بنزین گفته بود ، این امر به همراه خود فساد می آورد و وزارت نفت نه تنها با دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست.
    حال که مصوبه مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت بایستی مسئولان اجرایی و نمایندگان به گونه‌ای این طرح را اصلاح نمایند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند، بنابراین در صورت ادامه دار بودن این روند، یک شوک روانی اقتصادی در جامعه به وجود خواهد آمد و با این روال مردم نسبت به مسئولان کشور بی‌اعتماد خواهند شد، چرا که اکنون قیمت بنزین در کشور بالاتر از رقم اعلامی در منطقه فوب خلیج فارس است.
    می‌توان یادآور شد که بیشتر دغدغه مسولان این بود که قیمت بنزین در کشور باید به قیمت فوب منطقه خلیج فارس برسد حال که از این ارقام جلوتر زده باید تمهیدات اساسی در این زمینه اندیشیده شود.
    طبق گفته برخی از صاحب نظران، کارت سوخت عامل شفافیت عرضه بنزین است و کسانی که در اجرای این طرح سنگ اندازی می کنند، به دنبال منافع خود هستند چراکه شفافیت آماری مانعی برای رسیدن به اهداف آنها است. همچنین دولت باید در زمینه شفاف سازی آماری و تدوین برنامه مناسب در میزان و قیمت سوخت سهمیه ای و غیر سهمیه ای توجه بیشتری داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط