فونیکسریمکسبهتام

قرارداد پژو، نماد موفقیت برجام

عصر خودرو- برجام یکی از اتفاق‌های مثبت دولت یازدهم بود. اگر گفت‌و‌گوها در مورد مسائل هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسید به طور قطع وضعیت خیلی از بخش‌ها با معضل روبه‌رو می‌شد و این امر بیشترین لطمه را به حوزه صنعت می‌زد.

قرارداد پژو، نماد موفقیت برجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، در زمان تحریم، تولید خودروهای داخلی بیش از 50 درصد کاهش یافت و هیچ کشوری حاضر به همکاری با ایران در زمینه صادرات قطعه نبود.از سویی صادرات خودرو هم با چالش مواجه شد و ایران خیلی از بازارهای صادراتی خود را از دست داد.چالش در انتقال پول هم از دیگر معضلاتی بود که تحریم باعث شد.با این تفاسیر خودروسازان ارتباط با دنیای خارج را از دست دادند و به دلیل مشکلات مالی داخلی هم نتوانستند فعالیت‌های توسعه‌ای خود را انجام دهند، اما با تغییر رویه دولت یازدهم و آغاز گفت‌و‌گوها با طرف‌های خارجی به مرور زمان رفتار شرکت‌های خارجی نسبت به ایران تغییر کرد و پس از برجام خیلی از شرکت‌ها برای همکاری و فعالیت‌های مشترک اعلام آمادگی کردند.

    قبل از آنکه برجام رخ دهد شرکت فرانسوی پژو سر میز مذاکره حاضر و قرار شد در صورت توافق گروه 1+5 قرارداد بین دو طرف نهایی شود لذا بعد از به نتیجه رسیدن برجام توانستیم نخستین قرارداد خودرویی را با پژو امضا کنیم. اگر اقتدار ایران در مذاکرات حفظ نشده بود به طور قطع در مذاکرات خود موفقیت فعلی را نداشتیم. همان گونه که مردم در جریان قرار گرفتند بواسطه قرارداد جدید که 19 قرارداد فرعی هم دارد توانستیم ضرر و زیان هم بگیریم لذا شرکت پژو بابت رفتنش از ایران و خسارت‌هایی که به این صنعت وارد کرد مجبور شد در قالب‌های مختلف پرداخت‌های حتی غیر نقدی داشته باشد. از سویی برای نخستین بار یک شرکت مشترک خودروسازی ایجاد شد که اکنون سالن خط تولید در مراحل آماده‌سازی است.قرار است هر دو مجموعه ایران خودرو و پژو به صورت مساوی 50 درصد سهام داشته باشند.از این‌رو شرکت جدید می‌تواند باعث رشد و ترقی صنعت خودرو شود.

    نخستین محصول مشترک اسفند ماه وارد بازار خودرو خواهد شد و پس از آن سایر خودروهایی که در قرارداد لحاظ شده است در این شرکت مشترک تولید می‌شود. همچنین برجام باعث شد تا با شرکت‌های ژاپنی هم کار‌های مشترک خود را آغاز کنیم. با شرکت بنز هم تا دو ماه دیگر تمام قراردادها نهایی می‌شود. البته مذاکره با سایر شرکت‌های اروپایی هم شروع شده است که بزودی به نتیجه نهایی خواهد رسید لذا همه این موارد و دستاوردها حاصل برجام است.اگر اکنون بازار خودرو آرامش دارد و قطعات خودرو کیفی‌سازی شده است به دلیل اجرایی شدن برجام است حتی مشکلات مالی و جابه‌جایی پول هم در حال حل شدن است.

    بر این اساس باید بگویم که در جابه‌جایی پول با شرکت پژو هیچ مشکلی نداریم و اکنون شرایط برای توسعه همکاری‌ها و فعالیت با شرکت‌های خارجی فراهم است و خیلی از برندهای بنام برای همکاری با ما پیشقدم شدند. حال اگر برجام رخ نداده بود هیچ‌کدام از مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید. در نهایت باید تأکید کنم که برجام تأثیر خود را بر صنعت خودروسازی گذاشته است. قرارداد پژو نماد این موفقیت است.

    هاشم یکه زارع
    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو