فونیکسریمکسبهتام

۴۰۰ کامیون ترکیه منتظر ورود به ایران

عصر خودرو- در حال حاضر کامیون‌هایی نمی‌توانند وارد ترکیه شوند که خالی هستند و برای بارگیری از ترکیه و مقاصد پایانه‌های حمل بار ترکیه قصد ورود به این کشور را دارند.

۴۰۰ کامیون ترکیه منتظر ورود به ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از بازگشت مرزهای میان دو کشور به حالت تقریبا عادی خبر داد.

    سید جلال ابراهیمی اظهار کرد: به دنبال بسته‌شدن مرزها و کودتای نافرجام ترکیه، پس از گذشت مدتی از ساعت 12 ظهر روز گذشته، مرز بازرگان به روی کامیون‌های ایران و ترک و تریلرهای حامل بار به مقصد کشورهای اروپایی یا از مقاصد اروپا به حوزه آسیای میانه و ایران باز شده است.

    وی ادامه داد: بر این اساس اگرچه عبور و مرور از ترکیه به ایران به کندی صورت می‌گیرد اما از طرف ایران تقریبا هیچ کامیونی پشت مرز به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی متوقف نمانده است.

    رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه همچنین متذکر شد: در حال حاضر کامیون‌هایی نمی‌توانند وارد ترکیه شوند که خالی هستند و برای بارگیری از ترکیه و مقاصد پایانه‌های حمل بار ترکیه قصد ورود به این کشور را دارند.

    ابراهیمی درباره‌ دلیل این موضوع توضیح داد: دولت ترکیه اخیرا به منظور صیانت از حقوق کامیون‌داران خود که بعد از ماجرای تحریم روسیه، کم‌بار و کم‌محموله شده‌ اند، ورود کامیون‌های خالی به این کشور را ممنوع کرده است.

    وی همچنین متذکر شد: هم‌اکنون تنها معضلی که در منطقه بازرگان برای ورود کامیون‌های ترک یا اروپایی وجود دارد تاخیر در پاسخ‌دهی آزمایشگاهی است که به تازگی در مرز به منظور کنترل مواد وارد شده به کشور ایجاد شده است.

    رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: اکنون گفته می‌شود برخی کامیون‌ها حتی چهار - پنج روز اجبار و الزام به ماندن در پارکینگ‌های مرزی دارند تا جواب آزمایش‌های آنها آماده شود، اما این موضوع مغایر با دستورالعملی است که طبق آن گفته و تاکید شده که نباید این روند موجب توقف مال‌التجاره در مرز شود.

    ابراهیمی همچنین عنوان کرد: اکنون مقامات و کامیون‌داران معتقدند که اگر ساعات کار این آزمایشگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در آید حتی حاضرند هزینه‌های آن را نیز بپردازند تا این معضل سریع‌تر حل شود و نارضایتی در حمل بار برای تجار خارجی ایجاد نشود.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر برای آزمایش محموله هر کامیون مبلغی معادل 700 هزار ریال هزینه آزمایشگاهی گرفته می‌شود، گفت: اکنون صاحبان مال‌التجاره و حق‌العمل‌کاران مرزنشین حاضر به پرداخت هزینه‌های اضافی هستند تا خط عبوری باز شود. اما در حال حاضر بیش از 400 کامیون در آن سوی مرز منتظر ورود به ایران هستند. این در حالی است که مرزها به طور کامل باز هستند و مشکلی به غیر از مباحث آزمایشگاهی وجود ندارد.

    رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در ادامه‌ صحبت‌های خود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان خسارات وارد شده به تجار ایرانی به دلیل بسته شدن مرزهای ترکیه اظهار کرد: در این خصوص تنها ماشین‌های ایرانی نبودند و کامیون‌های اروپایی که به مقاصد آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان نیز بوده‌اند، چراکه بسیاری از کامیون‌های ترک و اروپایی به دلیل بسته بودن مرزهای عراق از طریق مرز ترکیه وارد ایران می‌شوند تا محموله خود را به مقصد برسانند.

    ابراهیمی ادامه داد: به هرحال هرگونه توقف در مرز علاوه بر پرداخت‌ها باعث ایجاد تاخیر در اوراق بانکی و ضرر و زیان‌های متعدد برای تجار می‌شود که طبیعی است وقتی چند روز یک مرز بسته باشد حدود سه تا چهار هزار ماشین که هر یک از آنها حدود 22 تن ارزش کالایی دارند سرگردان شده و توقف بین مرزی آنها هزینه‌های متعددی را به دنبال دارد که البته اکنون نمی‌تواند رقم دقیقی برای میزان خسارات اعلام کرد.

    وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال شرایط ایجاد شده در ترکیه میزان واردات یا صادرات این کشور را تغییر نداده، گفت: در مدت زمانی حدود 24 تا 48 ساعت حجم بار تغییرات خاصی را نشان نمی‌دهد و برای ارزیابی دقیق این موضوع زمان بیشتری لازم است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو