فونیکسریمکسبهتام

شاید برخی از خودروها در بورس معامله شوند

معامله خودرو در بورس کالا در حال بررسی است

عصر خودرو- مدیر عامل بورس کالای ایران گفت: بورس کالا می‌تواند زیر ساخت لازم را برای توسعه بازار صادراتی و داخلی سیمان فراهم کند.

معامله خودرو در بورس کالا در حال بررسی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان، حامد سلطانی نژاد در خصوص دستاورد بورس کالا در سال جاری گفت: در سال جاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس کالا را معرفی می‌کنیم از جمله آن در حوزه کشاورزی است که در سال جاری کل ذرت و جو محصول تولیدی کل کشور در بورس کالا و از طریق مکانیزم این بازار مبادله خواهد شد.

    وی در ادامه افزود: با معرفی فرصت‌ها درصدد هستیم سایر محصولات کشاورزی را در بورس کالا عرضه کرده و رینگ کشاورزی را از لحاظ حجم و ارزش به رینگ فلزی و پتروشیمی نزدیک کنیم.

    مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اهمیت قراردادهای آتی در بورس کالا اظهار کرد: زمانی که محصولات نقدی در بورس کالای ایران در حوزه کشاورزی شکل بگیرد در آینده زمینه فراهم خواهد شد تا قراردادهای آتی این محصولات را هم که در کل دنیا خیلی معتبر هستند و عموماً برای پوشش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرند را توسعه داد.

    سلطانی نژاد با بیان این‌که معاملات بورس کالا در مرحله ابتدایی به صورت نقد انجام می‌شود، تصریح کرد: ابتدا در بورس، معاملات نقد صورت گرفته و در مرحله بعد معاملات مدت‌دار، سلف و نسیه در آن‌ها باب شده و که این‌ موارد همان قرار دادهای فوروارد هستند و کم‌کم احساس نیاز برای آینده موجب شده تا بتوانند بازیگران بازار خود را در برابر تلاطمات قیمتی پوشش دهند از این رو قرار دادهای مشتقه در بورس‌ها به وجود آمد که این قراردادها مبتنی بر محصولات کشاورزی، جز معتبرترین قراردادها هستند.

    وی در توضیح برنامه بورس کالا در سال جاری گفت: برنامه بورس کالا در سال جاری راه‌اندازی قرار آتی ذرت است، ذرت یک محصول استراتژیک با بازیگران بسیار بوده و قیمت آن روی نهادهای پایین دستی مثل قیمت گوشت، مرغ و ... اثرگذار است و اگر بتوانیم یک بازار مشتقه ای داشته باشیم که قیمت نهادهای دامی مثل ذرت را پوشش دهیم می‌توان از تلاطمات افزایش قیمتی در نهادهای پایین‌دستی مثل گوشت جلوگیری کنیم و از این طریق پوشش ریسک و منافع مردم را در نظر بگیریم چون قیمت در بازار کنترل خواهد شد و تلاطمات در بازار مشتقه خواهد بود و با این شرایط در بازار واقعی تقاضای سفته بازی کمتر خواهد شد.

    مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص ورود خودرو به بورس گفت: قیمت گذاری بعضی از خودروها توسط نهادهای دیگری صورت می گیرد و کالایی که در بورس کالا مبادله می‌شود باید قیمت ثابتی نداشته باشد و با بررسی‌های حقوقی و کارشناسی می‌توان نظر داد که خودرو در بورس معامله شود یا خیر.

    وی ادامه داد: شاید در مورد خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند بتوانند در بورس کالا مورد معامله قرار گیرند به همین خاطر تحقق این امر نیازمند بررسی بیشتر است.

    سلطانی نژاد در خصوص عرضه سیمان در بورس تصریح کرد: بورس کالا برای عرضه سیمان آمادگی لازم را دارد و منتظر هستیم عرضه کنندگان وارد عمل شوند و چندین بار از عرضه کنندگان خواستیم تا محصول خود را در بورس کالا عرضه کننده و آن‌ها نیز اجابت کردند و چندین بار هم این تجربه در بورس کالا کسب شد و به نظر می‌رسد با توجه به مازاد عرضه‌ای که ما در حوزه سیمان داریم مکانیزم بورس می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

    وی خاطر نشان کرد: بازار صادراتی، بازار سیمان را نظم و نصب خواهد داد و اینکه بورس کالا تعیین کند یک سری از شرکت‌های سیمانی بتوانند صادرات داشته باشند و یک سری نتوانند از این جهت در فضای بازار کار درستی نیست و بهتر این است که بورس کالا شرایط مساوی برای همه شرکت‌ها را فراهم کند تا بتوانند در بازار داخلی و صادراتی فعالیت کنند که بورس می‌تواند این زیر ساخت را فراهم کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو