فونیکسریمکسبهتام

تعریفی از مهم‌ترین کاربــــری‌های خودرو‌های سنگین و تجاری

چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر

عصر خودرو: کامیون‌ها در ابتدا دارای کاربری حمل بار بودند و بعد‌ها که سیستم حمل‌و‌نقل مسافر در حال شکل‌گیری بود، اولین اتوبوس‌ها از ترکیب یک کشنده و یک واگن ساخته می‌شدند که مرسدس بنز از اولین سازنده‌های این سیستم بود. اما امروزه خودرو‌های کار و تجاری دارای کاربری‌های بسیار گسترده‌ای هستند که در برخی ‌موارد حتی باور آنها و ادعایی که شرکت سازنده دارد نیز غیر قابل تصور است که از آن جمله می‌توان به تعریف هزار کاربری از سوی مرسدس بنز برای یونیماگ اشاره کرد.

چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر
  • چهــره‌های مختلف یک کامیون از نگاهی دیگر

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اما در بین کاربری‌های رسمی و رایج یک خودرو سنگین، چندین مورد شناخته شده و عمومیت یافته وجود دارد که در ادامه به توضیح مفهوم آنها می‌پردازیم. قابل ذکر اینکه این کاربری‌ها رایج‌ترین و اصلی‌ترین کاربری‌ها و دسته‌بندی‌های یک خودرو محسوب می‌شوند.

Long Haul
در تعریف این کلمه می‌توان گفت کامیونی که برای تردد در مسیر‌های بلند طراحی شده است. این کلمه در توصیف کشنده‌هایی است که دارای بزرگ‌ترین اتاق در بین محصولات دیگر همان سازنده هستند و برای تردد در مسیر‌های بین‌المللی و فاصله‌های چندین هزار کیلومتری طراحی شده‌اند. در کابین این خودرو‌ها فضای کافی برای گذراندن چندین روز  در جاده به همراه فضا‌های ریز و درشت زیادی برای قرار دادن وسایل و ادوات در نظر گرفته شده است تا راننده و سرنشین دیگر  از این بابت مشکلی نداشته باشند. این ویژگی در کشنده‌های آمریکایی بسیار پر‌رنگ‌تر و قوی‌تر است. به عنوان مثال، می‌توان گفت که اسکانیا سری R یک کشنده برای فواصل بلند است.

Regional
این رده از کاربری‌های کامیون‌ها و کشنده‌ها به محصولاتی اشاره دارد که دارای اتاق بزرگ و جاداری هستند اما نه به اندازه برادران بزرگ‌تر خود و به همین خاطر برای تردد در مسیر‌های کوتاه و منطقه‌ای مناسبند تا تردد در مسیر‌های بلند. این کشنده‌ها به همین خاطر برای حمل تریلر‌های خاصی مثل تانکر‌ها بسیار مناسب‌ترند و معمولا فضای کابین و فضا برای قرار دادن اشیا و لوازم در آن تا حدودی کمتر از دسته Long Haul‌هاست. برای مثال اسکانیا سری G یک کشنده منطقه‌ای است.

Distribution
این کاربری یکی از کاربری‌های بسیار رایج و البته مهم در اروپاست و این در حالی است که می‌توان گفت این بخش در کشورمان به عهده کامیونت‌ها گذاشته شده است. این کاربری به کامیون‌هایی اشاره دارد که برای توزیع بار و اجناس در داخل شهر‌ها تردد دارند و به همین خاطر دارای ویژگی‌های خاصی چون کف پایین‌تر، صدای تولیدی کمتر، اتاق‌های بدون اتاق خواب، موتور‌های ضعیف‌تر و... هستند. این کامیون‌ها معمولا کاربری کشنده ندارند که سری FE ولوو یکی از کامیون‌هایی است که در این کاربری ساخته می‌شود. اما ممکن است کامیونی مثل سری P اسکانیا هم برای کاربری توزیع مواد و اجناس مناسب باشد و هم در بخش کشنده‌های فاصله کوتاه و حومه شهر‌ها استفاده شود.

Construction
کامیون‌های مخصوص راهسازی و عملیات عمرانی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین محصولات تولیدی در کارخانجات مختلف هستند. این کامیون‌ها دارای ارتفاع بلندتری به واسطه داشتن چرخ‌های بزرگ‌تری هستند و از طرفی چون در حومه و داخل شهر‌ها مشغول به فعالیتند، نیازی به داشتن اتاق خواب معمولا ندارند. در این رده یک کامیون می‌تواند کاربری‌های مختلفی مثل میکسر سیمان، تانکر آب، کمپرسی، کشنده و... بگیرد. برای مثال ولوو FMX یک کامیون مخصوص در بخش راهسازی و عمرانی است و در شرکتی مثل اسکانیا این کاربری بر عهده سری P گذاشته شده است.

Timber
یکی از کاربری‌های پر‌طرفدار در اروپا، کاربری حمل الوار‌ها و تنه‌های بزرگ چوب از جنگل‌ها به کارگاه‌ها و کارخانه‌های چوب‌بری و صنایع تبدیلی است. این کاربری نیازی به کشنده‌ها و کامیون‌های خاصی ندارد اما معمولا از خودرو‌های پر‌قدرت‌تری در این بخش استفاده می‌شود تا سهم جابه‌جایی الوار‌ها در هر بار، عدد بزرگی باشد. برای مثال، یکی از پر‌رنگ‌ترین تبلیغات شرکت اسکانیا برای سری R-730 خود در این رده کاری بوده است. کشنده‌ها و کامیون‌هایی که در این بخش فعالیت می‌کنند، می‌توان گفت عمدتا از انواع سه‌محوره آنها هستند.

Low Boy
این مورد همان چیزی است که ما به نام فوق‌سنگین و یا در اصطلاح عامیانه به اسم بوژی‌کش می‌شناسیم. البته شرکتی مثل مرسدس بنز و برخی‌ کمپانی‌های دیگر نیز از عبارت SLT استفاده می‌کنند که آن هم به معنی کشنده‌های فوق‌سنگین است. این کشنده‌ها معمولا چهارمحوره هستند و تناژ حمل بار آنها بالای 250 تن تعیین شده‌ که البته قابلیت کشش حتی چندین برابر آن را نیز دارند. از معروف‌ترین این کشنده‌ها در کشورمان، محصولات ماک هستند و امروزه از معروف‌ترین آنها در سطح جهانی باید از آکتروس SLT و ولوو FH16 نام برد.

خدمات شهری
محصولاتی که در دسته خدمات شهری استفاده می‌شوند، برای کاربری‌های دیگر استفاده چندانی ندارند چرا که خاص این کار طراحی و تدارک دیده شده‌اند. این کاربری بازه گسترده‌ای دارد و حتی گاهی اوقات با کاربری Distribution نیز ترکیب می‌شود، به این معنی که یک خودرو می‌تواند در هر دو کاربری قرار بگیرد. این خودرو‌ها در فرودگاه‌ها و سازمان‌های خدمات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولا دارای ارتفاع کم، شاسی قوی و موتور‌های ضعیف با آلایندگی کمی هستند. از معروف‌ترین این کامیون‌ها در اروپا می‌توان به مرسدس بنز اکونیک و در آمریکای شمالی به ماک terrapro اشاره داشت.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو