فونیکسریمکسبهتام

آیا فعالیت سازمان حمایت و شورای رقابت تعلیق خواهد شد؟

عصر خودرو- برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند انحلال شوای رقابت و سازمان حمایت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و با توجه به شرایط اقتصادی دولت وجود این دو سازمان در عرصه قیمت گذاری کالاها الزامی است.

آیا فعالیت سازمان حمایت و شورای رقابت تعلیق خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، فریدون احمدی نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد دو نهاد شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده گفت:هر دو نهاد، سازو کار بسیار خوبی دارند و از طرفی دارای ظرفیت های قانونی مطلوبی هستند.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شود مشخص نیست که امر قیمت گذاری به چه مرجعی سپرده شود؛در حال حاضر بهترین مکان برای قیمت گذاری کالاها شورای رقابت است اما در شرایط مطلوب ،قیمت ها باید در بازار تعیین شود.

    وی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به موضوع تحریم و لزوم حمایت از صنعت داخلی کشور شرایط ایجاب می کند این روش قیمت گذاری در صنعت خودرو ادامه پیدا کند؛ وجود شورای رقابت و سازمان حمایت در این شرایط به نفع ماست زیرا سازمان حمایت بدنه کارشناسی خوبی برای دفاع از حق تولیدکننده و مصرف کننده دارد.

    احمدی با اشاره به انتقاد شدید مدیر عامل ایران خودرو از دخالت شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروها بیان کرد: باید از صنعت خودرو نیز حمایت های لازم صورت گیرد و  بهترین کار تعامل سازنده است از طرفی از ظرفیت های قانونی هم باید به نحو احسن استفاده شود.

    در این رابطه رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هر سازمانی بر اساس الزامات قانونی تشکیل شده و سازمان حمایت کننده از مصرف کننده و تولید کننده با توجه به حلقه های اتصالی و ارتباطی که با بخش های مردمی در استان ها و شهرستان ها دارد .

    وی تصریح کرد: از طرف دیگر شورای رقابت ساز و کار و ساختار قانونی خاص خود را دارد و حتی از بخش های مختلف مانند مجلس شورای اسلامی عضو دارد و تعیین نرخ ها و تعرفه ها در خصوص کالاهای انحصاری وظیفه این شوراست.

    سبحانی فر یادآور شد:عملکرد شورای رقابت مورد انتقاد برخی مسئولان دولتی قرار گرفته و حتی برخی مدیران دولتی خواستار خروج شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو شده اند اما در ابتدا باید در نظر گرفت که آیا خودرو جزء کالای انحصاری است یا خیر ؛ دوم اینکه در صورت انحصاری نبودن چرا شورای رقابت باید قیمت ها را تعیین کند؟

    به گفته وی در بحث خودرو باید علاوه بر در نظر گرفتن تنظیم بازار متوجه آن باشیم که صدمه ای به مصرف کننده وارد نشود و عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعیین کننده قیمت خودرو باشد؛ با این شرایط می توانیم رضایت مندی مصرف کننده و تولید کننده را همزمان داشته باشیم ضمن اینکه باید برای بهبود کیفیت و تنوع خودروهای داخلی اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم مشکل صنعت خودرو را برطرف کنیم.

    همچنین سید جواد حسینی کیا دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه اظهار داشت: قطعا وجود چنین سازمان هایی برای اقتصاد کشور الزامی است البته موضوع مهمتر رعایت حقوق تولید کننده و مصرف کنندگان است؛ بافعالیت این دو سازمان تعادل در بازار ایجاد می شود که رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

    وی عنوان کرد: اگر این سازمان ها تنها به حقوق مصرف کننده توجه کنند، تولیدکننده ضرر خواهدکرد و اگر تنها تولید را لحاظ کنند در حق مصرف کننده ظلم خواهد شد؛ بنابراین باید رسالت و وظایف خود را به درستی انجام دهند و اگر رعایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده به طور همزمان مورد توجه قرار گیرد، هیچ مشکلی در بازار به وجود نخواهد آمد.

    دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار داشت: انحلال در این سازمان ها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد اما دغدغه فعلی ما ، عمل نکردن این سازمان ها به وظایف خود است؛ این موضوع باید به یک مطالبه عمومی برسد و با تشکیل لیستی از وظایف شوراها عملکرد آنها روشن شود که با این اقدام سازمان ها موظف اند پاسخ گو باشند و از طرفی کارآمد تر نیز خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو