فونیکسریمکسبهتام

در گفتگو با مقامات سازمات تعزیرات، ستاد مبارزه با قاچاق و سازمان اموال تملیکی:

خودروهای لوکس قاچاق، آهن قراضه می شوند

عصر خودرو- حکم امحای خودروهای لوکس قاچاق قطعی است. این موضوعی است که روز گذشته مسئولان قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی در پی تکذیب این خبر توسط یکی از رسانه‌ها اعلام کردند.۱۳ خودروی لوکس قاچاق که ارزشی معادل ۱۶ میلیارد تومان دارند قرار است به زودی در استان فارس پرس شود.

خودروهای لوکس قاچاق، آهن قراضه می شوند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزار پایگاه خبری«عصرخودرو به نقل از ایران ، این حکم در حالی اعلام شده است که برخی‌ها معتقدند دولت نباید خودروهای لوکس را امحا کند و فروش خودروهای پورشه، بنز، رولز رویس و ... می‌تواند برای کشور درآمد داشته باشد.اما دولت می‌گوید احتمال فساد در درآمدهای اینچنینی وجود دارد لذا اولویت ما انهدام کالاهای قاچاق است.

    سید عبدالمجید اجتهادی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق‌ کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: حکم در مورد امحای 13 خودروی لوکس قاچاق قطعی و لازم‌الاجر است لذا این خودروها باید امحا شوند.

    گفته شده است مراجع قضایی و سازمان اموال تملیکی از مخالفان امحای خودروهای میلیاردی هستند ولی طی تماسی که با آنها گرفتیم این موضوع رد شد لذا شواهد امر گویای آن است که پرونده این خودروها که از سال گذشته در استان فارس باز شده و متهم آن‌که اکنون در زندان است و به پرداخت جریمه 14 میلیارد تومانی محکوم شده است با امحای خودروها بسته می‌شود.

    قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بعید است دولت مخالف امحای خودروهای قاچاق باشد.در قانون دیده شده که کالاهای قاچاق به هیچ عنوان نباید وارد بازار مصرف شود، لذا کالاهای قاچاق یا باید منهدم یا صادر شوند. این خودروها برای خریداران خارج از کشور هویت مشخصی به لحاظ چگونگی واردات و گارانتی ندارد.  وی «تمهیدات اداری طبق آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا» را دلیل تاخیر در معدوم سازی خودروهای قاچاق اعلام کرد و گفت: بعد از انجام کامل امور اداری، این خودروها  معدوم خواهند شد. بدین جهت امحا بهترین روش برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اینچنینی است. 13 خودروی لوکس که به صورت قاچاق از مرزهای زمینی وارد کشور شده با سندسازی (جعل سند)شماره‌گذاری شده است و برخی آنها را خریداری کردند.البته از زمانی‌که دولت متوجه این امر شد خودروها پس گرفته شده است.
    13 خودروی قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور نشده بلکه قاچاقچیان با جعل اسناد مجوز شماره‌گذاری گرفتند.البته تخلف‌هایی هم از مناطق آزاد در مورد ورود خودروهای این منطقه به سرزمین اصلی داشتیم.  در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری 60 دستگاه خودروی لوکس قاچاق کشف شده است.خودروهایی که حتی کشور امارات هم خریدار آن نیست.از سویی به دلیل نداشتن نمایندگی مجاز در ایران دولت هم نمی‌تواند برای فروش این خودروها کاری انجام دهد.

    شنیده‌ها حکایت دارد که تعداد خودروهای قاچاق بیش از 13 دستگاه است و خودروهای دیگری هم وجود دارند. قاچاق این خودروها از مناطق آزاد هم توسط مسئولان ستاد قاچاق کالا و تعزیرات حکومتی تأیید نشد.از زمانی‌که سازمان مناطق آزاد موضوع 7 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه را پیگیری کرد برخی‌ها برای جلوگیری از این تصمیم مناطق آزاد را محلی برای قاچاق کالا معرفی کردند.حتی این اواخر هم گفته شد خودروهای قاچاق از این مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شده است.
    در این زمینه اجتهادی گفت: 13 خودروی قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور نشده بلکه قاچاقچیان با جعل اسناد مجوز شماره‌گذاری گرفتند.البته تخلف‌هایی هم از مناطق آزاد در مورد ورود خودروهای این منطقه به سرزمین اصلی داشتیم.  در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری 60 دستگاه خودروی لوکس قاچاق کشف شده است.خودروهایی که حتی کشور امارات هم خریدار آن نیست.از سویی به دلیل نداشتن نمایندگی مجاز در ایران دولت هم نمی‌تواند برای فروش این خودروها کاری انجام دهد.
    تکذیب قاچاق خودرو از مناطق آزاد
    اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد اینکه خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد وارد می‌شوند، گفت: درست است که خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد به کشور وارد می‌شوند، اما این خودروها تنها در محدوده مناطق آزاد اجازه تردد دارند و اگر بخواهند از این مناطق به سرزمین اصلی راه یابند، هم نیروی انتظامی و هم مسئولان گمرک از این اتفاق جلوگیری می‌کنند. وی در پاسخ به اینکه اگر این خودروهای لوکس به صورت غیرقانونی از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شوند چه کسی مقصر است؟ گفت: باید ببینیم چه کسی در کارش قصور کرده و نسبت به این مسأله پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق‌ کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی گفت: دولت برای اینکه کالاهای قاچاق وارد چرخه مصرف نشود جدی است بدین جهت هیچ اغماضی در پرونده‌های قاچاق و صدور حکم نخواهیم داشت.
    دیگر امکان ورود کالای قاچاق مکشوفه به بازار نیست
    طی سال‌جاری نیز 2 هزارو 600 تن سیگار، 3هزارو 200 تن میوه و حجم قابل توجهی لوازم آرایشی و بهداشتی امحا شد. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خبرنگار ما گفت: با توجه به قوانین جدیدی که در حوزه قاچاق کالا تدوین شده اگر فردی متوجه شد کالای قاچاق توسط سازمان اموال تملیکی وارد بازار کشور شد حتماً به ستاد قاچاق کالا و ارز گزارش کند.تصمیم در مورد امحای کالاهای قاچاق بسیار هوشمندانه و قابل دفاع است. خورشیدی افزود: پیش از این روزنه‌هایی وجود داشت که سازمان تملیکی بر اساس این روزنه‌ها کالاهای قاچاق را به مزایده می‌گذاشت و می‌فروخت، اما اگر کالایی تولید داخل هم نداشته باشد باز هم اجازه فروش ندارد که کالا را وارد بازار کند، مگر اینکه کمیته‌ای متشکل از وزیر دادگستری، صنعت، بهداشت، کشاورزی، رئیس سازمان استاندارد آن را تصویب و به تأیید دولت برساند. به عبارت دیگر امکان اینکه کالای مکشوفه قاچاق وارد بازار شود تقریباً محال است.
    طبق قانون اخیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد کالاهای مکشوفه دو روش وجود دارد؛ یا باید صادر شود یا امحا شود.صادرکنندگان برای صادرات کالاهای مجاز باید 2 برابر ارزش کالا به سازمان اموال تملیکی ضمانت دهند.این ضمانت در مورد کالاهای مجاز اما مشروط به دریافت نشان استاندارد 3برابراست.در مورد کالاهای یارانه‌ای صادرکنندگان باید 4برابر ضمانت دهند. برای کالاهای ممنوعه هم ضمانت 4 تا 10 برابر باید به سازمان اموال تملیکی داده شود.

    کالاهای قاچاق در 5 استان امحا می‌شوند

    سیدمحمدرضا عبادی معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز  گفت : امروز در پنج استان کالاهای قاچاق  به غیر از خودرو امحا می‌شود.
    طبق ماده 55 این آیین نامه، امحای کالاهای قاچاق برای برخورد قاطع با پدیده قاچاق و فساد لازم الاجراست. همچنین امین دلیری رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: 60 خودروی لوکس قاچاق پس از طی کردن فرایند قانونی در انتظار صادرات یا انهدام هستند. وی اظهار داشت: این کالاها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و مجوز انهدام آن از سوی مراجع قضایی صادر شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو