فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از تناقضات متولیان طرح "کاهش منطقه آلایندگی"

ادامه سردرگمی‌ها درخصوص آغاز طرح L.E.Z

کاهش منطقه آلایندگی پایتخت، شاید وقتی دیگر!

عصر خودرو- اظهارنظرهای مختلفی در خصوص اجرای طرح L.E.Z عنوان می‌شود تا جاییکه متولیان ترافیک تهران برای چندمین بار تاریخی را برای اجرا مشخص کرده‌اند که به گفته منتقدین هنوز زیربناهای اولیه آن تکمیل نشده است. ترافیک و آلودگی هوای تهران بالاخره چه زمانی نسخه نجات‌بخش خود را خواهد دید؟

ادامه سردرگمی‌ها درخصوص آغاز طرح L.E.Z
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از نسیم آنلاین، آلودگی هوای پایتخت که وابستگی عجیبی به ترافیک تهران دارد، روز به روز بیشتر گره می‌خورد و طرح‌های مسئولان درباره راه‌حل آن نیز یک به یک به در بسته می‌خورد. تمام جنجال‌ها بر سر اجرای طرحی موسوم به L.E.Z یا کاهش محدوده آلایندگی است، طرحی که در اغلب کلانشهرهای اروپایی به خوبی اجرا شده و توانسته مشکل آلودگی هوای آنها را تا حد زیادی حل کند اما در تهران با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است. تمام دعواها ظاهرا بر روی زمان شروع اجرای طرح است و هر بار که به این زمان معین شده نزدیک می‌‌شویم غالبا مسئولان پلیس راهور با ادعای فراهم نبودن زیرساخت‌ها همه چیز را کان لم یکن می‌کنند. این وسط مانده‌ایم که ادامه این اظهارهای متناقض فصلی و سریالی مسئولان در رسانه‌ها چه دردی از مردمی که هر روز ساعت‌ها وقت و سرمایه خود را پشت ترافیک خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران می‌گذرانند دوا می‌کند؟

    ابتدای تابستان سال گذشته برای اولین بار به صورت جدی اخبار اجرای طرح کاهش در رسانه‌ها مطرح می‌شود. آنچه که از مصاحبه‌های طراحان درباره نحوه اجرای طرح استنباط می‌شد، تقسیم‌بندی خودروها بر اساس میزان آلایندگی‌شان به چهار رنگ برای ورود به منطقه اجرای طرح بود. قرمز، زرد، سبز و آبی رنگ‌هایی بود که به هر خودرو بر اساس معاینه فنی و استاندارد آلایندگی اختصاص می‌یافت که با این شرایط بیشتر خودروهای موجود در دو رنگ زرد و قرمز قرار می‌گرفتند که استاندارد پایین‌تر از یورو2 دارند و تنها معدود خودروهای لوکس و گران قیمت بازار هستند که در رنگ‌های آبی و سبز جای می‌گیرند که به طبع بیشتر مردم به خاطر قیمت بالا از داشتن آنها محروم هستند.

    علاوه بر این مورد مسائل دیگری نیز چون عدم همکاری دولت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، کامل نبودن بانک‌های اطلاعاتی، عدم تمایز میان تاکسی، اتوبوس و خودروی شخصی و عدم برنامه‌ریزی برای حل معضل موتورسیکلت‌ها همه اینها در نهایت منجر به این شد که پلیس راهور که مجری اصلی طرح بود رضایت به اجرایی شدن نداد و سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا همان موقع در اظهارنظری صریح بیان می‌کند: "طرح‌های پی‌در‌پی و مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض شود نباید نظم مردم را برهم ریزد"

    وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران از مدافعان اجرای طرح در پاسخ به انتقادات عنوان شده معتقد بود که با اجرای طرح کاهش "90 درصد مردم می‌توانند وارد محدوده طرح کاهش شوند". اگر با در نظر گرفتن این مطلب که تنها 10 درصد خودروها مشکل آلایندگی دارند بهتر نبود طرحی برای اصلاح این تعداد از خودروها در نظر گرفته می‌شد تا اینکه برای همه مردم محدودیت ایجاد شود؟ و اگر 90 درصد از خودروها می‌توانند وارد محدوده شوند بنابراین تکلیف ترافیک و آلودگی هوای تهران چه می‌شود؟

    امتداد داستان در سال 95
    حدود یک سال بعد یعنی ابتدای تابستان سال جاری، مجددا زمزمه‌های اجرای طرح کاهش بر سر زبان‌ها افتاد و سید جعفر تشکری هاشمی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در آخرین روزهای تصدی‌اش بر این معاونت از اجرای طرح L.E.Z در سه فاز و از نیمه شهریورماه خبر داد. تشکری هاشمی این‌بار فازهای اجرای طرح L.E.Z را به صورت زیر شرح داد:

    فاز اول در محدوده طرح زوج و فرد، معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده خواهد شد.

    در فاز دوم اجرای طرح، معاینه فنی خودروها قبل از شروع پدیده وارونگی هوا در پاییز و زمستان به کل شهر تهران تسری داده خواهد شد.

    و در نهایت خودروها در فاز سوم اجرای این طرح به سه دسته کاربراتوری، انژکتوری و هیبریدی تقسیم می‌شوند. برای خودروهای هیبریدی سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده و برای سایر خودروها نیز تقسیم‌بندی رنگی انجام می‌شود.

    قول آبان از زبان محیط زیست
    از طرفی سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست، تاریخ متفاوتی را برای اجرای طرح L.E.Z از آنچه که تاکنون مطرح شده بود بیان کرده و می‌گوید: مقدمات و لوازم این طرح از سوی وزارت کشور در حال آماده شدن است و باید از اول آبان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

    این مقدار هماهنگی در اجرا در نوع خود قابل تامل است، اما ظاهرا همه چیز در حال انجام شدن بود و این‌بار روال داشت به گونه‌ای پیش می‌رفت که تصور می‌رفت که زیرساخت‌های لازم برای اجرا آماده شده است. حتی چندی پیش نیز از سیستم یکپارچه معاینه فنی "سیمفا" نیز رونمایی شده بود و ظاهرا همه چیز طبق روال بر روی کاغذ و در رسانه‌ها به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور ناجا آب پاکی را یک جا می‌ریزد و در مصاحبه با صدا و سیما اجرای طرح L.E.Z را کلا منتفی دانسته و بیان می‌کند: تا این لحظه موردی را به ما ابلاغ نکردند و خیلی بعید است که از شهریور بخواهیم آن را اجرا کنیم چون جریمه کردن خودروها بر اساس معاینه فنی توسط دوربین‌ها یک مدت مراحل تست و آزمایش را باید پشت سر بگذارد، یک مدت باید قبوض ارشادی را منتشر کنیم و بعد از اینکه اطلاع رسانی‌هایمان به اندازه کافی انجام شد در واقع می‌توانیم ادعا کنیم که می‌توانیم این طرح را اجرا کنیم که مطمئنا از شهریورماه این امکان وجود ندارد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه بیان می‌کند: اگر امروز به ما ابلاغ کنند حداقل 3 ماه زمان نیاز داریم.

    به نظر می‌رسد سریال اظهارنظرهای مبهم و متناقض همچنان ادامه دارد، رئیس پلیس راهور تهران تنها چند روز پس از اعلام نظر درباره غیرقابل اجرا بودن طرح کاهش محدوده آلایندگی :در شهریورماه، مطلب متفاوتی را بیان کرده و می‌گوید پلیس راهور برای اجرای طرح  L.E.Zآمادگی لازم را دارد و در صورت ابلاغ نسبت به اجرای این طرح اقدام می‌کند ولی تا به امروز هیچ برنامه‌ای به پلیس ابلاغ نشده است و تا زمان ابلاغ، طرح کاهش اجرا نخواهد شد.

    آنچه در این میان مسلم است سرنوشت اجرای طرح L.E.Z با این همه تناقض‌گویی متولیانش از همین ابتدا که اجرایی نشده است باعث سردرگمی پایتخت نشینان شده است، طرحی که امید می‌رفت مرهمی بر زخم آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها باشد. اما گویی امسال هم به روال سالیان گذشته با شروع شدن فصل سرما و وارونگی هوا تنها باید به این بسنده کنیم که کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل جلسه داده و در شرایطی که شهرداری و آموزش و پرورش هم دیگر در این کمیته حق رای ندارند، رای به تعطیلی مدارس و یا ادارات دولتی بدهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو