فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی MVM ۵۵۰ اتوماتیک

ام‌وی‌ام ایــده‌آل

عصر خودرو: برای خرید یک خودرو سدان خانوادگی در حال حاضر در ایران انتخاب‌های زیادی پیش روی خریداران است ولی مسئله‌ای که این انتخاب‌ها را محدود می‌کند، قیمت است. برای خریداران سوال اصلی این است خودرو دست‌دوم کره‌ای و ژاپنی بخرند یا خودرو صفر کیلومتر چینی؟ به نقل از سایت AUTOMIDDLEEAST خودرو‌های چینی این امکان را فراهم می‌کنند که بتوان به جای خریدن یک خودرو دست‌دوم، یک خودرو نو سوار شد.

ام‌وی‌ام ایــده‌آل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل
  • ام‌وی‌ام ایــده‌آل

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در حال حاضر در بازار ایران با بودجه‌ای در حدود 60‌میلیون تومان، گزینه‌های چینی مناسبی پیش روی شما خواهد بود که در میان آنها قوی‌ترین رقبا MVM 550 و Jac J5 هستند. هردو این خودرو‌ها با قدرتی حدود 140 اسب بخار رقبای سرسخت چینی هستند. فاکتورهایی که MVM 550 را نسبت به رقیبش متمایز می‌کند، حجم موتور بالا‌تر، میزان گشتاور بیشتر و از همه مهم‌تر شرایط خرید آسان آن است. در حال حاضر شرکت مدیران خودرو شرایط بسیار مناسبی برای خرید خودروهایش فراهم کرده‌ به این ترتیب که با پیش‌پرداخت 30 درصد و همچنین بهره بسیار کم می‌توان به صورت فوری مالک یک خودرو صفر کیلومتر شد. با پرداخت حدود 15 تا 18 میلیون تومان در مدت کمتر از یک هفته خودرو مورد‌نظر آماده تحویل می‌شود.

سدان خوش‌تیپ
MVM 550 به عنوان یکی از تازه‌ترین خودرو‌های طراحی‌شده توسط شرکت چری با همکاری موسسات معتبر ایتالیایی، از نمای زیبایی بهره می‌برد. تایر‌های 15 اینچی این خودرو به رینگ‌های اسپرت آلومینیومی مجهز شده‌اند که نمای خوبی به ظاهر خودرو می‌دهند. طراحی جلوپنجره خودرو چندمرتبه مورد بازبینی قرار گرفته و در نمونه نهایی نمای زیبا و خوشایندی دارد. چراغ‌های کشیده و جلوپنجره کرومی، نمای جذابی را برای خودرو به ارمغان آورده‌اند.

  جایی برای بلند‌قد‌ها نیست‌
طراحی داخلی MVM 550 با تغییرات محسوسی نسبت به مدل 530 رشد چشمگیری کرده است. داشبورد آن نسبت به مدل قبلی تغییر کرده و سیستم صوتی آن نیز عوض شده است. MVM 550 مجهز به یک سیستم صوتی 4 باند CD Player ‌ است که از USB هم پشتیبانی می‌کند و همچنین تنظیمات سیستم صوتی خودرو از روی غربیلک فرمان قابل دسترسی هستند. همچنین شرکت مدیران‌خودرو امکان سفارش یک سیستم صوتی تصویری مجهز به نمایشگر 8 اینچی را که از DVD  و  AUX پشتیبانی می‌کند و همچنین GPS را به عنوان آپشن در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین در کامپیوتر سفری (Trip Computer) آبی‌رنگ که در پنل پشت آمپر و بین در عقربه سرعت و دور موتور نصب شده است می‌توان علائمی مانند هشدار باز بودن در‌ها، اخطار کم بودن بنزین و بالا بودن دمای آب و همچنین مصرف سوخت میانگین و مصرف سوخت لحظه‌ای و وضعیت قرار گرفتن دنده (در خودرو‌های اتوماتیک) را دید. صندلی‌ها دارای روکش چرمی بوده و صندلی راننده و شاگرد در 2 جهت قابل تنظیم هستند.سیستم تهویه مطبوع این خودرو به صورت تنظیم دستی بوده و به واسطه دارا بودن دریچه‌های عریض پوشش گرمایی و سرمایی خوبی را در اتاق ایجاد می‌کند‌. طراحی غربیلک فرمان به دلیل ضخیم بودن قسمت میانی  ممکن است در مسیر‌های طولانی دست راننده را اذیت کند ولی در مسیر‌های کوتاه مشکلی ایجاد نمی‌کند. این خودرو همچنین مجهز به سانروف است که تنظیم آن به صورت برقی است. در سمت چپ فرمان روی داشبورد کلید‌هایی مانند تنظیم برقی آیینه‌ها و همچنین دکمه باز کردن صندوق عقب تعبیه شده و همچنین ضامن در باک بنزین هم سمت چپ کنار صندلی راننده است.  اما مسئله‌ای که می‌تواند سوار شدن به این خودرو را کمی سخت کند، فضای کم صندلی‌های عقبی است. این خودرو از نظر طولی حدود 4 سانتی‌متر و همچنین فاصله بین دو محور آن حدود 10 سانتی‌متر از Jac J5 کوتاه‌تر است که این مسئله عامل اصلی تنگ‌بودن فضای نشستن برای سرنشینان عقب می‌شود. همچنین سقف خودرو قوس‌دار بوده و در قسمت عقب کوتاه‌تر از قسمت جلو است و برای افراد بلند‌قامت در مسیر‌های طولانی کار را سخت می‌کند. البته وجود این مسئله برای ایرانی‌ها که میانگین قدی بیشتری نسبت به چینی‌ها دارند مشکل‌ساز است و به احتمال زیاد خود چینی‌ها با این مسئله مشکلی ندارند.

چقدر می‌توان به این خودرو اعتماد کرد؟
ترمز این خودرو مجهز به سیستم‌های ABS و EBD است. همچنین به واسطه وجود 2 ایربگ در جلو فضای امنی به داخل خودرو می‌دهد. متاسفانه برای این خودرو هنوز تست C-NCAP انجام نشده ‌ولی به نسبت مدل قبلی می‌توان گفت که احتمال کسب نتیجه بهتری وجود دارد. مدیران‌خودرو در تشریح شرایط ایمنی این خودرو اعلام کرده است‌: تخته‌های ضخیم در در‌‌های جلویی و عقب همگی از استیل با کیفیت ساخته شده‌اند. پوسته بدنه از بهترین کیفیت و بریده شده با تکنولوژی لیزر ساخته شده از استیل فوق مقاوم به مقدار زیادی از سرنشینان و راننده در مقابل ضربه‌ها محافظت می‌کند. دو ایربگ جلو به محض اعلام دستور از طرف سیستم ABM در صورت وارد‌شدن ضربه، به سرعت پر شده تا از برخورد مسافران و راننده با جلوی خودرو جلو‌گیری کند و از سر و صورت آنها در تصادفات محافظت کامل می‌کند.

  مشخصات فنی
MVM 550 از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ Acteco
2 لیتری با قدرت 139 اسب بخار و گشتاور 182 نیوتن‌متر بهره می‌برد که در نوع خود خودرویی قوی محسوب می‌شود. این خودرو توسط چری با 3 نوع پیشرانه متفاوت عرضه می‌شود که به ترتیب 1.5 ، 1.8 و 2 لیتر حجم دارند که البته در ایران تنها مدل 2 لیتری آن در دو نوع دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. جعبه دنده این خودرو به 2صورت دستی 5 سرعته و CVT(ضریب متغیر) 7سرعته در دسترس است. انتقال قدرت نیز به محور جلو انجام می‌پذیرد. سیستم تعلیق خودرو برای محور جلو
McPherson با فنر پیچشی و میله نگهدارنده و برای محور عقب سیستم تعلیق کشنده پیچشی چندگانه با میله نگهدارنده است. طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب 4552، 1750و 1483 و همچنین فاصله بین 2 محور 2600 سانتی‌متر است. MVM 550 با جعبه دنده اتوماتیک 1290 و با جعبه دنده دستی 1360 کیلوگرم وزن دارد. بنا به اعلام کارخانه شتاب صفر تا 100 این خودرو 1.3 تنی در حدود 14 ثانیه است و حداکثر سرعتی که می‌تواند به آن دست یابد هم 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. حداقل شعاع گردش این خودرو هم 5.3 متر است.

  تجربه رانندگی
وقتی در 550 می‌نشینید اولین مسئله‌ای که به چشم شما می‌آید، طراحی ساده داشبورد و داخل است که خیلی هیجان‌انگیز نیست و به نسبت قیمت خودرو می‌توانست تا حدی بهتر از این باشد. وقتی خودرو را روشن می‌کنید صدای استارت و صدای پیشرانه در اتاق خیلی کم شنیده می‌شود و این نکته خوب و قابل توجهی در طراحی این خودرو به شمار می‌رود.
خودرو تست شده برای این مطلب از نوع اتوماتیک بوده و بنابراین اعداد به‌دست آمده بر این اساس هستند. خودرو شروع به حرکت بسیار نرم و بی‌تنشی دارد و اگر ملایم گاز بدهید به ریتم خوبی سرعت گرفته و به شتابگیری ملایم ادامه می‌دهد ولی اگر به صورت ناگهان در حالت سکون پدال گاز را فشار دهید، به آن سرعتی که انتظار می‌رود شتاب نمی‌گیرد و همچنین پدال گاز آن تاخیری حدود 2 ثانیه دارد. البته این مسئله تا قسمت زیادی مربوط به گیربکس CVT می‌شود. به زبان عامیانه می‌توان گفت که گیربکس CVT یک نوع گیربکس خانوادگی به شمار می‌رود که دقیقا به این دلیل از دریافت فرمان‌های ناگهانی و تغییر سرعت‌های سریع سر باز می‌زند. این مسئله نقطه ضعفی برای این خودرو محسوب نمی‌شود زیرا این خودرو یک سدان خانوادگی است و به تبع به شتابگیری ناگهانی نیازی ندارد. ‌صدای پیشرانه در دور‌های پایین و با رانندگی متعادل خیلی کم در اتاق شنیده می‌شود ولی در دور‌های بالا و در زمانی که گاز را تا انتها بفشارید، صدای زیادی در اتاق می‌پیچد که البته آزاردهنده نیست. شتابگیری این خودرو به اعلام رسمی کارخانه در حدود 14 ثانیه است که البته در آزمایش عملی انجام شده با خودرو مورد آزمایش، عدد بیشتری به دست آمد که این امر ممکن است به دلایل مختلفی مانند کم بودن کیفیت بنزین، نا هموار بودن مسیر و مواردی از این قبیل باشد. شتابگیری ثانویه این خودرو از شتابگیری اولیه آن قابل قبول‌تر است و این امر نیز به دلیل همان خصوصیات جعبه دنده است. 550 دارای سیستم فرمان هیدرولیک است، فرمان در سرعت‌های پایین بسیار نرم بوده و راننده را برای دور زدن در محیط‌های تنگ به خوبی یاری می‌کند و در سرعت‌های بالا به صورت خودکار کمی سفت می‌شود تا از وقوع حوادث به دلیل مانور‌های ناگهانی جلوگیری کند. ترمز‌های خودرو دارای سیستم‌های ABS  و EBD هستند که به واسطه وجود این 2 سیستم کمکی ترمز‌گیری در مسیر‌های ناهموار و پیچ‌ برای راننده آسان‌تر می‌شود.
صندلی‌ها روکش چرمی دارند و نرم هستند، به جز مشکل ارتفاع صندلی‌های عقب که در بخش قبلی مورد بحث قرار گرفت، مشکل دیگری در بخش صندلی‌ها وجود ندارد. ارتفاع صندلی راننده قابل تغییر نیست ولی به صورت استاندارد ارتفاع مناسبی دارد و برای رانندگی افراد بلندقامت هم کار را سخت نمی کند. دلیل اینکه در تحلیل این خودرو همه جا برای افراد بلندقامت استثنا قائل شده‌ایم این است که چینی‌ها به صورت میانگین افراد کوتاه‌قدی هستند و به تبع خودرویی که توسط آنها طراحی می‌شود نیز مناسب قد خودشان است و بنابراین افراد قد‌بلند هستند که در استفاده از این خودرو ممکن است دچار مشکل شوند. دیگر مسئله‌ای که در مورد جعبه دنده این خودرو به چشم می‌خورد، این است که می‌توان این گیربکس را در حالت زمستانی(Winter)  قرار داد که به این ترتیب به منظور جلوگیری از سر خوردن و بکسوات کردن، دنده‌ها را در دور پایین عوض می‌کند. در این گیربکس حالت اسپرت وجود ندارد ولی اگر در حالت عادی یعنی وقتی که فرمان Win خاموش است، پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید دنده‌ها را  پر کرده و در آستانه ردلاین تعویض می‌کند. لازم به ذکر است که این نوع گیربکس توانایی انجام مانور‌های ناگهانی را ندارد و شتاب آن در اثر تعویض دنده معکوس حتی در دور بالا مانند Mazda3  یا Cerato نیست ولی اگر راننده اصرار داشته باشد که پرگاز رانندگی کند، راه پیشنهاد شده تنها راه پیش روی او خواهد بود.

  بخریم یا نخریم‌؟
در کل می‌توان گفت که خودرو MVM 550 در بازه قیمتی 50 تا 60 میلیون تومان به استناد دلایل گفته شده در قسمت ابتدایی خودرو خوبی به شمار می‌رود. نکات مثبت آن قدرت خوب پیشرانه، زیبایی ظاهر و امنیت در نوع خود مطلوب این خودرو است و همچنین اساسی‌ترین نکات آن کم آپشن بودن، طراحی تقریبا تکراری نسبت به نوع قبل و مصرف سوخت حدود 10 لیتر در رانندگی‌های شهری( به واسطه حجم بالای پیشرانه) است. ولی در کل به دلیل وجود شرایط مناسب برای خرید اقساطی و مشارکتی، می‌توان گفت که اگر راننده شهری هستید یعنی اکثر اوقات در شهر رانندگی می‌کنید و به خودرویی احتیاج دارید که نرم و راحت و همچنین قوی و پر حجم باشد، می‌توان گفت که MVM 550 بهترین انتخاب شما در این بازه قیمتی خواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو