فونیکسریمکسبهتام

وجود ۹۷ نقطه پر تصادف

اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محورهای زنجان

عصر خودرو- جاده به عنوان یکی از ارکان مهم حمل و نقل نقش مهمی در توسعه دارد ولی در این میان ایمن بودن راه مقوله ای مهم است که مسئولان زنجان با شناسایی ۹۷نقطه پر تصادف درصدد اصلاح هندسی آنها هستند.

اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز محورهای زنجان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ،  جاده در تمام مقتضیات زمانی ابزاری برای برقراری ارتباطات بین انسانها و جا به جایی کالا ها بوده است، بنابراین جاده زیر ساخت بسیار مهم در توسعه جوامع به شمار می رود و توجه به ایمنی جاده ها بسیار مهم است.

    اگر بخواهیم از چند بعد به ایمن سازی و نگهداری جاده ها نگاه کنیم در همه ابعاد به نحوی تاثیر می گذارد، ایمن سازی جاده ها در وهله اول باعث کاهش وقوع تصادفات می شود و هدر رفت سرمایه ملی را در جریان تصادفات کاهش می دهد. ایمنی جاده ها از بعد اجتماعی نیز موجب کاهش آسیبهای اجتماعی می شود، چرا که درگذشت یک نفر به خاطر تصادفات جاده ای اثرات روحی و روانی بدی را به خانواده ها تحمیل می کند بنابراین می طلبد مسئولین نسبت به ایمن سازی جاده ها به طور جدی پای کار باشند.

    با توجه به اینکه جاده در کنار دو عامل انسان و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات خودروریی نقش موثری دارد، بنابراین ایمن سازی راهها از طریق اصلاح هندسی، ساماندهی بافت سطح جاده، نصب انواع علائم و تجهیزات ایمنی در راهها نقش بسزایی در کاهش سوانح و حوادث جاده ای خواهد داشت.

    در استان زنجان محورهایی هستند که با وجود توسعه حمل و نقل از ایمنی بسیار کمی برخوردار هستند، محور تهم-چورزق که در مقاطع مختلف سال شاهد ریزش سنگ به داخل جاده هستیم. کمر بندی قیدار که تصادفات زیادی طی سالهای اخیر در این محور رخ داده است و همچنین محور دندی -تخت سلیمان در محدوده استان زنجان که همواره در طول سال تصادفات زیادی در این محور به وقوع پیوسته است.

    ایمن سازی جاده ها کلید طلایی توسعه جامعه است

    حا اما مسئول مرکز مدیریت راه های استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایمن سازی جاده ها کلید طلایی توسعه جامعه است ، گفت:طی سالجاری مصوبه ای در کمیسون ایمنی راهها برای استانها تصویب شده است که باید نقاط «پر تصادف» در استانها شناسایی شود و نسبت به اصلاح  این نقاط برنامه ریزی و مدیریت لازم در دستور کار قرار گیرد.

    مسعود خوشکام با بیان اینکه از ابتدای سالجاری شناسایی و تحقیق علمی نقاط پر تصادف در استانها شناسایی شده و به تبع در استان زنجان هم نقاط پر تصادف با تعامل سه جانبه اداره کل راه و شهر سازی،اداره کل سازمان حمل و نقل و پایانه های استان و پلیس راه تحقیقات علمی از این طرح انجام گرفته است و در این میان از ابتدای سالجاری تاکنون 97 نقطه پر تصادف در استان زنجان شناسایی شده است.

    وی تصریح کرد:با کار علمی که توسط دستگاه های مذکور صورت گرفت تصادفاتی که از سالهای 92تا 94 در جاده های استان زنجان رخ داده بالغ بر 7 هزار تصادف بود و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و جاده هایی که بیشترین تصادفات را داشتند به عنوان نقاط پر تصادف معرفی شدند.

    امنیت جان مردم با ایمنی جاده ها تقویت می شود و امروز باید را بدانیم ایمنی جاده ها یک طرف قضیه است و طرف دیگر قضیه رانندگان است که باید با دقت رانندگی کنند.

    موقعیت ویژه استان زنجان و همجواری این استان با هفت استان کشور، موجب شده استان زنجان به عنوان یک شاهراه ارتباطی موثر در منطقه شمالغرب مطرح شود به نحوی که مسیر ارتباطی مرکز به غرب و شمالغرب کشور نقش تاثیرگذاری در حوزه حمل و نقل جاده ای  دارد.

    مسئول مرکز مدیریت راههای استان زنجان گفت: این تعداد تصادفات که منجر به جرج و خسارت و فوتی شده به صورت کار شناسی مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان و مسئولان با نگاه علمی برنامه ریزی کردند.

    خوشکام افزود: ایمن سازی نقاط پر تصادف در استان زنجان به اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارد که باید در این مورد مسئولین دستگاه های ذیربط نسبت به تخصیص اعتبارات تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دهند.

    وی محور زنجان به دندی، زنجان به قزوین، زنجان به تبریز ، زنجان به طارم را جزو پر تصادف ترین نقاط پر تصادف در استان زنجان طی سالهای 92 تا 94 عنوان کرد.

    در این زمینه مدیر کل راه و شهر سازی استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان داشت: در استان زنجان نقاط پر تصادف شناسایی شده و در این میان اعتباراتی هم برای این ایمن سازی آنها اختصاص یافته است.

    کلیم الله وثوقی افزود:تکمیل و تقویت امکانات جاده ای در استان زنجان، محور توسعه پایداراست و می تواند شاخص مهم توسعه باشد و تغییر در معماری جاده‌ها امری بسیار مهم است و وجود چشم انداز های جاده‌ای در کاهش تصادفات موثر است.

    اصلاح هندسی  محور زنجان به دندی اولویت اول و مهم در بحث ایمن سازی در سالجاری

    این مسئول اصلاح هندسی محور زنجان به دندی را اولویت اول و مهم در بحث ایمن سازی در سالجاری عنوان کرد و افزود: در سالجاری این راه به بزرگراه تبدیل می شود و چهار بانده می شود و در این میان 10 کیلومتر این محور از سمت دندی عملیات اصلاح انجام شده و 10 کیلومتر دیگر هم اجرا می شود و گام به گام با توجه به بودجه تخصیصی برنامه اصلاحی نقاط پر تصادف استان اجرایی می شود و سرلوحه کار اداره کل راه و شهری بر پایه علمی وتخصصی بوده است.

    وثوقی افزود: استان زنجان200 کیلومتر آزاد راه ، 80 کیلومتر بزرگراه، 307 کیلومتر راه اصلی،هزار و 56کیلومتر راه فرعی و 4 هزار و 125 کیلومتر هم راه روستایی است که در مجموع زنجان 5 هزار و 739 کیلو مترراه دارد.

    وی معادل راه همسنگ آزاد راه را هزار و 201 کیلومتر، بزرگراه را 327.1 کیلومتر، راه اصلی را 109.2 کیلومتر، راه فرعی را هزار و 755کیلومتر، راه هم سنگ راه روستایی را 6 هزار و 53 کیلومتر و هم سنگ مجموع کل راههای استان را 10 هزار و 426 کیلومتر عنوان کرد.

    وثوقی تاکید کرد: سالانه بیش از500 میلیارد ریال اعتبار برای ایمن سازی راه های مواصلاتی استان زنجان نیاز است و ایمنی و امنیت راهها نیاز به اعتبارات ویژه ای دارد.

    رئیس پلیس راه استان زنجان نیز در این خصوص گفت: متاسفانه طی سالجاری محور زنجان به دندی و زنجان به قزوین بیشترین تصادفات دراستان را به خود اختصاص داده اند و طی سالجاری ایمن سازی نقاط پر تصادف در دستور کار است.

    شیرمحمدی  ادامه داد: نبود دید کافی، عدم تامین روشنایی مورد نیاز جاده، خستگی و خواب آلودگی از عوال مهم در تصادفات در محورهای مواصلاتی استان زنجان است اطلاعات و آماری که به جز خطای انسانی مولفه راه را نیز به عنوان چالش اساسی مطرح می کند.

    جاده های نامناسب تصادفات را تشدید می کند

    وی افزود: طبق آمار سالانه 40 میلیون خودرو در محورهای مواصلاتی استان زنجان تردد می کنند بنابراین باید به ایمنی راه ها توجه ویژه شود.

    رئیس پلیس راه استان زنجان با اشاره به اینکه محورهای زنجان به قزوین، زنجان به تبریز و زنجان دندی جزو نقاط پر تصادفات هستند، گفت: خوشبختانه محور زنجان به قزوین طی سال گذشته ایمن سازی شد و امسال هم محور زنجان به دندی برای ایمن سازی به بزرگراه تبدیل می شودو تاکنون بیش از 5 الی 6 کیلومتر تعریض شده است.

    شیر محمدی افزود: در این محور نقاط کور اصلاح شده و گردنه قلی کندی که بسیار پر تصادف است و در زمستان شاهد تصادفات زیادی هستیم با نصب تابلو و دپوی خاک در گردنه ایمن سازی لازم انجام می شود.

    وی افزود: در محور زنجان به دندی پارکینگ برای خودروهایی که برای استراحت توقف می کنند ایجاد می شود و اعتبارات  برای ایمن سازی این محور  بسیار سنگین است و بیش از 500 الی0 60 میلیارد ریال می خواهد.

    ایمن سازی جاده در وهله اول باعث کاهش هزینه دولت می شود و از طرفی هم درابعاد اجتماعی و فرهنگی می تواند موثر واقع شود بنابراین جاده زیر ساخت مهم در پایداری و توسعه جوامع است و می طلبد اصلاح هندسی نقاط پر تصادف به جد پیگیری شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو