فونیکسریمکسبهتام

استفاده مشترک موتور، راهبرد جدید خودروسازان خارجی

عصر خودرو- پایین بودن قیمت سوخت در چند دهه گذشته منجر به شکل‌گیری الگوهای غلط استفاده از وسیله نقلیه شخصی و مصرف سوخت شده به نحوی که با افزایش متوسط عمر خودروهای سواری و استفاده فراوان از خودرو شخصی، سرانه مصرف سوخت خودروهای ایران به چند برابر متوسط جهانی آن رسیده وکشور را به‌ویژه در سال‌های گذشته به واردکننده فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده بود.

استفاده مشترک موتور، راهبرد جدید خودروسازان خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، از سوی دیگر بالا رفتن قیمت خودرو و بالا بودن نرخ مشارکت بانک‌ها برای ارائه وام به خریداران در ایران موجب رغبت پایین مالکان خودرو برای تعویض و جایگزینی خودرو می‌شود.
    روش معمول شرکت‌های خودروساز تامین برخی اقلام مصرفی به‌ویژه در بخش موتور از شرکت‌های چینی با هدف کاهش قیمت تمام شده است که این امر باعث افت کیفیت بیشتر و کمتر شدن انگیزه مالکان خودرو به‌ویژه خودروهای تجاری و پرکار برای جایگزینی خودرو با نمونه‌های جدید می‌شود. از آنجایی که این مشکل در سایر کشورهای خودروساز به‌ویژه آلمان، فرانسه، ژاپن، کره، امریکا و... وجود دارد به نظر می‌رسد استفاده از تجربیات آنها می‌تواند الگوی مناسبی را برای کاهش این مشکلات ترسیم کند. با توجه به نقش موتور در هزینه‌های توسعه یک خودرو جدید مشاهده می‌شود بسیاری از شرکت‌های بزرگ از موتورهای مشترک در خودروهای متفاوت بهره می‌برند که تجربه شرکت‌های پژو و سیتروئن در تشکیل PSA و کرایسلر، میتسوبیشی و هیوندایی با تشکیل GEA نمونه‌های بسیار خوبی از این رویکرد هستند. تنوع بسیار زیاد موتور در خودروهای ایرانی و تفاوت اندک حجم و توان بسیاری از آنها با وجود مشخصات نزدیک و بیشتر یکسان بدنه این خودروها موجب بالا رفتن هزینه تولید سازندگان ایرانی از یک سو و قیمت تمام‌شده خودرو می‌شود و چنانچه این رویکرد با راهبرد اقیانوس آبی و تجمیع و کاهش تنوع موتورها جایگزین شود می‌توان علاوه بر کاهش قیمت و افزایش فروش داخل سهم منطقه‌ای خودرو ایرانی را در راستای اقتصاد مقاومتی افزایش داد.

    عباس قربانعلی بیک -کارشناس صنعتی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو