فونیکسریمکسبهتام

تحلیل بنیادی گروه بهمن در بورس

عصر خودرو- گروه بهمن در سال ۱۳۳۱ با نوع فعالیت حمل و نقل و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری به ثبت رسید و از سال ۱۳۳۸ مونتاژ خودرو را با همکاری شرکت مزدا ژاپن آغاز کرد.

تحلیل بنیادی گروه بهمن در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ب نقل از عصربازار، این شرکت در سال 1377 و با تغییر اساسنامه، به عنوان یک هلدینگ، حوزه فعالیتهایش را به حوزه های تولیدی، سرمایه گذاری و . . . گسترش داد. در حال حاضر فعالیت این شرکت در 4 زمینه خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاری، نفت و پتروشیمی پیگیری می شود.

    *روند قیمتی سهام گروه بهمن در یک سال گذشته در نمودار ذیل آورده شده است.

    ساختار فعالیت و سرمایه گذاری شرکت

    سهامداران عمده شرکت

    وضعیت سرمایه گذاری ها:
    ترکیب سرمایه گذاریهای بورسی و غیر بورسی شرکت گروه بهمن در نمودار زیر آورده شده که از ترکیب سرمایه گذاریهای شرکت در پایان دوره منتهی به 30/4/1395 مشخص است نیمی از بهای تمام شده سرمایه گذاریها در  شرکتهای بورسی و مابقی در شرکتهای غیر بورسی می باشد.

    *  لازم به ذکر است که بلوک بیش از 62 درصدی خبهمن در تیر ماه امسال به شرکت ویسمن موتور فروخته شد.

    ترکیب سبد بورسی:
    همانطور که از نمودار پیداست خدیزل، ولبهمن و پارسان (با احتساب مالکیت غیر مستقیم) مهمترین سهام پرتفوی بورسی خبهمن میباشند. لازم به ذکر است نسبت P/E این شرکتها کمتر از میانگین بازار (7.5) میباشد.

    در جدول زیر تغییرات ارزش سرمایه گذاری شرکتهای بورسی آورده شده است. گفتنی است ارزش بازار هر سهم شرکت های بورسی بر  اساس قیمت پایانی هر سهم در تاریخ 6/6/95 می باشد.

    ترکیب سبد غیر بورسی:
    بخش عمده سرمایه گذاریهای غیر بورسی در شرکتهای بهمن موتور، پویا ابریشم، شاسی ساز، انرژی دانا و سیباموتور می باشد.

    آشنایی با شرکت های غیر بورسی و نحوه ارزش گذاری:

    الف) بهمن موتور: بهمنموتور سال 1381 بمنظور انتقال فعالیتهای مونتاژ خودرو از گروه بهمن به این شرکت تاسیس گشت. این شرکت در حال حاضر مونتاژ خودروهای مزدا3، مزدا2 و انواع وانتمزدا را انجام میدهد.
    لازم به ذکر است که سود شرکت بهمن موتور در سال 94، حدود 560 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سود 190 میلیارد ریالی سال 93 افزایش چشمگیری دارد. دلیل این رشد سودآوری افزایش میزان فروش خودرو از 9600 دستگاه به 13500دستگاه بوده است. این در حالی است که شرکت طبق آخرین گزارش خود تا تیرماه سال جاری، بیش از 5700 دستگاه خودرو به فروش رسانده است که نشان از رشد فروش نسبت به سال 94 را دارد.
    از دیگر نکات قابل توجه شرکت این است که در سال 93 با فروش 4300 میلیارد ریالی، 690 میلیارد ریال جریان نقد عملیاتی منفی بوده است. این در حالی است که در سال جاری جریان نقد عملیاتی شرکت 445 میلیارد ریال مثبت می باشد که نشان از بهبود نسبی شرایط دارد.

    با توجه به فرض فروش 18000 دستگاه خودرو در سال جاری و ثبات سایر شرایط بنظر دستیابی به سود 650 میلیارد ریالی برای شرکت دور از دسترس نیست. به همین منظور ما ارزش کل شرکت را 39000 میلیارد ریال در نظر گرفته ایم.

    ب) بازرگانی تدارکات پویا ابریشم: فعالیت اصلی این شرکت انجام امور بازرگانی میباشد که در حال حاضر هیچگونه درآمد عملیاتی ندارد و درآمد این شرکت صرفاً از محل سود سهام بانک تجارت تامین میشود . نکته مهم اینکه سود سهام بانک تجارت برای این شرکت در سال 93، حدود 290 میلیارد ریال بوده است که به دلیل مشکلات بانکها به 17 میلیارد ریال در سال 94 تقلیل یافته است.
    برای محاسبه ارزش شرکت خالص ارزش شرکت، حقوق صاحبان سهام را با ارزش افزوده سهام بانک تجارت جمع کرده ایم.

    ج) گروه انرژی آریادانا: این شرکت را تقریبا میتوان یک هلدینگ نام برد که سهام اصلی آن وبهمن و شپترو میباشد که عمده درآمد این شرکت هم از وبهمن حاصل میشود. همچنین این شرکت دو زیر مجموعه خارج از بورس دارد که یکی مدیریت گنیجه سرمایه ایرانیان است که علیرغم سهم بالای درآمدی در پرتفوی شرکت اطلاعاتی از آن در دسترس نیست و دیگری شرکت نیک صنعت پارسیان میباشد که شرکت مالک 49 درصدی آن و گروه بهمن مالک 21 درصدی نیکصنعت میباشند.

    نیک صنعت یک پالایشگاه نفت فوق سنگین با ظرفیت 33000 بشگه در روز و سرمایه در حال حاضر 400 میلیارد ریالی می-باشد که به لحاظ ریالی تا کنون کمتر از 45 درصد هزینه ها انجام شده است. به گفته مدیران شرکت در جراید این پالایشگاه تا سه سال دیگر به بهره برداری میرسد و در زمان بهره برداری ارزش آن به مراتب بالاتر از ارزش اسمی آن خواهد بود.

    *پویا ابریشم مالک 1.7 میلیارد سهم بانک تجارت (مالکیت 3.7 درصدی) با بهای تمام شده هر سهم 983 ریال میباشد.

    ما برای ارزشگذاری این پالایشگاه، فارغ از نوع مواد خام مصرفی آن را با شاوان مقایسه کرده ایم. (ظرفیت این پالایشگاه نصف شاوان است) و ارزش مقایسه ای را پس از کسر هزینه های مورد نیاز برای تکمیل پروژه سه سال تنزیل نمودیم.

    د) شرکت شاسی ساز ایران: فعالیت اصلی این شرکت تولید و مونتاژ انواع شاسی خودرو میباشد. لازم به ذکر است این شرکت عملیاتی زیانده است و سود آن از محل پرتفوی (که عمدتاً وبهمن است تامین میشود). این شرکت سال 93، 220 میلیارد ریال سود خالص و در سال 94، 11 میلیارد ریال سود خالص داشته که دلیل این امر ذخیره 40 میلیارد ریالی هزینه مطالبات مشکوک الوصول و نیز عدم دریافت سود 50 میلیارد ریالی خبهمن به دلیل فروش این سهم میباشد.

    به همین منظور برای محاسبه ارزش شرکت شاسی ساز از روش خالص ارزش دارایی ها محاسبه شده است.

    ه) شرکت سیباموتور: 25% ماکلیت این شرکت برای گروه بهمن و 49% درصد آن برای تراکتورسازی ایران است. این شرکت در سال 93، 780 میلیارد ریال سود ساخته بود که این رقم در سال 94 به 180 میلیارد ریال کاهش یافت. دلیل کاهش سود شرکت، کاهش میزان فروش محصولات بوده است. طبق آخرین گزارش شرکت منتهی به تیرماه 95، شرکت بیش از 300 دستگاه فروخته است که از 800 دستگاه سال 94 مناسبتر است.
    ارزش این شرکت با فرض کسب سود 250 میلیارد ریالی در سال 95 محاسبه شده است.

    و) شرکتهای سرمایه گذاریها: برای شرکتهای نظیر کیا مهستان، ارزشآفرینان، اعتماد جم و پویاهمگام خالص ارزش دارایی (NAV) محاسبه شده است.


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو