فونیکسریمکسبهتام

سامانه‌ نونوارکردن جاده‌ها رونمایی شد

عصر خودرو- هزینه نگهداری از جاده‌های کشور حدود دو میلیارد دلار است که هم‌اکنون سالیانه یک دوم تا یک سوم این مبلغ تامین می‌شود که افزایش هزینه‌های ساخت را به دنبال دارد. در این خصوص صبح امروز وزیر راه و شهرسازی سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور را که به مونیتورینگ وضعیت راه‌های کشور می‌پردازد را رونمایی کرد.

سامانه‌ نونوارکردن جاده‌ها رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در مراسم «رونمایی از سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور (PMS)»، اظهار کرد: از ابتدایی که من مسوولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم اصلی‌ترین بحثی که دنبال می‌کنم افزایش بهره‌وری است، زیرا بهره‌وری باعث ارتقای سطح استفاده از امکانات نقدی، غیرنقدی و دانش می‌شود.

    وی افزود: ثروت عظیمی در کشور انباشته شده که یکی از این سرمایه‌ها جاده‌های بین‌شهری و درون‌شهری است. این رقم حدود 70 میلیارد دلار ارزش دارد، لذا باید نرخ بهره‌وری جاده‌ها را با استفاده از سودمندترین روش‌ها بالا ببریم.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ایران همواره علاقه‌مند به افتتاح پروژه افتتاح هستیم، تصریح کرد: این در حالی است که نگهداری خیلی مهم‌تر از افتتاح است.

    آخوندی با اشاره به رونمایی از سامانه PMS، اظهار کرد: این مساله یک بازآفرینی جدید و آغاز تحول در حوزه راهداری است. به وسیله این امکان می‌توان به صورت یک به یک تمام راه‌های ایران را بررسی کرد که یک تحول است. پایگاه‌های داده‌هایی که ایجاد می‌شود بزرگ‌ترین ابزار کار سازمان راهداری خواهد بود که تصویر واقعی از وضعیت راه‌های ایران داشته باشیم.

    وی ادامه داد: این پایگاه داده‌ها باید به صورت سالانه نگهداری و روزآمد شود بعد به سمت راهکارهای بهینه و فناوری‌های نوین برویم. نکته مهم این است که این پایگاه توسط ایرانی‌ها انجام شده است.

    وزیر راه و شهرسازی، گفت: تلفیق این مدل با بحث نگهداری تونل‌ها، پل‌ها و تحقیقات در زمینه‌ی نقاط پرحادثه می‌تواند به صورت یکپارچه دیده شود تا رضایت وسائل نقلیه و رضایت عابران را داشته باشیم.

    آخوندی با تاکید بر این‌که تمام مدیران استانی باید به اطلاعات این سامانه دسترسی داشته باشند، اظهار کرد: این مدل می‌تواند در فرودگاه‌ها، راه‌آهن و بنادر هم مورد استفاده قرار گیرد.

    در بخشی از این مراسم محمد شکرچی‌زاده – رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی -، گفت: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود بیش از 10 سال مورد توجه مدیران راه و شهرسازی بوده که امروز در دولت تدبیر و امید شاهد رونمایی از آن هستیم.

    وی با اشاره به سابقه (PMS) در دهه 70 میلادی در آمریکا، ادامه داد: در دهه 70 آمریکا کار نگهداری راه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد و مقوله (PMS) برای استفاده بهینه مورد توجه قرار گرفت. این مبحث امروزه در کشورهای منطقه از جمله کویت و حاشیه جنوب خلیج فارس در حال انجام است.

    رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با بیان این‌که مدیریت روسازی و نگهداری راه‌ها از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه برای نگهداری راه‌ها انجام نشود، هزینه‌های ساخت بسیار بالاتر می‌رود.

    شکرچی‌زاده ارزش تقریبی راه‌های کشور 70 میلیارد دلار ارزیابی کرد و افزود: هزینه نگهداری از جاده‌ها 2.1 میلیارد دلار است و هزینه نگهداری مطلوب 4.2 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    به گفته وی مدیریت تعمیر و نگهداری راه‌ها باید با یک نگاه فرآیندی و مستمر دنبال شود.

    رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی همچنین گفت: منحنی روند اضمحلال راه‌ها نزولی است و برآوردها نشان می‌دهد هرچه دیرتر برای تعمیر آنها وارد عمل شویم، هزینه‌ها بالاتر می‌رود.

    شکرچی‌زاده از جمله نتایج اصلی (PMS) را شناسایی کامل شبکه راه‌های شریانی و تشکیل بانک اطلاعاتی، تعیین وضعیت رویه شبکه راه‌های شریانی و افزایش ایمنی راه‌ها عنوان کرد.

    وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح (PMS) در سال اول حداقل 10 درصد و در مدت چهار سال حداقل 25 درصد صرفه‌جویی در منابع صورت گیرد.

    به گزارش ایسنا، داوود کشاورزیان - رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای - در بخشی از این مراسم از با گله از کمبود بودجه نگهداری راه‌ها، خاطر نشان کرد: همان‌طور که بیان شد باید سالیانه بیش از دو میلیارد دلار برای نگهداری جاده‌ها هزینه کرد، در حالی که رقمی که سال گذشته به این امر اختصاص داده شد حدود 2000 میلیارد تومان بود و تقریبا نزدیک همین رقم نیز بدهی بالا آوردیم که باید هرچه سریع‌تر فکری برای تامین منابع نگهداری راه‌ها صورت دهیم.

    وی پیشنهاد کرد که مبلغ 100 تومان بابت هر لیتر سوخت عوارض دریافت شود تا برای نگهداری راه‌ها به منابع مالی پایدار برسیم.

    کشاورزیان گفت: در هر صورت چه منابع کافی داشته باشیم چه نداشته باشیم نیاز به یک اشراف داشتیم که این سامانه به ما این فرصت را می‌دهد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو