فونیکسریمکسبهتام

ترافیک مهر، اولین مشق دانش آموزان

عصر خودرو- سال تحصیلی جدید تا چند روز دیگر آغاز می شود و صدای شادی و هلهله بچه های مدرسه باردیگر فضای شهرها و روستاها را پر می کند اما این شادابی و نشاط دانش آموزان در هیاهوی ترافیک خیابان ها در روزهای آغازین اول مهر کمرنگ تر می شود.

ترافیک مهر، اولین مشق دانش آموزان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، ترافیک مهر موضوعی است که سال ها در خیابان های کلان شهرها تکرار می شود و سالی نیست که طرح های رنگارنگ برای کاهش و رفع آن اعلام نشود اما تاکنون هیچکدام از این طرح ها نتوانسته این مشکل را رفع کند.
    شاید مهمترین دلیلی که برای رفع نشدن این مشکل ابراز می شود خلای فرهنگسازی و نبود مدیریت واحد در کلانشهرها به ویژه پایتخت برای مقابله با این پدیده است. ترافیک یک معضل شهری است که با حجم زیاد خودروها در یک منطقه که ظرفیت و گنجایش آن وسایل را ندارد بوقوع می پیوندد.
    در رفع و وقوع این معضل فقط شهروندان یک منطقه دخالت ندارند بلکه مجموعه ای از دستگاه ها و شهروندان در این زمینه نقش ایفاء می کنند و به طور طبیعی برای رفع آن نیز باید همه شهروندان و این نهادها تلاش کنند. وقتی ترافیک و راه بندان در یک منطقه و یا خیابان روی می دهد تمام ترددها و سیستم خدمات رسانی شهرها با اختلال روبرو می شود بنابر این همه با ضرر و زیان روبرو خواهند شد.
    از دیر رسیدن به محل کار و مدرسه تا اختلال در سیستم های اقتصادی، درمانی و تولیدی یک کشور از عوارض ترافیک است در حالی که با مدیریت صحیح می توان به کاهش عوارض آن پرداخت.
    مدیریت صحیح در واقع حلقه مفقوده ترافیک شهری به ویژه در پایتخت است. از شهرداری تا پلیس در مساله ترافیک شهری دخالت دارند و درصورتی که در رفع مساله ترافیک برنامه ریزی منطقی صورت نگیرد این مساله هرگز برطرف نخواهد شد.
    نبود مدیریت واحد در امر ترافیک را باید یکی از بزرگترین مسائل شهری پیش رو دانست، مدیریت شهری، با سلایق، کار و فرهنگ میلیون ها شهروندی روبه روست که تمامی شاخصه های این افراد با هم متفاوت است که هریک برای بحران ترافیک تصمیم های متناقضی می گیرند.
    ترافیک تهران حل شدنی است به شرط آنکه تمام دستگاه ها در این زمینه عزم خود را جزم کنند و شهروندان نیز بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. در حال حاضر خیلی از خودروهایی که در داخل تهران تردد می کنند تک سرنشین بوده و این مساله به ترافیک شهری افزوده است.
    البته برای رفع مشکل ترافیک کلانشهرها فقط درخواست از شهروندان برای استفاده نکردن از خودروهای شخصی کافی نیست بلکه باید سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت کرد تا شهروندان به آسانی در درون شهرها تردد کنند.
    تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس درون شهری از مهمترین اقداماتی است که باید ارگان های ذیربط از جمله شهرداری در این زمینه انجام دهند.
    خطوط ویژه اتوبوس یکی از راهکارهای کاهش ترافیک و ترغیب مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی است. این طرح، از طرح های کوتاه مدت و کم هزینه ای است که دستیابی به نتیجه را برای مدیران شهری آسان می سازد.
    توسعه خطوط ویژه و محدودیت تردد خودروهای شخصی از جمله راه های رفع مشکل ترافیک است و در یک جمله می توان گفت شاه بیت راه حل ترافیک کلان شهرها بویژه پایتخت، تقویت حمل و نقل عمومی است.
    برای رفع مشکل ترافیک باید ساعت شروع کار مدارس، ادارات و بازار از نیمه دوم سال تا ماه های فروردین و اردیبهشت متفاوت باشد هر چند اکنون شروع فعالیت مدارس ساعت 7،30 دقیقه و ادارات 8 است اما به نظر می رسد که این فاصله زمانی چندان مناسب نیست و باید ترتیبی اتخاذ شود که دستکم این اختلاف به یک ساعت برسد.
    در زمان حاضر یکی از مشکلاتی که والدین دانش آموزان با آن دست به گریبان هستند سرویس های مدارس است. این سرویس ها در عین حال که برای والدین پرهزینه می باشد بطور کامل رضایت آنان را جلب نمی کند.
    برای رفع این مشکل ایجاد یک شبکه حمل و نقل دانش آموزی برای دانش آموزان ضروری به نظر می رسد که می تواند اعتماد خانواده ها به شهرداری، پلیس و مدرسه را افزایش دهد.
    بهرحال برای رفع ترافیک کلان شهرها به ویژه در روزهای آغازین سال تحصیلی جدید باید به موارد زیر توجه کرد:
    1- تحقیقات و پژوهش بسیار کمی برای بررسی وضعیت ترافیکی در نیمه دوم سال و آغاز سال تحصیلی صورت گرفته است که می توان با هماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش و نهادهای مسئول دیگر با انجام تحقیقات مستندی در این خصوص، ضوابطی برای کمک به حل مشکل ترافیک اتخاذ کرد.
    2- موضوع ترافیک چند بعدی است و رفع آن توسط یک ارگان یا سازمان بسیار دشوار و هزینه بر است از این رو باید سازمان ها و نهادهای دیگر نیز دراین زمینه مشارکت کنند.
    3-از مهم ترین راهکارهای رفع ترافیک شروع سال تحصیلی جدید ایجاد هماهنگی کامل بین نیروی انتظامی، اتوبوسرانی، معاونت های خدمات شهری، آموزش و پرورش، مترو، مرکز اورژانس و سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران است تا مسایل ترافیک برطرف شود.
    4- سهیم کردن حمل و نقل عمومی و به طور مشخص اتوبوسرانی تهران به منظور جابه جایی دانش آموزان از ضرورت های دیگر راه حل مشکل ترافیک است.
    5-در انتخاب سرویس مدارس هم باید به مسایل فنی و ایمنی خودرو کاملا توجه کرد و صلاحیت رانندگان نیز از هر نظر مورد توجه قرار گیرد.
    6-استفاده از اتوبوس های ویژه برای حمل و نقل دانش آموزان به عنوان سرویس مدارس یکی از راهکارهای کاهش ترافیک است و به نظر می رسد استفاده از این سرویس هم امن تر است وهم ارزان تر.
    7-یکی از عوامل ترافیک حفاری های بی موقع در سال تحصیلی در خیابان ها است که توقف این عملیات همزمان با آغاز سال تحصیلی یک ضرورت محسوب می شود.
    بهرحال برای ترافیک مهر و در طول سال تحصیلی باید اقدامات عملی و کاربردی انجام داد زیرا این ترافیک ها خسارات مختلفی به سیستم آموزش و تولید کشور تحمیل می کند.
    دانش آموزی که بخش اعظم وقت خود را در ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی سپری می کند به طور طبیعی شادابی و نشاط خود را تا میزان زیادی از دست خواهد داد و این مساله در یادگیری آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
    جدای از اینکه وقت زیادی از دانش آموزان و شهروندان در ترافیک ها به هدر می رود، این پدیده شهری در افزایش آلودگی هوا و سوخت نقش موثری دارد که آلودگی هوا در سلامتی و یادگیری نسل آیند عوارض زیانباری دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو