فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن مدیریت کیفیت مطرح کرد

ساخت خودرو بر محور مدیریت کیفیت

عصر خودرو- : موضوع کیفیت خودروهای داخلی چند سالی است که زیر ذره‌بین مصرف‌کنندگان قرار گرفته و به چالشی اساسی در صنعت خودرو تبدیل شده است.

ساخت خودرو بر محور مدیریت کیفیت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، آنطور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد کیفیت بسیاری از خودروهای ساخت داخل به‌ویژه آنهایی که در محدوده قیمتی زیر 50میلیون تومان قرار دارند، وضعیت مناسبی ندارند به‌گونه‌ای که بررسی گزارش کیفی خودروهای داخلی در مرداد نشان می‌دهد از مجموع 31 خودرو سواری و وانت تولیدی در این رده قیمتی، 21 مدل خودرو کمترین ستاره کیفی را گرفته‌اند و تک‌ستاره شده‌اند. گزارش «ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل» ماهانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود؛ گزارشی که براساس آن وضعیت کیفی خودروهای تولیدی در کشور به اطلاع عموم می‌رسد. علاوه بر این شرکت، انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز روی موضوع کیفیت خودروهای داخلی تمرکز دارد به‌گونه‌ای که قرار است به‌زودی سند راهبردی کیفیت خودروهای داخلی را تدوین کند.

    افزایش کیفیت در پسابرجام
    به گفته رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران، این انجمن در سطح بالاتری در بخش تعیین‌کیفیت خودروهای داخلی نسبت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران فعالیت می‌کند به‌گونه‌ای که در بخش‌های فنی دخالت نکرده و بیشتر به تاثیرگذاری ارزیابی‌ها می‌پردازد. فرزین انتصاریان  با بیان اینکه متاسفانه ارزیابی‌های کیفی تاکنون اثرگذاری زیادی نداشته، اظهار می‌کند: فعالیت‌هایی که در این زمینه می‌شود مانند کنترل کیفیت پس از تولید، جوابگوی مشکلات راهبردی صنعت خودرو کشور نیست. در حال‌حاضر مشکل در نبود راهبردی است که همه ابعاد ازجمله جایگاه حاکمیت، دولت، نظام‌های قضایی و حقوقی و... در آن مشخص باشد. وی در ارتباط با کم‌توجهی به موضوع کیفیت در سند راهبردی صنعت خودرو توضیح می‌دهد: اینکه در سند راهبردی خودرو به کیفیت توجه نشده، ادعای درستی نیست اما به طور مشخص این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است و به‌طور خاص مباحث مدیریت کیفیت در مسیر صنعت خودرو تجزیه و تحلیل نشده و برای آن راهکار درنظر نگرفته‌اند. آنطور که انتصاریان می‌گوید اجرایی شدن برجام و گشایش‌هایی که پس از آن به وجود آمد در صنعت خودرو و بخش کیفیت خودروهای داخلی اثرگذار است اما از آنجایی که تحریم بیش از 10سال روی کشور سایه افکنده بود، نتیجه این توافق را نمی‌توان در یک ماه یا حتی یک سال مشاهده کرد اما زمینه کار به وجود آمده است. اینکه شرکت‌های خارجی از جمله خودروسازان به کشور آمده‌اند و زمینه‌های انتقال فناوری به وجود آمده، نشانه‌های خوبی است. به باور رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران، در دوران پسابرجام فناوری تنها در بخش ساخت و تولید انتقال نخواهد یافت بلکه در بخش مدیریت کیفیت ساخت نیز محقق شده است. از این‌رو به طور قطع برجام روی کیفیت محصولات داخلی اثرگذار است و می‌توان امیدوار بود که خودروهایی باکیفیت تولید خودروسازان داخلی به بازار کشور عرضه شود.


    گزارش کیفی خودروهای داخلی
    همانطور که اشاره شد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ماهانه گزارشی از وضعیت کیفیت خودروهای داخلی منتشر می‌کند که گزارش مرداد به تازگی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.
    براساس این گزارش در مرداد 1395، 90هزار و 345 خودرو سبک تولید شده که 93درصد از حجم تولیدات به خودروهای سواری و 7درصد دیگر به خودروهای وانت اختصاص دارد. خودروهای سبک تولیدی کشور این ماه شامل 36 مدل خودرو در گروه سواری و 7 مدل در گروه وانت می‌شود. در بخش سواری، خودروهای پژو 405 خراسان و برلیانس اچ320 به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را در مرداد به خود اختصاص داده‌اند. در بخش وانت نیز خودروهای وانتنیسان دوگانه‌سوز و وانت تندر به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید خودرو را به نام خود ثبت کرده‌اند. اگرچه وانت تندر نسبت به دیگر خودروها کمتر به تولید رسیده اما در بین 7 مدل، وانت تولید شده در مرداد تنها خودرویی است که 3 ستاره کیفی را دریافت کرده و دیگر وانت‌ها از جمله وانتسایپا ایکس151، وانتمزدا تک‌کابین، وانت دیزل زامیاد، وانتمزدا دوکابین، وانت آریسان و وانتنیسان دوگانه‌سوز موفق به دریافت یک ستاره کیفیت شده‌اند. در همین حال جدول مقایسه سطوح کیفیت خودروهای سواری و وانت در تیر و مرداد 1395 نشان می‌دهد فقط خودرو «کیا سراتو» تغییر ستاره کیفی داشته و اگرچه در تیر موفق به دریافت 3 ستاره شده اما این خودرو در مرداد با افت کیفیت روبه‌رو بوده و به جمع 2 ستاره‌ای‌ها پیوسته است. در نگاهی کلی از مجموع 43 مدل خودرو سبکی که در مرداد امسال به تولید رسیده‌اند، 8 مدل خودرو به نام‌های نیومزدا3، هایما اس7، پارس تندر، تندر90 اتوماتیک، تندر90 پارس خودرو، تندر 90، رانا و وانت‌تندر موفق به دریافت 3 ستاره کیفیت شده‌اند. علاوه بر آن 11 مدل خودرو کیا سراتو، تیگو 5، جک اس5، جک ال5، برلیانس اچ320، برلیانس اچ330، آریو، پژو 206، پژو 206اس‌دی، دنا و نیو ام‌وی‌ام 315 توانسته‌اند 2 ستاره کیفی را به خود اختصاص دهند. از خودروهای 3 و 2ستاره که بگذریم در مجموع 24 مدل خودرو کمترین نشان کیفی یعنی یک ستاره را دریافت کرده‌اند که این خودروها شامل نیو ام‌وی‌ام 33، ام‌وی‌ام550، لیفان ایکس 60، پژو پارس خراسان، پژو پارس، پژو 405، پژو 405 خراسان، سمند تبریز، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، ام‌وی‌ام 110اس، تیبا 2، تیبا، سایپا ایکس131، سایپا ایکس132، سایپا ایکس111، سایپا ایکس131 پارس‌خودرو، سمند و 6 مدل وانتی که در بالا به آن اشاره شد، می‌شود. در گزارش ارزیابی کیفی ستونی به نام کلاس قیمت خودروها وجود دارد. این ستون نشان می‌دهد از 36 مدل خودرو سواری تولیدی در مرداد یک مدل در رده بالاتر از 100میلیون تومان، 3 مدل خودرو در رده 75 تا 100میلیون تومان، 8 مدل در رده 50 تا 75میلیون تومان، 19 مدل در رده 25 تا 50میلیون تومان، و 5 مدل خودرو دیگر در محدوده پایین‌تر از 25میلیون تومان قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن 7 مدل وانت تولیدی نیز در رده قیمتی پایین‌تر از 50میلیون تومان به تولید رسیده‌اند.
    به اشتراک بگذارید:
    Submit to Facebook
    Submit to Google Plus
    Submit to Twitter

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو