فونیکسریمکسبهتام

خطر در کمین مسافران آخرین تعطیلات تابستانی

عصر خودرو- مرگبارترین ماه تصادف‌های جاده‌ای درحالی به روزهای پایانی‌اش رسیده که پیش‌بینی می‌شود به دلیل تقارن پایان شهریور با تعطیلات عید سعید غدیر، پر سفرترین روزهای سال نیزشکل بگیرد.

خطر در کمین مسافران آخرین تعطیلات تابستانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایران ، سفرهایی که بی‌تردید افزایش این سفرها، رشد تصادف‌های رانندگی را نیز همراه خواهد داشت.

    آمار حوادث مرگبار رانندگی در یازده سال گذشته نشان می‌دهد که در طول این یازده سال شهریور ماه رکورددار بیشترین تصادفات و در عین حال تلفات ناشی از این حوادث است، در این بین هر چه شهریور به روزهای پایانی‌اش نزدیک‌تر می‌شود آمار تصادفات نیز افزایش می‌یابد و امسال نیز تقارن تعطیلات عید سعید غدیر با پایان تابستان این نگرانی را تشدید کرده که امکان افزایش تصادفات رانندگی وجود دارد.
    سرهنگ محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه‌ کشور در این‌باره گفت: طرح تابستانه پلیس تا چهارم مهر ماه در جاده‌های سراسر کشور ادامه خواهد داشت و در روزهای پایانی تعطیلات نیز با توجه به آمارهایی که از قبل در مورد افزایش تصادفات و تلفات رانندگی وجود داشته حضور مأموران پلیس در جاده‌های کشور تشدید شده است.
    وی با اشاره به فرا رسیدن تعطیلات عید سعید غدیر اظهارکرد: تعطیلات پیش رو آخرین تعطیلات تابستانی است و از طرفی دیگر با توجه به اینکه در روز سه‌شنبه قرار گرفته، پیش‌بینی می‌شود بسیاری از شهروندان از اواخر روز دوشنبه سفر خود را آغاز کرده و در روزهای پنجشنبه یا جمعه نسبت به بازگشت از آن اقدام کنند که در این خصوص لازم است رانندگان موارد ایمنی و مقررات رانندگی را حتماً رعایت کنند.
    فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه توصیه ما به شهروندان این است که در روزهای آتی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند، ادامه داد: در هر صورت پلیس در این ایام نیز در آماده باش بوده و مأموران پلیس راه با تخلفات رانندگی بویژه تخلفات حادثه‌سازی همچون سبقت و سرعت غیرمجاز، تردد از شانه خاکی، تجاوز به چپ، انجام حرکات مارپیچ با خودرو و... برخورد خواهند کرد و خودروی مرتکبان این تخلفات تا سقف 72 ساعت توقیف خواهد شد.
    آژیر قرمز واژگونی در جاده‌ها
    فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه بررسی آمارهای حوادث رانندگی نشان می‌دهد که خطای انسانی سهم زیادی در بروز حوادث و تصادفات رانندگی دارد، اظهارکرد: خوشبختانه آمارهای ما نشان می‌دهد که شمار جانباختگان حوادث رانندگی در سر صحنه تصادفات نسبت به شهریور ماه سال‌های قبل کاهش یافته اما از نظر پلیس حتی یک کشته هم در تصادفات رانندگی زیاد است. حمیدی با هشدار نسبت به افزایش مرگ‌ به دلیل واژگونی خودروها در شهریور افزود: بررسی ما نشان می‌دهد که در شهریور ماه سال 94 در مجموع 1983 فقره واژگونی خودرو رخ داده که این رقم معادل 36 درصد از کل تصادفات رانندگی در این ماه است. از این تعداد 212 فقره از تصادفات منجر به فوت در سر صحنه تصادف شده که در آنها 275 نفر جان خود را از دست داده‌اند. فرمانده پلیس راه کشور تصریح کرد: بیش از 40 درصد از فوتی‌های کل تصادفات شهریور ماه به دلیل واژگونی خودرویشان جان خود را از دست داده‌اند.
    وی درباره علل واژگونی خودروها خاطرنشان کرد: واژگونی خودرو دلایل مختلفی دارد اما مواردی چون خستگی و خواب آلودگی راننده تأثیرزیادی در واژگونی خودروها دارد. از این رو به رانندگان توصیه می‌کنم که حتماً قبل از رانندگی خواب کافی داشته باشند و نسبت به استراحت در فواصل زمانی 1.5 تا 2 ساعت رانندگی اقدام کنند. حمیدی همچنین 67 درصد از واژگونی‌ها در شهریور ماه سال 94 را مربوط به خودروهای سواری دانست و گفت: وانت‌بار با 15 درصد، موتور سیکلت با 10 درصد، کامیون با هفت درصد و اتوبوس با یک درصد در رتبه‌های بعد قرار دارد. فرمانده پلیس راه کشور همچنین درباره استان‌های دارای بیشترین آمار واژگونی در شهریور ماه سال گذشته نیز به ایسنا گفت: جاده‌های استان اصفهان صدرنشین بیشترین واژگونی خودرو در شهریور ماه پارسال است به طوری که در این مدت 164 مورد واژگونی در جاده‌های این استان رخ داده که معادل 8.2 درصد از کل واژگونی‌ها بوده است. پس از اصفهان جاده‌های استان‌های خراسان رضوی، سمنان، شمال استان فارس و آذربایجان شرقی به ترتیب با 163، 154، 147 و 129 فقره واژگونی در رتبه‌های بعدی قرار دارند که البته همان‌طور که پیداست عمده این استان‌ها جزو استان‌های پهناور بوده و دارای اقلیم گرم و خشک هستند که همین عامل نیز باعث رانندگی طولانی مدت، خستگی راننده و بروز حوادثی مرگبار می‌شود.
    وی درباره درصد عوامل شکل‌گیری حوادث رانندگی در شهریور ماه پارسال نیزبه ایسنا گفت: عامل 56.3 درصد از تصادفات خودروی سواری بوده است و پس از آن هم 21.8 درصد از تصادفات از سوی موتور سیکلت‌ها، 11.8 درصد تصادفات از سوی وانت‌بارها، 8.9 درصد از سوی کامیون‌ها و 1.2 درصد از سوی ناوگان حمل و نقل عمومی رخ داده است یا به عبارتی مقصر و عامل شکل‌گیری تصادف این وسایل بوده‌اند. حمیدی از رانندگان خواست که روزهای باقی مانده از تعطیلات را صحیح رانندگی کرده و بازگشت خود را به زمانی موکول نکنند که مجبور به رانندگی در شرایط سخت و در حالت خستگی شوند.
    با پایان شهریور ماه عملیات گسترده پلیس راه و دیگر دستگاه‌های امدادی در جاده‌های کشور به پایان می‌رسد و مدتی پس از آن گزارش عملکرد و آمار حوادث و مجروحان و تلفات حوادث رانندگی اعلام می‌شود؛ شاید بتوان روزهای پایانی شهریور ماه امسال را به جای مرگبارترین روزهای تابستان طور دیگری معرفی کرد؛ «کم حادثه‌ترین هفته جاده‌های کشور.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو