فونیکسریمکسبهتام

الزام خودروسازان به تأمین استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال آینده

پراید و پژو ۴۰۵ متوقف می‌شود؟

عصر خودرو- قائم مقام مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا در مورد الزام خودروسازان با تأمین استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال آینده گفت: مصوبه دولت فقط برای محصولات جدید هست، محصولات قبلی با استاندارد یورو ۴ اجازه تولید را خواهند داشت.

الزام خودروسازان به تأمین استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، برنامه پایش شب گذشته به پیگیری مصوبه اخیر مجلس در مورد بخشودگی سود و جریمه دیرکرد وام‌های زیر 100 میلیون پرداخت. اخیراً مجلس دربند مربوط به تسعیر دارایی ارزی اصلاحیه بودجه، پیشنهادی را مصوب کرده که بر اساس آن "سود" تسهیلات غیر جاری تا 100 میلیون تومان از محل منابع حاصل از تسعیر ارزی پرداخت شود.
    بنابر این مصوبه، بدهکاران تسهیلات غیر جاری تا 100 میلیون تومان فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی هستند و پرداخت سود آن بر عهده دولت است. جریمه تأخیر نیز باید از سوی بانک‌ها بخشیده شود.
    مجری در ابتدای برنامه دراین‌باره گفت: در پیگیری این موضوع از بانک مرکزی، اعلام کردند که این موضوع را باید از سازمان برنامه‌وبودجه پیگیری کنید. سازمان برنامه‌وبودجه نیز اعلام کرده است دراین‌باره گفتگو نمی‌کنیم. نکته مشخص این است که دولت قصد اجرایی کردن این مصوبه را ندارد.
    محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «برنامه پایش» در این مورد گفت: این قانون تصویب‌شده و دولت ملزم به اجرای آن است و امیدواریم که آیین‌نامه اجرایی آن را زودتر ارائه دهد و چون این مصوبه مربوط به اصلاحیه بودجه است تا پایان سال فقط برای این مصوبه اعتبار دارد و دولت نباید تعلل کند.
    مفتح گفت: این مصوبه برای وام‌های خرد است، مصوبه مجلس است که اصل وام را مردم بدهند و سود آن از محل تسعیر دارایی ارزی تأمین و جریمه دیرکرد آن بخشیده شود. دولت بدهی خود را از محل تسعیر دارای ارزی بخشید و مردم هم باید از این محل نفع ببرند.
    وی در مورد تعلل دولت در اجرایی کردن این مصوبه گفت: دیوان محاسبات ناظر اجرای این مصوبه است. دولت باید پاسخگو باشد که چرا تاکنون این مصوبه مجلس را عملیاتی نکرده است.
    اخیراً احمد توکلی نماینده سابق مجلس در این نامه ای در این باره گفته بود : جدول 1 مصوبه میگوید تقریبا 29 هزار میلیارد تومان برای تسویه مطالبات بانک مرکزی از بانکها و 16 هزار میلیارد تومان هم برای افزایش سرمایه بانکهای دولتی اختصاص مییابد. جمع این دو قلم میشود 45 هزار میلیارد تومان! پس توقعی که برای میلیون ها بدهکار بانکی زیر 100 میلیون تومان آفریده اند، از چه محلی پاسخ داده میشود؟

    *سایپا: پراید کماکان تولید می‌شود / ادعای سایپا در مورد استاندارد بودن پراید
    حسن قره ای قائم مقام رئیس مرکز مطالعات و استراتژیک سایپا در مورد الزام خودروسازان با تأمین استاندارد یورو 5 از ابتدای سال آینده گفت: مصوبه دولت و محیط‌زیست مبنی بر الزام خودروسازان به تأمین استاندارد یورو 5 فقط برای محصولات جدید هست، محصولات قبلی با استاندارد یورو 4 اجازه تولید را خواهند داشت.
    قره ایی گفت: در 5 ماهه ابتدای امسال 21 درصد از فروش کل خودروسازان کشور متعلق به پراید بوده است. ما هم مثل همه خودروسازان دنیا به فکر تولید خودرویی هستیم که مورد استقبال مردم است. الآن مردم از پراید استقبال زیادی می‌کنند چون باقیمت پراید هیچ خودرویی با آبشن های کنونی وجود ندارد و نمی‌توان خرید.
    وی مدعی شد: بر اساس استانداردهای اعلام‌شده پراید اکنون یک خودرو کاملاً استاندارد است و فعلاً قصد تولید این خودرو راداریم و خط تولید آن متوقف نمی‌شود.

    *پژو 405 تولید می‌شود / سوخت یورو 4 نداریم

    کیوان وزیری، قائم مقام معاونت طراحی و توسعه ایران خودرو نیز در این باره گفت: بر اساس قانون آلایندگی که مصوبه هیئت دولت است و ابلاغ آن توسط سازمان محیط‌زیست انجام‌شده برنامه یورو 5 برای محصولات جدید با پلتفرم جدید است. بر اساس همین مصوبه تولید محصولات کنونی تا دو سال آینده می‌تواند ادامه پیدا کند.
    وزیری گفت: برای تولید خودروهای یورو 5 و حتی یورو 4 مقدماتی لازم است که اکنون فراهم نیست، اکنون روزانه 75 میلیون لیتر سوخت یورو 4 نیاز داریم که طبق اعلام رسمی فقط یک‌سوم بنزین کنونی یورو 4 است. هیچ جایگاه سوختی حتی نازل پمپ بنزنی نیز یورو 4 نیست. برای تولید خودرو یورو 5 باید همه زیرساخت‌ها فراهم شود.

    *بیش از 80 درصد خواهان توقف تولید پراید و پژو
    در نظرسنجی برنامه پایش شب گذشته، بیش از 80 درصد از شرکت کنندگان عنوان کرده اند که موافقند خط تولید پژو و پراید متوقف شود.
    سوال نظرسنجی به این شرح بود: آیا موافقید تولید پراید و پژو 405 تا پایان سال متوقف شود؟ 1- بله 2- خیر در پایان این نظرسنجی 80.61 درصد از شرکت کنندگان عنوان کردند موافق اند تولید پراید و پژو 405 تا آخر سال متوقف شود. 19.36 درصد از پاسخ دهندگان با توقف تولید این دو خودرو مخالف وبوده اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو