فونیکسریمکسبهتام

نگاهی جامع به بازار لنت انواع خودرو در ایران

این بازار پـر اصطکاک

عصر خودرو- لنت ترمز یکی از قطعاتی مصرفی خودرو است که مالک هر خودرویی را بالاخره بعد از مدتی خاص، راهی بازار می‌کند. تولید این قطعه حیاتی در ایران بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و امروزه به عنوان یکی از طلایی‌ترین صنایع قطعات خودرو در کشورمان در حال تولید است.

این بازار پـر اصطکاک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، لنت ترمز برای صنعت ایران نوعی آبرو محسوب می‌شود، آبرویی که با واردات بی‌رویه لنت‌های خارجی به بازار در حال ریختن است و حتی مشتری ایرانی را هم برای خرید لنت، دچار ریسک و سردرگمی می‌کند. در این مطلب بازار آشفته این روزهای لنت را بررسی خواهیم کرد. بازاری که طبق پیش‌بینی ما در مطالب قبلی با افزایش قیمت تابستانی همراه بود و حالا باید گفت آینده آن معلوم نیست. سعی خواهیم داشت تا مشکلات این بازار و این صنعت را برای شما بازگو کنیم و برای بهترین انتخاب شما، راهکارهایی در بازار قطعات ایران ارائه کنیم.

    چرا پر ریسک؟
    لنت را می‌توان یکی از قطعات پرمصرف خودرو نامید، قطعه‌ای که چه مالک پراید باشید و چه پورشه باید بعد از طی مسافتی آن را تعویض کنید. از همین رو با یک حساب سرانگشتی از تعداد خودروهای داخل کشور می‌توان بازار پرسود و پر تقاضای آن را تصور کرد. همین امر باعث شده است تا علاوه بر اینکه صنعتگران داخلی از دیرباز به تولید آن پرداخته‌اند، سودجویان بسیاری هم با وارد کردن لنت حتی به صورت فله‌ای کام این بازار پر تقاضا را کمی تلخ کنند.
    اگر به این بازار مراجعه کرده باشید به سرعت متوجه می‌شوید که تعداد برندهای مختلف لنت حتی از دو برابر انگشتان دو دست هم بیشتر می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا مشتری ناآگاه انتخاب برند را به مغازه‌دار واگذار کند و در آخر هم با جیب خالی انتظاراتش از یک لنت خوب برطرف نشود.
    حتی علاوه بر لنت‌های متنوع چینی، سودجویان از تولیدات داخلی هم سوءاستفاده کرده و لنت‌های وارداتی را با بسته‌بندی برندهای نام آشنای ایرانی هم چون پارس، جهان، الیگ و ... به بازار عرضه می‌کنند که در نهایت باعث می‌شود مشتری ایرانی از خرید کالای داخلی پشیمان شود و به سراغ لنت‌های خارجی برود.

    سطح فناوری ساخت لنت در ایران
    همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، ساخت لنت در صنعت تولیدات قطعات خودرو در خاورمیانه برای ایران به نوعی آبرو محسوب می‌شود. این افتخار بیش از 40 سال است که متعلق به ایران بوده و یک شبه به دست نیامده است. صنایع لنت ترمز ایران از نظر آزمایشگاهی و تحقیقات چه در زمینه آزمایش‌های شیمیایی و چه در آزمایش‌های مکانیکی و فیزیکی لابراتوارهای مجهزی دارد که شامل دستگاه‌های متعدد تست ترمز از جمله دستگاه داینامومتر می‏باشد که نمونه‌های قطار و مترو را در ابعاد کوچک آزمایش می‌نماید که نتایج آن مورد قبول راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مترو است و برای آزمایش کفش ترمز در ابعاد واقعی از آزمایشگاه‏های خارج از کشور از جمله آزمایشگاه تابور در انستیتو تحقیقاتی تابور لهستان و سایر کشورهای اروپایی بهره می‌گیرد؛‌بنابراین همانطور که گفتیم تولید لنت در کشورمان محدود به خودرو نیست و اکثر وسایل نقلیه زمینی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

    در بازار چه می‌گذرد؟
    طبق گفته بازاری‌ها، نفس بازار بر این است که پس از افزایش قیمت در تابستان، دوباره افزایش قیمتی هر چند اندک بازار را به چالش بکشد. حقیقت امر این است که این افزایش قیمت‌ها همراه با افزایش کیفیت تولید و حتی بالا رفتن کارایی لنت‌های خارجی همراه نیست و تنها بهانه این قیمت‌ها گران شدن نیروی کار به شمار می‌رود.
    لنت‌های ایرانی در بازار پا به پای لنت‌های چینی فروش دارند اما کارآفرین ایرانی برای تولید لنت هزاران مشقت را تحمل کرده ولی واردکننده با کمترین استرس منتظر دریافت سود خودش است. با این همه تولید لنت ایرانی همچنان ادامه داشته و چراغ این صنعت به هر ترتیب روشن است.
    اکثر فروشگاه‌ها خرید لنت‌های ایرانی را به مشتری توصیه نمی‌کنند ولی ما پیشنهاد می‌کنیم که تنها برای یک بار هم که شده از لنت‌های ساخت ایران که با فناوری روز دنیا ساخته می‌شوند استفاده کنید. لنت‌های ایرانی گر چه مانند سایر برندها اشانتیون‌های رنگارنگ ندارند اما اکثر برندهای معتبر ایرانی گارانتی داشته و در صورت بروز مشکل قابل تعویض هستند.
    لنت‌های اصلی نیز برای اکثر خودروهای ایرانی و خارجی در بازار قابل دسترس هستند اما قیمت آنها بسیار گران بوده و تقریباً تنها مالکین خودروهای وارداتی به سراغ آن‌ها می‌روند. این لنت‌ها اغلب از کشور چین وارد می‌شوند اما تحت لیسانس کمپانی‌های مادر در کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه تولید می‌شوند.
    در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید لنت حتماً به نشان هولوگرام روی بسته‌بندی، کیفیت جعبه و درج دقیق نام و لوگوی برندهای معتبر ایرانی توجه کنید. همچنین از مدیر فروشگاه نیز فاکتور ممهور شده را دریافت کنید تا در هنگام بروز مشکل بتوانید لنت خریداری شده را باز گردانید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو