فونیکسریمکسبهتام

معرفی رنو ساندرو استپ وی در آستانه ورود به بازار

ساندرو بلندقامت

عصر خودرو: عطش سوار شدن بر خودروهای مرتفع روز به روز بیشتر می شود بدون اینکه کسی علاقه‌ای به رانندگی در مسیرهای خارج جاده‌ای داشته باشد! پس از ظهور کراس‌اوورها و استقبال بالای جهانی از این کلاس خودرویی، به نظر می‌رسد که حال نوبت قد کشیدن هاچ‌بک‌های شهری است تا بدین ترتیب در شهرهای شلوغ نیز بتوان از سوار شدن بر یک خودرو "کراس" لذت برد بدون آنکه برای جای پارک آن نگران باشید.

ساندرو بلندقامت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰
  • ساندرو بلندقامت
  • ساندرو بلندقامت
  • ساندرو بلندقامت

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، رنو ساندرواستپ وی به زودی گام به خیابان‌های کشورمان خواهد گذاشت تا بدین ترتیب بازار جدید هاچ‌بک‌های قد کشیده در کشورمان رقابتی‌تر شود و خانواده پلت فرم X90 در ایران حضور خود را از همیشه پر رنگ‌تر کند.

معرفی کلی
هنگامی که 9 سال پیش رنو لوگان یا همان تندر90 خودمان به بازار گام گذاشت، بسیاری به شوخی آن را با توجه به ظاهر مرتفعش یک شاسی بلند توصیف می‌کردند. با توجه به بازارهای هدف تعریف شده، چنین ارتفاعی برای لوگان ضروری به نظر می‌رسید. با مشخص شدن توانایی‌های پلت فرم لوگان (پلت‌فرم X90 که بر پایه پلت فرم رنو کلیو II توسعه یافته بود) رنو تصمیم به توسعه این پلت‌فرم گرفت تا بدین ترتیب پلت فرم X90 از معدود پلت فرم‌‌های ارزان‌قیمت دنیا باشد که تمامی کلاس‌های خودرویی اعم از سدان، سوپر‌مینی، پیکاپ، ون شهری و کراس‌اوور بر روی آن پیاده شده باشد.
نسل اول رنو ساندرو به عنوان دومین عضو خانواده X90 در سال 2007 میلادی معرفی شد و دو سال پس از معرفی مدلی جدید بر پایه آن با پسوند "استپ‌وی" گام به بازار گذاشت.
به صورت کلی ساندرو استپ‌وی برای تردد در جاده‌های ناهموار و غیراستاندارد توسعه داده شده است. با توجه به آنکه مدتی از عرضه مدل استاندارد ساندرو به کشورمان می‌گذرد، حال مدل استپ‌وی نیز برای بازار ایران تدارک دیده شده تا بدین ترتیب نیاز افرادی که بیشتر با مسیرهای غیراستاندارد سر‌وکار دارند را برطرف کند. ساندرو استپ‌وی طبق سیستم بازاریابی رنو برای مدل‌های ارزان خود، با برندهای داچیا و رنو در بازارهای هدف به تولید می‌رسد که طبیعتا در کشور ما استپ‌وی نیز مانند برادران خود نشان الماس‌مانند رنو را یدک می‌کشد.

مشخصات ظاهری و امکانات رفاهی
ساندرو استپ وی به میزان 40 میلی‌متر نسبت به مدل استاندارد مرتفع‌تر شده ( این افزایش ارتفاع مربوط به اتاق خودرو است و تغییری‌ در فاصله کف تا زمین این مدل نسبت به ساندرو هاچ‌بک بوجود نیامده است) و با تغییر مجموعه چراغ‌ها(اضافه شدن‌ زمینه مشکی) و سپر جلو و نصب زه مشکی‌رنگ گلگیر و رکاب و همچنین نصب باربند فرمی خارج جاده‌ای به خود گرفته است. از حیث سطح تجهیزات نیز امکانات ساندرو استاندارد در آن قابل مشاهده است و البته گفته می‌شود که به احتمال زیاد به یک نمایشگر 7 اینچی مجهز خواهد بود.

مشخصات فنی
ساندرو استپ‌وی از همان پیشرانه آشنای K4M بهره می‌برد که به مدت 9 سال است به خوبی امتحان خود را در بازار کشورمان پس داده است. این پیشرانه که در طیف وسیعی از محصولات رنو مورد استفاده قرار گرفته، در نسخه نصب شده بر روی خانواده لوگان قادر است حداکثر قدرت 105 اسب‌بخار در 5750 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 148 نیوتن متر را در 3750 دور بر دقیقه ارائه دهد.
از جمله تغییرات فنی رخ داده در استپ‌وی نسبت به نمونه استاندارد، گیربکس دستی جدید آن با کد JHQ است که قرار است به زودی جایگزین گیربکس JH3 استاندارد تندر90 و ساندرو شود و عملیات تولید داخل آن نیز آغاز شده است. گیربکس JHQ از نظر ساختار پوسته و ضرایب دنده‌ها با JH3 کاملا یکسان است اما تغییراتی در آن رخ داده است. در این گیربکس به جای استفاده از سیستم کلاچ سیمی رایج، از کلاچ هیدرولیک استفاده شده که عملکردی به مراتب نرم‌تر را نسبت به مدل سیمی به همراه دارد. همچنین وزن گیربکس JHQ به میزان 2 کیلوگرم نسبت به JH3 سبک‌تر شده و به 0.9 لیتر واسکازین کمتری احتیاج دارد و مشکل نشت واسکازین از گردگیر پلوس‌ها که در مدل JH3 مشاهده می‌شد رفع شده است. همچنین مکانیسم تعویض دنده آن از نوع اهرم‌مکانیکی به ارتباط کابلی (cable shifter) تغییر یافته که موجب وزن کمتر و سادگی بیشتر در مونتاژ و نصب خواهد بود.
همچنین در کنار گیربکس JHQ، گیربکس اتوماتیک AL4 تیپ DP2 برای ساندرو استپ‌وی در دسترس است. گیربکسی که نسبت به مدل DP0 پژو 206 بهینه سازی‌های فراوانی داشته و در طول سه‌سالی که بر روی تندر و ساندرو اتوماتیک نصب شده، عملکردی رضایت بخش از دید مالکین داشته است.
سیستم تعلیق این مدل نیز مورد بازنگری جزئی قرار گرفته تا بتواند عملکرد مطلوب خود را علی‌رغم افزایش ارتفاع خودرو حفظ کند.
سیستم ترمز نیز کاملا مشابه مدل استاندارد تندر90 و ساندرو بوده و به ABS و EBD مجهز است.

سخن نهایی
ساندرو استپ وی خودرویی مناسب افرادی است که خواهان یک کراس اوور با ابعاد کوچک مناسب شهر هستند و کیفیت فنی خودرو بیش از زرق و برق ظاهری و آپشن‌های متعدد برایشان اهمیت دارد. ساندرواستپ وی در روز 16 شهریور ماه توسط پارس‌خودرو رونمایی شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که مدل مجهز به گیربکس دستی این خودرو با قیمت 46.5 میلیون تومان و مدل اتوماتیک با قیمت 52.5 میلیون‌تومان به بازار عرضه خواهد شد. در چنین رنج قیمتی، ساندرو تبدیل به رقیبی جدی برای خودروهایی نظیر لیفان X50 خواهد شد و با توجه به محبوبیت تندر90 و ساندرو به واسطه کیفیت مطلوب، می‌توان آینده مطلوبی برای ساندرو استپ‌وی در بازار ایران متصور شد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو