فونیکسریمکسبهتام

بررسی ۳ ‌هاچ‌بک اقتصادی و پر‌فروش مناطق آزاد کشور

شهرنشین‌های آسیایــی

عصر خودرو: با توسعه شهرنشینی و نیاز به خودروهای کوچک برای سهولت رفت و آمد در شهرها نیاز به اتومبیل‌های کوچک روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در این میان کمپانی‌های بسیاری محصولاتی در کلاس خودروهای ‌هاچ‌بک شهری ارائه کرده‌اند. گزینه‌های مطرح شده، همگی آسیایی بوده و علاوه بر کلاس ‌هاچ‌بک، نمونه سدانی هم از آنها تولید می‌شود.

شهرنشین‌های آسیایــی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰
  • شهرنشین‌های آسیایــی
  • شهرنشین‌های آسیایــی
  • شهرنشین‌های آسیایــی
  • شهرنشین‌های آسیایــی
  • شهرنشین‌های آسیایــی
  • شهرنشین‌های آسیایــی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب با در نظر گرفتن 3 ‌هاچ‌بک مشهور به معرفی خصوصیات آنها خواهیم پرداخت.

تویوتا یاریس
تویوتا یاریس آخرین بار در سال‌2015 دستخوش تغییر و بازنگری در طراحی شد و در 2مدل ویژه بازار آمریکای شمالی– اروپا  و بازار آسیا راهی خطوط تولید شد. آخرین نسل تویوتا یاریس اخیرا به لیست فروش ایرتویا اضافه شده است، اما بیش از یک سال از ورود آن به مناطق آزاد کشور می‌گذرد و توانسته سهمی را از بازار ‌هاچ‌بک‌های اقتصادی از آن خود کند. کمپانی تویوتا در سال گذشته از سومین نسل یاریس رونمایی کرد. تویوتای یاریس ویژه بازار آسیا در کشور تایلند تولید می‌شود. شاید مهم‌ترین تفاوت بین تویوتای یاریس ویژه آمریکای شمالی با نمونه آسیایی آن، این است که این خودرو در بازار آمریکا و اروپا فقط در سگمنت ‌هاچ‌بک و به صورت 3 درب یا 5 درب تولید می‌شود، اما در نمونه ویژه بازار آسیا می‌توان آن را در سگمنت سدان‌های کوچک نیز سفارش داد. تویوتا برای یاریس آسیایی ‌2 پیشرانه 1.3و 1.5لیتری بنزینی را در منوی خرید قرار داده است که نمونه 1.3 لیتری می‌تواند 86 اسب بخار و 121 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گزینه دوم که 200 سی‌سی به حجم آن افزوده شده است، قدرت تولیدی به 107 اسب بخار و گشتاور به 141 نیوتن متر رسیده است. رسیدن به تندی 100 کیلومتر از حالت سکون در نمونه 1.3 لیتری 14 ثانیه و در نمونه 1.5لیتری نیز 11.5 ثانیه است. برای هر دو پیشرانه تنها می‌توان گیربکس 4 دنده اتوماتیک را سفارش داد. تویوتا یاریس در بخش طراحی، کاملا متفاوت از نسل قبل ظاهر شده و از اِلمان‌های جدید زبان طراحی کمپانی مادر در آن استفاده شده است. متریال داخلی استفاده شده درون خودرو از پلاستیک سخت انتخاب شده‌ که چندان رضایت‌بخش نیست. طراحی یاریس از جذابیت بصری کمی برخوردار است و می‌توان آن را در نمای پشت زشت به حساب آورد. یاریس نسبت به نسل قبل 5 میلی‌متر عریض‌تر شده، فاصله از سطح زمین خودرو 45 میلی‌متر کمتر شده و اکنون با ‌هاچ‌بکی مواجه هستیم که 3825 میلی‌متر طول، 1695 میلی‌متر عرض و 1530 میلی‌متر ارتفاع دارد. برای تجهیزات و امکانات موجود یاریس می‌توان از کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد‌قفل ABS، ترمز کمکی یا BA و توزیع نیروی ترمز EBD، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای نام برد. همچنین در بعضی بازارها بلوتوث، سنسورهای پارک‌ و بادی کیت را می‌توان برای یاریس سفارش داد. تویوتا یاریس در مناطق آزاد بسته به سطح تجهیزات بین 55 تا 60 میلیون تومان قیمت دارد.

مزدا2
شاید یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های کمپانی مزدا با تویوتا، طراحی بسیار زیبا، دلنشین و جذاب باشد. سبک جدید طراحی خودروهای برند مزدا با عنوان کودو اولین بار در کانسپت‌های شیناری و تاکری اتخاذ شد. مزدا 2 نیز طبیعتا با همین سبک و سیاق طراحی شده و ترکیب خطوط سیال در سرتاسر بدنه، استفاده از تکنولوژی LED در چراغ‌ها و جلو پنجره کرومی روح حرکت را تداعی می‌کند. خودروهای تولیدی مزدا علاوه بر اینکه از طراحی بسیار زیبایی بهره‌مندند، دینامیک و لذت رانندگی را به خوبی نشان می‌دهند، برخلاف رقبای خوش‌چهره کره‌ای که در بخش طراحی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کسب کرده‌اند، اما همچنان بخش فنی و القای دینامیک پویا کم‌فروغ هستند. نمای داخلی مزدا2 همانند بیرون خودرو خاص جلوه می‌کند، از متریال بسیار با‌کیفیتی برای داشبورد و قسمت‌های داخلی خودرو استفاده شده و بسیار شیک به نظر می‌رسد. یکی از جالب‌ترین نکات درون خودرو استفاده از تنها یک دریچه دایره‌ای‌شکل سیستم تهویه مطبوع در وسط داشبورد است. شاید مزدا 2 را بتوان در بخش زیبا‌شناختی و طراحی سردمدار کلاس خود دانست. همانطور که در بالا گفته شد، محصولات مزدا دارای پِرفورمنس بالاتر از سایر رقبا هستند، مزدا 2 از یک پیشرانه 1.5لیتری که به فناورری SKY ACTIVE مجهز شده است‌ که قادر است 106 اسب بخار و 139 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از موارد بسیار چشمگیر در این خودرو استفاده از گیربکس 6 دنده اتوماتیک در کنار لیست بلندی از سیستم‌های ایمنی مانند ترمز ضد‌قفلABS‌، کنترل پایداری دینامیکی یا DSC، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی اضطراری EBA و کنترل حرکت در سراشیبی HLA، سیستم کمکی پارک و کنترل کشش را داراست. مزدا 2  دارای تجهیزات رفاهی مانند بلوتوث، کروز کنترل، سیستم صوتی با 4 اسپیکر و نمایشگر مرکزی عرضه می‌شود. این خودرو در مناطق آزاد کشور در نمونه فول آپشن 60 میلیون تومان قیمت می‌خورد.

کیا ریو
کیا ریو یکی از زیباترین خودروها در کلاس ‌هاچ‌بک‌های شهری است که در تعداد قابل توجهی به مناطق آزاد کشور وارد شده‌ و به جرأت می‌توان آن را پر‌طرفدار‌ترین‌ هاچ‌بک مناطق آزاد کشور به حساب آورد. کیاریو که در هفته گذشته تصاویری از نسل چهارم آن منتشر شده، به زودی در نمایشگاه خودرو پاریس به دید عموم در خواهد آمد. کیا ریویی که در حال حاضر‌ روی خطوط تولید قرار دارد، به یکی از کلیدی‌ترین محصولات بازار و کمپانی کیا تبدیل شده و توانسته در سال 2015 تیراژی برابر با 473 هزار دستگاه داشته باشد. کیاریو نسل سوم اولین بار در سال 2011 در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد. ریو در زیر دستان توانمند طراحی مشهور آلمانی به نام پیتر شرایر متولد شد. چراغ‌های کریستالی، جلو پنجره مشبک، استفاده از خطوط  سیال و پرهیز از یکنواختی، ریو را به یکی از زیباترین خودروهای دنیا تبدیل کرد‌ که منجر به دریافت جایزه طراحی برگزیده از سوی موسسه RED DOT DESIGN در سال 2012 شد. کیاریو دارای پیشرانه‌های متعددی از جمله 1.1، ‌1.2 و 1.4 بنزینی و دیزلی است، اما در کشورهای خاورمیانه تنها با پیشرانه 1.4 لیتری بنزینی عرضه می‌شود. این پیشرانه می‌تواند 104 اسب بخار و 137 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که به یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک جفت شده است‌ و تا رسیدن به تندی 100 کیلومتر  بر ساعت 12.9 ثانیه زمان نیاز  دارد. ریو به صورت استاندارد از رینگ‌های آلیاژی 14 اینچی،  تهویه مطبوع دستی، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سامانه ورود بدون کلید، ورودی USB، در نمونه فول آپشن، استفاده از چرم برای فرمان، رو‌دری‌ها، چراغ‌های LED جلو و عقب، کروز کنترل، سانروف، 2 ایربگ راننده و سرنشین جلو و رینگ‌های 17 اینچی بهره‌مند است. کیاریو در بازار اروپا با ایربگ‌های پرده‌ای عرضه می‌شود و توانسته است 5 ستاره از موسسه یورو انکپ دریافت کند. کیاریو همانند تویوتا یاریس از سوی نماینده وطنی خود به بازار کشور راه یافته است. این خودرو در مناطق آزاد کشور در نمونه فول آپشن 55 میلیون تومان و در صورت دریافت پلاک ملی قیمتی معادل 97 میلیون تومان دارد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط