فونیکسریمکسبهتام

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان مطرح کرد:

رونق نسبی در بازار معاملات خودرو

عصر خودرو- بازار خودرو بعد از رکود سنگینی که پشت‌سر گذاشته، حالا در آستانه نیمه دوم سال، کم‌کم جان گرفته است. به گفته وزیر صنعت ٣‌ درصد از رشد اقتصادی ٨,٨‌ درصدی صنعت را خودرو به دوش می‌کشد.

رونق نسبی در بازار معاملات خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از کسب و کار ،با این حال فعالان بازار و صنعت خودرو می‌گویند که درحال حاضر سهم اصلی بازار فروش ایران را خودروهای خارجی تشکیل می‌دهند و فروش داخلی‌ها تنها ٥‌ درصد رشد داشته است. این درحالیست که رونق به بازار خودروهای خارجی بازگشته و افزایش فروش ٥۰‌ درصدی در این بازار تجربه می‌شود. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو  گفت: سعید موتمنی افزود: رکود در بازار خودرو را قبول ندارم. در گذشته مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کردند  اما امروز به آن به‌عنوان یک کالای مصرفی نگاه شده و مردم متناسب با تقاضای خود اقدام به خرید می‌کنند.

     سعید موتمنی افزود: در حال حاضر نسبت به سال‌های قبل خرید و فروش کمتری صورت می‌گیرد که این امر در خودروهای صفر کیلومتر شدت بیشتری دارد اما در خودروهای کار کرده وضعیت بهتر است و خرید و فروش از رونق نسبی برخوردار است. وی ادامه داد: در بخش خودروهای خارجی علت رونق در خرید و فروش خودروهای کار کرده به خاطر کیفیت است زیرا این خودروها حتی اگر پنج سال از تاریخ تولید آن گذشته باشد، باز هم کیفیت لازم را دارد و هزینه آنچنانی برای مصرف‌کننده ندارد.

    این فعال صنفی اظهار داشت: درباره خودروهای داخلی نیز شرایط به گونه دیگری است و آنجا هم کیفیت حرف اول را می‌زند. به‌طور مثال کیفیت خودروی پراید یا پژو تولید سال 89 خیلی بهتر از پراید تولید سال 95 است زیرا در آن از قطعات اصلی استفاده شده است.

    در حالی که الان این قطعات چینی هستند که مورد استفاده خودروسازان قرار می‌گیرد. شما اگر به اطلاعیه‌های سازمان استاندارد نگاه کنید همین موضوع بارها تایید شده است. ما بارها مواردی را دیده‌ایم که خودروی صفر مانند 206 بعد از 10 روز نیاز به تعویض دیسک و صفحه دارد. وی افزود: علت دیگر آن است که مردم دیگر به خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌کنند و فقط زمانی که احتیاج داشته باشند آن را خریداری می‌کنند پس دیگر مانند قبل برای خرید خودرو ثبت‌نام نمی‌کنند. موتمنی تصریح کرد: اکنون وضعیت بازار نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده است اما همچنان نسبت به دو سال گذشته راکد است.

    اصلی‌ترین حقوق مصرف‌کننده، تحویل به موقع خودرو است

    وی درباره حقوق مصرف‌کنندگان گفت: متاسفانه در ایران حقوق مصرف‌کنندگان از جانب هیچ یک از خودروسازها رعایت نمی‌شود و به آن احترام گذاشته نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین حقوق مصرف‌کننده، تحویل به موقع خودرو است که متاسفانه صورت نمی‌گیرد. دیگر اینکه خریدار بلافاصله باید برای رفع ایراد احتمالی خودروی تحویلی اقدام کند. وی ادامه داد: به دلیل انحصاری که در بازار وجود دارد، خودروسازان خود را مقید به بالا بردن کیفیت نمی‌بینند.

    به‌طور مثال پراید مدل 95 با پراید مدل 85 هیچ فرقی ندارد و حتی خودروساز خود را ملزم به تغییر دادن در بدنه و ظاهر خودرو نمی‌داند. در حالی که در سایر برندها، خودرو هر سال تغییر می‌کند. اگر تعرفه خودروهای وارداتی را پایین بیاوریم خودروساز داخلی مجبور می‌شود برای رقابت با این خودروها کیفیت خود را بالا ببرد.

    از طرف دیگر هزینه‌های تمام شده خودروهای داخلی اعم از هزینه‌های تولیدی و جانبی بالاست و همین امر سبب شده خودروی داخلی به این قیمت برسد. وی تصریح کرد: ما نماینده مردم و هر روز با آنها در ارتباط هستیم. همانطور که از کیفیت خودروهایی مانند پراید و پژو انتقاد می‌کنند، از خودروی L90 و ساندرو راضی هستند زیرا در آنها از قطعات چینی استفاده نشده و کمترین هزینه را برای مصرف‌کننده دارد.

    افزایش 2 میلیون تومانی قیمت در برخی خودروها

    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل همچنین از عرضه قطره چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروساز خبر داد و گفت: در برخی خودروها قیمت‌ها تا 2 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

    سعید موتمنی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر بازار خودرو با نوسانات قیمتی روبه‌رو شده است، اظهار داشت: عرضه قطره چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروساز باعث شده تا در برخی خودروها قیمت‌ها تا 2 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

    وی با اعلام اینکه امروز خودرو دیگر کالای سرمایه‌ای نیست، افزود: به اعتقاد من بازار خودرو در دست شرکت‌هاست و آنها می‌توانند با عرضه مناسب مانع نوسانات قیمتی شوند.

    رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به اینکه قیمت کارخانه‌ای خودروی 206 تیپ 2 حدود 32 میلیون و 660 هزار تومان است اما این خودرو در بازار آزاد با قیمت 34 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: قیمت 206 تیپ 5 نیز به 37 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. این درحالیست که طی 10 روز گذشته قیمت این خودرو به 39 میلیون تومان نیز رسیده بود. موتمنی اضافه کرد: سمند ال ایکس در کارخانه 30 میلیون و 200 هزار تومان است اما در بازار با قیمت 32 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسد البته قیمت این خودرو در چند روز اخیر به 33 میلیون نیز رسیده است. وی با اشاره به نوسانات قیمتی در خودروی ال 90 نیز تصریح کرد: ال 90 در کارخانه 37 میلیون و 300 هزار تومان است اما در بازار آزاد با رشد 2 میلیون تومانی به 39 میلیون و 300 هزار تومان رسید. نوع اتوماتیک این خودرو نیز به 47 میلیون و300 هزار تومان رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو