فونیکسریمکسبهتام

رشد ۱۸ درصدی تولید ۶ماهه خودروسازان

عصر خودرو- آمار تولید خودروهای داخلی طی ۶ ماه نخست امسال در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۴۹۳ هزار و ۸۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند.

رشد ۱۸ درصدی تولید ۶ماهه خودروسازان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش تولیدی 7/ 18 درصد روبه‌رو شده‌اند. این در شرایطی است که رشد ماهانه هر سه خودروساز بزرگ داخلی، منفی شده و این موضوع با تعطیلات تابستانی آنها در ارتباط است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو در شهریورماه امسال، 78 هزار 532 دستگاه محصول سواری تولید کرده‌اند که نسبت به مردادماه سال جاری، بیش از 22 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    به گفته خودروسازان،تعطیلات تابستانی که امسال در شهریورماه اتفاق افتاد، دلیل اصلی کاهش تولید ماهانه غول‌های جاده مخصوص است. هرچه هست، ایران خودرو با توجه به تیراژ 43‌هزار و 437 دستگاهی اش در شهریور، کاهشی 2/ 20 درصدی را نسبت به مردادماه تجربه کرده و سایپا نیز که 21 هزار و 771 دستگاه محصول به تولید رسانده، افتی 1/ 22 درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس خودرویی‌ها نیز با توجه به تیراژ 13 هزار و 414 دستگاهی شان در شهریورماه، 3/ 25 درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.

    این سه خودروساز البته در آمار 6 ماه نخست امسال خود، با افزایش تولید روبه‌رو شده‌اند؛ به‌نحوی‌که ایران خودرو 6/ 10 درصد، سایپا 6/ 19 درصد و پارس خودرویی‌ها نیز 1/ 59 درصد به تیراژ خود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اضافه کرده‌اند. در بین خودروهای تولیدی، بیشترین درصد رشد را هایما به خود اختصاص داده و بیشترین افت تولید نیز نصیب سوزوکی گرندویتارا شده، چه آنکه مونتاژ این محصول 54 درصد افت کرده است. پرتیراژترین خودرو نیز همچنان پراید است که در هر دو شرکت سایپا و پارس خودرو و برخی از زیرمجموعه‌های آنها تولید می‌شود. اما آن طور که آمار وزارت صنعت نشان می‌دهد، ایران‌خودرویی‌ها در 6 ماه امسال 64 هزار و 685 دستگاه پژو 206 را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/ 20 درصد افزایش تولید را در این محصول تجربه کنند. همچنین پژو 405 نیز که در حال حاضر پر‌تیراژترین محصول ایران خودرو به‌شمار می‌رود، تیراژی 72 هزار و 989 دستگاهی را تا پایان شهریورماه از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 7/ 30 درصد افزایش تیراژ داشته باشد. افزایش تولید 206 و 405 اما در حالی است که دیگر پژوی ایران خودرو یعنی «پارس» با کاهش تولید مواجه شده است. بر این اساس، آبی‌های جاده مخصوص در 6 ماه امسال 58‌هزار و 722 دستگاه پارس را به تولید رسانده و در نتیجه با کاهش 4/ 16 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند. در بین دیگر محصولات ایران خودرو اما سمند با افزایش تولید در نیمه نخست امسال مواجه و تیراژش به 43 هزار و 949 دستگاه رسیده است. با توجه به این آمار، سمند در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، تنها 4/ 4 درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. همچنین دنا نیز که 10 هزار 560 دستگاه در 6 ماه امسال تیراژ داشته، فقط چهار دهم درصد به میزان تولید آن اضافه شده است. این در شرایطی است که آمار تولید رانا همچنان منفی بوده و این محصول هنوز نتوانسته تولیدش را مثبت کند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو پنج هزار و 807 دستگاه رانا را تا پایان شهریور به تولید رسانده و این آمار، افت 7/ 35 درصدی تیراژ دومین محصول ملی آبی‌های جاده مخصوص را به همراه داشته است.

    از سوی دیگر اما تیبا نیز به‌عنوان دیگر خودرو ملی کشور افزایش تولید را در 6 ماه امسال تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، سایپا در مجموع 44 هزار و 316 دستگاه تیبا را در نیمه نخست سال جاری به تولید رسانده و در نتیجه افزایشی 6/ 3 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در بین تیباهای تولیدی، دو هزار و 849 دستگاه مدل دوگانه سوز به چشم می‌آید. سری هم اما به آمار تولید خودروهای چینی کشور بزنیم. بنابر آمار وزارت صنعت، ‌هایما (شاسی‌بلند مونتاژی ایران خودرو) تیراژی یک هزار و 51 دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در کارنامه S300 نیز میزان تولیدی یک هزار و 264 دستگاه ثبت شده است. با توجه به این آمار، هایما رشدی 50 برابری را نسبت به نیمه نخست سال گذشته به خود می‌بیند و آریو نیز 4/ 14 درصد افزایش تولید داشته است. همچنین برلیانس نیز که در سایپا و پارس خودرو به تولید می‌رسد، در مجموع 13 هزار و 778 دستگاه تیراژ داشته که این آمار نشان از رشد تولید 385 درصدی این میهمان چشم بادامی جاده مخصوص دارد. سایپایی‌ها همچنین در 6 ماه ابتدایی امسال 886 دستگاه چانگان را به‌عنوان محصول چینی جدید خود به تولید رسانده‌اند. در لیست محصولات چینی خودروسازی ایران، نام یک خودرو دیگر نیز به چشم می‌آید و آن دانگ فنگایران خودرو است. این محصول که در 6 ماه ابتدایی سال گذشته تنها 22 دستگاه تیراژ داشته، در بازه زمانی مشابه امسال، تولیدی 544 را در کارنامه اش به ثبت رسانده است.

    اما در آمار اعلامی، تندر-90 (شامل مدل‌های هاچ بک و سدان و اتومات) تیراژی 49 هزار و سه دستگاهی را از خود به جا گذاشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 150 درصد رشد کند. هشت هزار و 859 دستگاه از تندرهای تولید شده، سهم ایران خودرو بوده و 32 هزار و 394 دستگاه باقیمانده را نیز پارس خودرویی‌ها تولید کرده‌اند. از تندر که بگذریم، آمارها از افزایش تولید پراید خبر می‌دهند. بر این اساس، در مجموع 116 هزار و 313 دستگاه پراید در سایپا و پارس خودرو به تولید رسیده که نشان می‌دهد این محصول در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، بیش از 13 درصد افزایش تیراژ داشته است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو