فونیکسریمکسبهتام

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی عنوان کرد

هشدار نسبت به بدتر شدن ترافیک تهران در آینده نزدیک

عصر خودرو- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: هم‌اکنون پروژه‌هایی در حال احداث است که با اجرای آن در آینده نزدیک وضعیت ترافیک تهران را بدتر می‌کند.

هشدار نسبت به بدتر شدن ترافیک تهران در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، بعدازظهر امروز در همایش الزامات ترافیکی ساختمان‌ها، محمد شکرچی‌زاده اظهار کرد: مهندسان همچنان که به مباحث ساختمان مسئولیت دارند نباید نسبت به شهر نیز بی‌تفاوت باشند. طی دو هفته گذشته جمعیت شهرها به شدت افزایش یافت که شاهد تضییع حقوق شهروندی در این فرآیند بودیم.

    وی افزود: اینکه چرا کلان‌ شهرهای ما به این نقطه از مشکلات پیچیده رسیدند باید اذعان کنیم که نسبت به آن بی تفاوت بودیم. در بسیاری از کشورها علاوه بر الزامات درون ساختمان‌ها، مقررات شهرسازی نیز لازم‌ الاجرا است.

    شکرچی زاده با اشاره به ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان گفت: امیدواریم تا پایان سال این ویرایش به نتیجه برسد که یکی از الزامات مهم آن مباحث ترافیکی است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مسائل مربوط به ترافیک نیازمند یک سند ملی است، گفت: اتفاقی که تا کنون افتاده‌است این است که عمدتا بر اساس بخشنامه‌های شهرداری ها اقدام به ساخت و ساز می‌شد و یک روال ملی در این خصوص وجود ندارد و به این دلیل این مباحث   تا کنون بر اساس سلیقه دنبال شده است.

    شکرچی زاده این هشدار را هم داد که ساختمان‌هایی در تهران در حال احداث است که با اجرای این پروژه‌ها وضعیت ترافیک از چیزی که هم‌اکنون هست پیچیده‌تر می‌شود البته حتما یک ارزیابی ترافیکی برای این پروژه‌ها انجام شده ولی غالب مطالعات از عمق کافی برخوردار نیست به همین دلیل نیازمند سند ملی در این رابطه هستیم.

    وی با اعلام این خبر که مرکز تحقیقات یک سند اولیه را طراحی کرده است، گفت: سند اولیه تهیه شده اما قرار است اقدامات قبلی برای تکمیل آن انجام شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: نمی‌توانیم نسبت به مغوله ترافیک بی‌تفاوت باشیم لذا باید زمینه‌های لازم برای اتخاذ یک تصمیم عاقلانه با حضور و هماهنگی کلیه دستگاه‌ها فراهم شود.

    همچنین در این همایش اکبر ترکان با اشاره به اینکه عصر صنعت ساختمان از سال 1780 میلادی آغاز شده، به بررسی دوره های مختلف این عصر 200 ساله پرداخت و گفت: آخرین عصر، عصر فراصنعتی نامیده شده که در واقع عصر اتومبیل است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: توجه به عصر چهارم یعنی عصر اتومبیل است. در حال حاضر یک پنجم جمعیت کشور اتومبیل داریم یعنی در برابر 78 میلیون نفر جمعیت تقریبی کشور 17 میلیون اتومبیل وجود دارد.

    ترکان با اشاره به اینکه هر انسان در شبانه‌روز 3000 کالری انرژی مصرف می کند، گفت: اتومبیل‌ها در شبانه روز حدود چهار لیتر انرژی مصرف می کنند و هر چهار لیتر سوخت از لحاظ حرارت 9000 کیلو کالری است که در نهایت 36 هزار کیلوکالری حرارت تولید می‌شود. غول‌هایی که ما امروز با عنوان اتومبیل با آن‌ها زندگی می کنیم سطحی بیش از سطح زندگی انسان‌ها را که در خواب(پارک) چه در حرکت در بر می‌گیرد.

    وی تاکید کرد: نیاز است تا امروز به جای آنکه به ترافیک نگاه کنیم توجه‌مان به حمل و نقل باشد. از انجایی که این غول‌ها (اتومبیل‌ها) با انسان‌ها همزیستی می‌کنند لازم است تا مقررات مربوط به این همزیستی تنظیم شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اینکه آیا می‌شود از ساختمان به ترافیک ورود کرد، ادامه داد: درست است که در مقررات ساختمان بسیاری از قوانین ساخت و ساز لحاظ شده است اما لازم است تا در خصوص وضعیت اتومبیل‌ها در بخشی به نام مدیریت حمل و نقل شهرسازی رسیدگی شود.

    وی تصریح کرد: ترافیک در ساختمان که امروز سند ملی مربوط به الزامات ترافیکی آن‌ها رونمایی شد، تنها بخشی از کار عمده در رابطه با آن‌ها است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: نباید فراموش شود که بحث اصلی در شهرسازی موضوع حمل ونقل در شهرسازی است که همواره مورد توجه و نگرانی وزیر  راه و شهرسازی بوده است.

    ترکان گفت: حقوق شهروندان نگرانی از شهرفروشی موضوعاتی بودند که در مقررات ساختمان در نظر گرفته نمی شدند و در مقررات شهرسازی مطرح می‌شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو