فونیکسریمکسبهتام

راه های مواصلاتی کردستان شاهرگ حیاتی غرب کشور

عصر خودرو- راه های مواصلاتی استان کردستان در ۲ امتداد شمال به جنوب و شرق به غرب در واقع شاهرگ حیاتی اقتصادی منطقه غرب کشور و کریدور شمال به جنوب به شمار می روند.

راه های مواصلاتی کردستان شاهرگ حیاتی غرب کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، کردستان یکی از استان های مهم و اصلی کریدور شمال - جنوب به طول یک هزار و 450 کیلومتر بوده و در مجموع 320 کیلومتر این کریدور از استان کردستان عبور می کند.
    کریدور بزرگراهی غرب کشور به موازات مرز غربی کشور از مرز بازرگان و جلفا در شمال غربی کشور شروع شده و تا بندرهای امام خمینی(ره) و خرمشهر امتداد می یابد.
    کریدور بزرگراهی در طول مسیر استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان را تحت تاثیر قرار می دهد.
    یکی از ویژگی های منحصر بفرد این کریدور طراحی آن به صورت بزرگراه با مشخصاتی از قبیل حداکثر سرعت طرح 110 کیلومتر در ساعت، عرض سواره رو 11.5 متر و حداقل شعاع قوس 250 متر انجام شده است.
    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره برداری از قطعه 9 بزرگراه میاندوآب - کرمانشاه در کردستان گفت: این کریدور دارای ویژگی های ملی، منطقه ای و بین الملی بوده و کوتاه ترین مسیر خشکی اتصال اتحادیه اروپا به خلیج فارس است.
    وی اضافه کرد: از لحاظ منطقه ای نیز این کریدور همسایه های غربی کشور و از جمله عراق را به قلب ایران، تهران و قم وصل می کند.
    او اظهار کرد: این کریدور 10 پایانه مرزی غرب کشور را به داخل وصل کرده و یک سوم مرزهای کشور را پوشش می دهد.
    به گفته وی بهره برداری این کریدور باعث رونق بخشی حمل و نقل پایانه های مرزی، شهرک های صنعتی، جاذبه های گردشگری و ارتقا توسعه استان های هم جوار کریدور خواهد شد.
    سهم 320 کیلومتری کردستان از این کریدور نیز مانند سایر راه های مواصلاتی استان با توجه به شرایط اقلیمی کوهستانی و سخت گذر بودن، آن را به یکی از چالش های این کریدور تبدیل کرده است.
    مجری احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور گفت: بخش بزرگ این کریدور به طول 320 کیلومتر در کردستان قرار دارد که 6 دستگاه تونل به طول 2 هزار و 500 متر، تعداد 11 تقاطع غیر هم سطح و یک هزار و 20 متر پل باید در این مسیر ساخته شود.
    غلامرضا خرم افزود: از این مقدار تاکنون 120 کیلومتر به بهره برداری رسیده و 200 کیلومتر باقی مانده در پنج قطعه دیگر در دست احداث است.
    وی اضافه کرد: اتمام این طرح از نظر اقتصادی و ترافیکی اهمیت ویژه ای برای کشور دارد و می تواند محوری برای توسعه استان های همجوار این کریدور باشد.

    **محور شرقی غربی و اتصال مرزهای رسمی باشماق مریوان و سیرانبد بانه
    یکی دیگر از ویژگی های مهم جاده های مواصلاتی کردستان در مسیر های شرقی غربی آن که دوباره به کریدور شمال جنوب متصل می شود، قرار گرفتن 2 پایانه مرزی فعال باشماق مریوان و سیرانبند بانه در این مسیر است.
    این 2 پایانه مرزی در شهرهای بانه و مریوان واقع شده و در فاصله کوتاهی با شهرهایی بزرگ اقلیم کردستان عراق قرار دارند و یکی از پایانه های پرتردد در غرب کشور به شمار می روند.
    یکی دیگر از محاسن این 2 پایانه مرزی کردستان نزدیکی آنها به مرکز ایران بوده و با فاصله کمتر از 500 کیلومتری به استان های صنعتی کشور از جمله همدان و اراک متصل می شوند.
    مسافت محور سنندج - مریوان 126 کیلومتر است که در طرح جدید با کوتاه شدن مسیرها این محور به 105 کیلومتر کاهش می یابد.
    این طرح از سال 1385 شروع شده و در دولت های نهم و دهم در مجموع 587 میلیارد ریال و در دولت یازدهم هم 646 میلیارد ریال اعتبار به آن تخصیص یافته است.
    محور سنندج به سمت مریوان با توجه به فعال شدن مرز باشماق یکی از محورهای ترانزیتی کشور است و نیازمند توجه ویژه دارد.
    روزانه بیش از 6 هزار و 700 خودرو از این محور تردد می کنند، این مسیر نیازمند بازنگری کلی و تغییر مسیرهای حادثه خیز است.
    پروژه محور سنندج- مریوان در 2 قطعه در حال اجرا است قطعه اول محور سنندج به شویشه به طول 45 کیلومتر است که اقدامات و کارهای مربوط به آن انجام شده است.
    قطعه دوم این محور شامل روستای شویشه تا روستای تیژتیژ به طول 52 کیلومتر است این پروژه دارای سه تونل است که حفای دو تونل 'همرو' و 'گزردره' آن انجام شده و 30 کیلومتر این مسیر تا آذر ماه امسال به بهره برداری می رسد.
    تونل سوم هم به نام تونل 'باغان' یک هزار و 886 متر طول دارد که مناقصه آن برگزار و هفته گذشته قرارداد آن به پیمانکاران ابلاغ شده است.
    عملیات اجرایی این 20 کیلومتر باقی مانده و احداث تونل باغان به طول یک هزار و 886 متر تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
    مرز سیرانبند بانه نیز به عنوان دومین مرز رسمی استان کردستان با کشور عراق، نقش بسیار مهمی در تعاملات اقتصادی شهرستان های شمال کردستان و جنوب استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ایفا می کند.

    **سهم دولت دولت تدبیر و امید در بهسازی راه های کردستان
    دولت تدبیر و امید در طول سه سال گذشته برای بهسازی جاده های این استان بودجه و اعتبارات قابل توجه ای هزینه کرده اما این مقدار با توجه به شرایط اقلیم و جغرافیای کردستان تاکنون نتوانسته مشکلات این حوزه را رفع کند.
    نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت کارنامه قابل قبولی در توسعه کردستان داشته و نباید فراموش کرد رنج توسعه کم این استان مربوط به گذشته است و در سه سال حل نمی شود.
    محسن بیگلری افزود: رنج کمتر توسعه یافتگی کردستان به گذشته بر می گردد و زدودن آن از چهره استان نیازمند فرصتی بیش از سه یا چهار ساله است.
    وی با اشاره به اینکه کارنامه دولت در ارائه خدمات به بخش راه استان قابل قبول است اضافه کرد: طبق اعلام پزشکی قانونی 366 نفر در یک سال در حوادث جاده ای این استان جان خود را از دست داده اند و لازم است دولت توجه بیشتری برای توسعه این حوزه داشته باشد.
    اما دولت تدبیر و امید پنج هزار و 500 میلیارد ریال در حوزه توسعه راه این استان سرمایه گذاری کرده و علی رغم این همه توجه و شرایط راه های استان، مشکلات این حوزه به صورت کامل مرتفع نشده است.
    این میزان اعتبار برای احداث 745 کیلومتر راه شامل 90 کیلومتر بزرگ راه و 525 کیلومتر راه روستایی و 130 کیلومتر راه اصلی هزینه شده است.
    استاندار کردستان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح ها میزان راه های موصلاتی اصلی و فرعی احداث شده رشد قابل توجهی دارد گفت: اجرای 600 کیلومتر روکش آسفات راه های موصلاتی از دیگر خدمات دولت در این استان است.
    عبدالمحمد زاهدی افزود: زیرساخت های حمل و نقل این استان علاوه بر روانسازی ترافیک، کارکرد توسعەای در بخش اقتصادی را داشته و هم اکنون مهمترین مانع توسعە استان ضعف زیر ساخت های حمل ونقل در بخش های مختلف جادەای، ریلی وهوایی است.
    به گفته وی، علاوه بر مشکلات حوزه حمل و نقل، سکونتگاه های غیر رسمی شهرها و تسریع در ساخت کمربندی شهر مریوان از دیگر مطالبه های مردمی استان است که وزارت راه و شهرسازی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.
    استاندار کردستان با اشاره به تخصیص یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار بە محور تیژتیژ به گاران در جادە سنندج - مریوان، گفت: با تصمیمات اتخاذ شدە این طرح تا 2 سال آیندە به بهره برداری می رسد.

    **میزان بهره مندی کردستان از بزرگراه نصف میانگین کشوری است
    مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان نیز گفت: میزان بهره مندی استان از راه های با مشخصات بزرگراه، نصف میانگین کشوری است.
    شهرام ملکی افزود: میانگین کشوری برای هر 100 کیلومتر راه، 21 کیلومتر بزرگراه است که سهم کردستان 11 کیلومتر است.
    وی با اشاره به بهره برداری از 70 کیلومتر بزرگراه در کردستان گفت: با بهره برداری از این 70 کیلومتر بزرگراه، مساحت بزرگ راه های این استان به 250 کیلومتر و میزان جاده های آسفالت شده کردستان به 2 هزار و 870 کیلومتر می رسد.
    ملکی در خصوص راه های روستایی کردستان نیز گفت: هم اکنون 2 هزار و 700 کیلومتر راه روستایی آسفالت شده در کردستان احداث شده است.
    وی ادامه داد: احداث هزار کیلومتر راه روستایی دیگر نیز در استان در برنامه قرار دارد که عملیات اجرایی 500 کیلومتر آن در حال انجام و مابقی نیز به زودی شروع می شود.
    مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: برای احداث این هزار کیلومتر راه روستایی، هزار و 400 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
    ملکی گفت: با احداث این مقدار راه روستایی، 78 درصد روستاییان این استان از راه آسفالت شده برخوردار خواهند شد.
    تنها بخشی از توسعه صنعتی و اقتصادی هر منطقه ای با احداث کارخانه جات و صنایع مختلف تامین می شود و بخش زیرساختی و مهم آنها شامل راه های مواصلاتی برای حمل و نقل تولیدات بخش صنعتی است.
    حال استان کردستان به سبب ویژگی های خاص جغرافیایی، قرار گرفتن در خط اتصال استان های شمال غربی به استان های مرکزی و جنوبی و کوتاه ترین مسیر مرزی با شهرهای پرجمعیت اقلیم کردستان عراق و استان های صنعتی کشور اهمیت توسعه و شبکه حمل و نقل در این استان را دوچندان کرده است.
    عدم اتصال شبکه ریلی در استان و بالا بودن هزینه حمل و نقل هوایی در محدوده استان کردستان به دلیل فراهم نشدن زیرساخت های این بخش در واقع راه های استان کردستان را به شاهرگ حیاتی غرب کشور تبدیل کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو