فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان تاکید کردند

نبود بخش خصوصی، دلیل ورود ایدرو به قرارداد رنو

عصر خودرو- پس از امضای تفاهمنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و رنو و مطرح شدن سهم ۴۰درصدی ایدرو در این تفاهمنامه، انتقادهایی به نوع ورود دولت به این موضوع مطرح شد که به نظر می‌رسد بخش زیادی از آنها بدون پایه علمی و به‌دلیل نبود آگاهی است.

نبود بخش خصوصی، دلیل ورود ایدرو به قرارداد رنو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، به گفته مسئولان این سازمان، قرار است پس از به نتیجه رسیدن این قرارداد، سهم ایدرو به 20درصد کاهش یابد و 20درصد باقیمانده واگذار شود. هرچند مسئولان دولتی نبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های کلان را دلیل عمده ورود ایدرو به این موضوع عنوان کرده‌اند اما دکتر بهمن آرمان اقتصاددان  اصلاح نادرست اصل44 قانون اساسی با هدف فراهم کردن فضا برای حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد را دلیل اصلی مشکلاتی از این دست می‌داند. در چنین شرایطی پخش یک گزارش بدون پایه کارشناسی و نظرخواهی از افرادی غیرکارشناس در این زمینه بهانه‌ای شد تا سراغ وی رفته و نظر او را در این‌باره جویا شویم.
    دکتر آرمان  با تاکید بر اینکه صداوسیما به‌عنوان یک رسانه ملی باید بیش از هرچیز منافع ملی را درنظر بگیرد، گفت: این در حالی است که صدا وسیما در مقابل اقدامات مثبتی که انجام می‌شود به مقابله برمی‌خیزد و درباره اقدامات سازنده انجام شده نیز اقدام به سیاه‌نمایی و پخش مطالب بی‌پایه و بی‌اساس می‌کند که تبلور آن را در زمان امضای قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیدیم.
    وی با اشاره به تاکیدات علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر نیاز کشور به 200میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای رفع بیکاری و رسیدن به رشد اقتصادی اظهار کرد: این تاکید در حالی انجام می‌شود که در برنامه پربیننده 20: 30 گزارش‌هایی اشتباه و بدون پایه و مبنای علمی پخش می‌شود و اقدام بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به همراه فناوری را در معرض پرسش جدی قرار می‌دهد.
    آرمان با اشاره به دعوت از نماینده اصفهان برای اظهار نظر درباره این قرارداد نیز گفت: این دسته از افراد در مقابل هر مسئله‌ای که بویی از رفاه، سازندگی، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری داشته باشد می‌ایستند به‌طوری که خرید هواپیما را کالایی لوکس می‌دانند و در مقابل صدور مجوز فروش 17 هواپیما از بوئینگ نیز جبهه می‌گیرند. این در حالی است که در همان زمان امیرنشین قطر سفارش خرید 40 هواپیمای دورپرواز را به بوئینگ داده است.

     

    این اقتصاددان با بیان اینکه مطرح شدن چنین مسائلی در این شرایط ریشه در جریانی دارد که با هرنوع سازندگی و کار در کشور مخالف است، افزود: درحال‌حاضر صنایع استان اصفهان با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو است به‌طوری‌که به علت نساختن واحد نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه خسارت‌های میلیارد دلاری در حال وارد شدن به کشور است اما نمایندگان این استان به این مسائل بی‌توجه هستند اما در مقابل انجام یک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران که به‌صورت مستقیم سرمایه را وارد کشور می‌کند، موضع‌گیری می‌کنند.
    آرمان سهم 40درصدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را بهانه‌ای برای انتقاد به این قرارداد دانست و تصریح کرد: اگر شرکت‌های خودروسازی ایران راضی شده‌اند که حتی با 20درصد داخلی‌سازی، قرارداد با خودروسازان خارجی را عملیاتی کنند چه اشکالی برای این همکاری وجود دارد؟
    وی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به علت انگیزه نداشتن بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری‌های کلان به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی وارد شده است.
    این اقتصاددان با اشاره به اصلاحات انجام شده در اصل44 قانون اساسی گفت: این اصل از سوی مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای با هدف فراهم شدن فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اصلاح شد و بر این اساس سازمان‌های توسعه‌ای قادر به سرمایه‌گذاری نیستند که این روند آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده زیرا جایگزینی برای این سازمان‌ها تعیین نشده است.
    آرمان با یادآوری این موضوع که اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برپایه اساسنامه سازمان توسعه و نوسازی ایتالیا (IRI) تدوین شده است، افزود: ایدرو در گذشته باعث ایجاد و ورود فناوری‌های پیشرفته‌ای به ایران شده که هم‌اکنون این حق از این سازمان توسعه‌ای گرفته شده است. برای نمونه ماشین‌سازی تبریز، تراکتورسازی تبریز، ایدم، موتوژن، آلومینیوم اراک و صنایع دیگر تنها به دلیل وجود این سازمان توسعه‌ای بنا نهاده و ساخت آنها امکانپذیر شده است.
    این اقتصاددان در پایان خواستار نظارت جدی بر عملکرد سازمان صداوسیما شد و گفت: این سازمان نباید به خود اجازه دهد که از این تریبون برای فرافکنی در ساختار اقتصادی کشور استفاده کند و اگر حسن‌نیتی در ارائه اینگونه گزارش‌ها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی وجود دارد باید پیشنهاد واگذاری سهم ایدرو از این قرارداد در قالب بورس ارائه شود.


    قرارداد رنو به نفع قطعه‌سازان ایرانی
    دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به قرارداد رنو اظهارکرد: متاسفانه در این چند روز حملات بی‌سابقه‌ای از سوی برخی افراد و رسانه‌ها به این قرارداد شده است به‌طوری‌که سعی شده این قرارداد را نوعی شکست جلوه دهند.
    احمد نعمت‌بخش افزود: شرکت رنو علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم 400میلیون دلاری، 40درصد از قطعات تولیدی خودروها را از همان ابتدا از قطعه‌سازان داخلی تامین خواهد کرد. همچنین متعهد شده که یک شرکت مهندسی قطعات تاسیس کند که این امر به نفع قطعه‌سازان ایرانی خواهد بود و آنها را به سیستم پخش بین‌المللی متصل خواهد کرد. از طرف دیگر 30درصد خودروهای داخلی نیز به کشورهای منطقه صادر خواهد شد.
    وی تصریح کرد: برخی تلاش دارند که این قرارداد را نوعی شکست جلوه دهند در حالی که ما هر روز به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و از آنجا که سهم ایران پایین‌تر از طرف فرانسوی است کل این قرارداد را زیر سوال می‌برند در حالی‌که این انتظار وجود دارد که به این نوع قراردادها جدا از نگاه جناحی و حزبی نگاه شود و منافع ملی در اولویت قرار گیرد.
    این اظهارات در حالی مطرح شده که رییس هیات عامل ایدرو، این قرارداد را قراردادی تاریخی اعلام و اظهار می‌کند که قرارداد رنو، بهترین قرارداد تاریخ خودرو کشور است. در تایید این اظهارنظر می‌توان به اظهارات دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد. نمایندگانی که معتقدند تفاهمنامه با رنو، زمینه مناسبی برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان و روزآمد شدن قطعه‌سازان ایرانی به‌شمار می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط