فونیکسریمکسبهتام

بازار بزرگ خاورمیانه آماده برای سرمایه‌گذاری خارجی

عصر خودرو- در شرایطی که همکاری‌های جدید خودروسازان روز به روز در حال رشد است در صورتی که سیاست‌های کلان دولت و بنگاه‌های اقتصادی بسترهای لازم را برای تولید رقابتی فراهم کند به طور قطع قطعه‌سازان داخلی می‌توانند از شرایط همکاری‌های اخیر نهایت استفاده را ببرند.

بازار بزرگ خاورمیانه آماده برای سرمایه‌گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ؛ در شرایط موجود به جای هر گونه دغدغه نسبت به میزان داخلی‌سازی محصولات جدید، باید به این مسئله توجه شود که گام‌های اولیه برای ورود سرمایه‌گذار خارجی برداشته شده است.
    زمانی که شرکت‌های خارجی با سابقه فناوری، دانش فنی و تجربه خوبی که در تولید خودرو دارند با بازار بسیار خوب ایران مواجه می‌شوند تلاش می‌کنند با ارائه فناوری روز دنیا، سودآور شده و در تمام زمینه‌ها از فنی و مهندسی، طراحی و تنوع تولید تا قیمت تمام‌شده و خدمات پس از فروش جنبه رقابتی را حفظ کنند بنابراین در شرایطی که رقبای چینی حضور پررنگی در بازار ایران دارند تلاش آنها این است که بازار را از آن خود کنند.
    چنین شرایطی موجب می‌شود صنعت قطعه‌سازی ایران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد چراکه هزینه تولید قطعات در ایران بسیار کمتر و در عمل برای آنها اقتصادی‌تر خواهد بود.
    هنگامی که صحبت از تولید داخلی و درصد داخلی‌سازی می‌شود باید جنبه‌های دستوری را فراموش کرده و تنها جنبه‌های رقابتی را درنظر گرفت چراکه همواره یک بنگاه اقتصادی به هر گونه جریان همکاری، در واقع نگاه اقتصادی دارد. بنابراین قطعه‌ساز داخلی نیز باید با تلاش، شرایطی را ایجاد کند تا قطعات ارزان‌تری را در مقایسه با قطعه‌سازان فرانسوی، چینی یا هندی تولید کند.


    همچنین به وجود آمدن شرایط مورد نیاز به قطعه‌سازان و سیاست‌های کلان کشور برمی‌گردد بنابراین دولت باید در این جریان همراه باشد برای اینکه محیط کسب و کار رقابتی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کند.
    اما به طور قطع نمی‌توان با بهره بانکی کنونی در ایران با شرکت‌های چینی که بهره صفر درصد دارند یا کشوری مانند ژاپن که از بهره‌وری و اتوماسیون بالایی برخوردار است رقابت کرد از این‌رو باید بستر برای تولید رقابتی در کشور فراهم شود. من معتقدم در چنین شرایطی به جای هر گونه دغدغه نسبت به میزان داخلی‌سازی محصولات جدید، باید سرمایه‌گذار خارجی را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرد و او نیز تلاش می‌کند تا سود خوبی را از این بازار کسب کند. بنابراین قطعه‌ساز داخلی نیز باید از این فرصت به‌وجود آمده استفاده کرده و ضمن تقویت تولید، با قطعه‌سازان خارجی همکاری مشارکتی داشته باشد.
    امروز تنها بازار 80 میلیونی ایران هدف سرمایه‌گذاران خارجی نیست بلکه همکاری با ایران به واسطه کشورهای اطراف، بازار بزرگ را دراختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌دهد بنابراین وجود چنین بازاری برای بسیاری از خارجی‌ها وسوسه‌انگیز است. در صورتی که مجموعه شرایط فراهم شود حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی گامی رو به جلو در صنعت قطعه ایران خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو