فونیکسریمکسبهتام

همزمان با سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به تایلند پیش‌بینی می‌شود

«دیترویت شرق» مقصد بعدی خودروسازان ایرانی

عصر خودرو- همزمان با سفر رییس‌جمهور به ۳ کشور آسیای جنوب شرقی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ضمن بازدید از کارخانه‌های خودروسازی پروتون مالزی و همچنین تویوتا در بانکوک، مذاکراتی را با مسئولان این شرکت‌ها و همچنین قطعه‌سازان تایلندی انجام داد که به نظر می‌رسد با این روند شاهد آغاز همکاری خودروسازان داخلی با کشورهای آسیای جنوب شرقی باشیم.

«دیترویت شرق» مقصد بعدی خودروسازان ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده در سفر خود به تایلند و در ادامه رایزنی‌های اقتصادی و صنعتی در بانکوک با مدیران شرکت «تای سومیت گلد» دیدار کرد.
    این شرکت تولیدکننده قطعات خودرو است و در این نشست شیوه‌های افزایش همکاری‌های مشترک و انتقال دانش و فناوری بحث و بررسی شد. در این شرایط انتظار می‌رود با توجه به این دیدار همکاری‌های خودرویی و قطعه‌ای با تایلند با توجه به علاقه‌مندی این کشور برای ورود به صنعت خودرو ایران به زودی کلید بخورد. در ادامه این سفر، وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارخانه تولید و مونتاژ خودرو شرکت تویوتا در بانکوک تایلند نیز بازدید به عمل آورد و با مدیران این مجموعه دیدار و گفت‌وگو کرد.
    بررسی پیشینه همکاری ایران با تایلند به سال‌های گذشته بازمی‌گردد اما اواخر بهمن سال 92 بود که پیچای روام تارن تانگ، رییس انجمن قطعه‌سازان تایلند در سفری به تهران از علاقه‌مندی قطعه‌سازان تایلندی به سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه و خودرو ایران خبر داد و حال با این دیدارها به نظر می‌رسد علاقه‌مندی تایلند برای همکاری با خودروسازان ایرانی وارد فاز جدی‌تری شده است.
    بررسی روند رو به رشد صنعت خودرو تایلند نشان می‌دهد که این کشور از سال1960 میلادی، از زمانی که دولت وقت تایلند قانونی را برای تقویت صنعت ملی خودروسازی این کشور تصویب کرد، فعالیت خود را در صنعت خودرو آغاز کرده است. در سال 1961م با همکاری مشترک فورد بریتانیا و کمپانی تای‌موتور، نخستین کمپانی خودروسازی تایلند با نام «خودروسازی آنگلوتای» تشکیل شد و به مونتاژ خودرو پرداخت. با اینکه تایلند در آن زمان بازار کوچکی داشت اما بلافاصله خودروسازان دیگری مانند فیات و نیسان نیز در این کشور حاضر شدند و تا سال 1970م میزان مونتاژ خودرو در تایلند 3 برابر شد.
    در سال 1971م دولت تایلند تلاش خود را برای بومی‌سازی صنعت خودرو در این کشور آغاز کرد که در نتیجه تولیدکنندگان قطعات و لوازم جانبی بسیاری در بازار شروع به‌کار کردند. با توجه به قادر نبودن تولیدکنندگان نوپای محلی در رقابت با همتایان خارجی، دولت با هدف حمایت از آنها تعرفه‌های سنگینی برای محصولات خارجی وضع کرد و همین تصمیم باعث افزایش استفاده از قطعات داخلی در خودروهای مونتاژی شد.
    با برداشته شدن محدودیت‌ها در سال 1991م و با پایین آمدن قیمت‌ها، بازار خودرو تایلند با رشدی بی‌سابقه روبه‌رو شد. در این سال ممنوعیت واردات خودرو با موتورهای کمتر از 2/3 لیتری لغو شد و تعرفه‌ها سبک‌تر شدند. به‌دنبال این تغییرات، سیل خودروهای کره‌ای و ژاپنی به بازار تایلند سرازیر شد. بعد از بحران اقتصادی و رکود خودروسازی تایلند در سال 1997م، دولت این کشور با کمک مشوق‌ها، وضع تعرفه‌ها و موافقت‌های تجاری دوجانبه با کشورهایی مانند استرالیا، چین و هند تلاش کرد تا به این صنعت کمک کند. توانایی صنعتی تایلند باعث شد که این کشور به‌عنوان دیترویت شرق شناخته شود و به این ترتیب این کشور توانست با رشد مستمر، به بزرگترین خودروساز در منطقه «آسه‌آن» تبدیل شود.

     


    در سال‌های اخیر، امکان‌پذیری گسترش فعالیت در بازار خودرو تایلند مورد توجه فزاینده تامین‌کنندگان و خودروسازان قرار گرفته و بازار خودرو این کشور، با سرعتی قابل‌ملاحظه در حال رشد است. در سال 2012م، تولید خودرو این کشور به 2 میلیون و 450هزار دستگاه رسید که یک میلیون دستگاه آن صادر شد و این آمار، تایلند را در جایگاه هفتمین صادرکننده بزرگ خودرو جهان قرار داد.
    به گزارش سایت رسمی سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان و سایل نقلیه موتوری (OICA. net)، مجموع خودروهای تولیدی تایلند در پایان سال 2015م به یک‌میلیون و 915هزار و 420 دستگاه با رشد 1/9درصدی نسبت به سال 2014م رسید. از این تعداد 772هزار و 250 دستگاه سواری و یک میلیون و 143هزار و 170 دستگاه خودرو سنگین و تجاری تولید شده است.
    بر این اساس، از ابتدای سال 2015م، تایلند به بزرگترین خودروساز در منطقه آسیای جنوب شرقی و دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا تبدیل شده و تولید سالانه آن در محدوده 2میلیون دستگاه است که بیشتر از تولیدات خودرویی کشورهایی مانند بلژیک، بریتانیا، ایتالیا، جمهوری چک و ترکیه است.
    بیشتر تولیدات تایلند تحت لیسانس تولیدکنندگان خارجی است که اصلی‌ترین آنها ژاپن و امریکا است اما در عین حال بسیاری از نشان‌های دیگر را نیز به شکل سی‌کی‌دی تولید می‌کند که شاخص‌ترین آنها «ب‌ام‌و» و «مرسدس» است.
    جذابیت تایلند به‌عنوان قطب تولید ارزان‌قیمت، بیشتر به‌دلیل پایگاه نهادینه شده این کشور، در زمینه تامین و تولید خودرو است. تایلند، مزایای متعددی مانند توافقنامه‌های تجارت آزاد (FTA) با بسیاری از کشورها شامل عضویت در بلوک تجاری کشورهای «آسه‌آن» دراختیار سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان قرار می‌دهد. همچنین موقعیت جغرافیایی تایلند به‌ویژه در زمینه دسترسی به بازارهای مختلف آسیا را نمی‌توان نادیده گرفت. در کنار این مزایا اقدامات حمایتی دولت تایلند را نیز باید یادآوری کرد. این اقدامات، تشویق خودروسازان خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور را به همراه داشته است.
    سخنگوی اتحادیه صنعت خودروسازی تایلند بارها ورود سرمایه‌گذاران خارجی به این بازار را زمینه‌ای برای رشد صنعت خودروسازی اعلام و اظهار کرده که صنعت خودرو تایلند می‌تواند با سرعت زیادی رشد کند و به یکی از صنایع تاثیرگذار در دنیا تبدیل شود و در زمره 10 صنعت بزرگ خودروسازی جهان قرار گیرد.
    از مهم‌ترین خودروهای در حال تولید در تایلند نشان‌های تویوتا، هوندا، نیسان، میتسوبیشی، ایسوزو، مزدا، فورد و شورولت هستند. بنابراین این کشور می‌تواند مستعد همکاری با ایران باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو