فونیکسریمکسبهتام

١٤ عامل گرانی خودروهای خارجی در ایران

عصر خودرو- ایرانی‌ها ناچارند کالاهای وارداتی را چند برابر قیمت جهانی بخرند. این موضوع که نقض حقوق مصرف‌کننده در ایران به شمار می‌آید، شامل تمامی مشتریان ایرانی اعم از پولدار و فقیر می‌شود.

١٤ عامل گرانی خودروهای خارجی در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از شهروند، حالا در بازار خودروهای لوکس ایران نه‌تنها ایرانی‌ها از دسترسی به لوکس‌ترین خودروهای جهان محرومند که قیمت خودروهای لوکس در ایران تقریبا دوبرابر سایر کشورهای جهان است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، سختگیری تعرفه‌ای به واردات خودروهای لوکس و افزایش قیمت این نوع خودروها در ایران توجیه مناسبی ندارد، چون بنا به اعلام فرهاد احتشام‌زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ، این خودرو‌ها تنها ٢۰‌درصد بازار ایران را دراختیار دارند و براساس این تعرفه‌ها، چه لحاظ شود یا نشود، مشتریان متمول خریدار خودروهای داخلی نخواهند بود. به جز این، از‌سال ٩٣ واردات خودروهایی با حجم موتور بیشتر از ٢٥۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع شده  و این مسأله موجب شده است بازار سیاه خودروهای گرانقیمت دنیا در ایران شکل بگیرد. موضوعی که از نظر احتشام‌زاده خنده‌دار است! و درهیچ کشوری از جهان بازار را از دسترسی به خودروهای لوکس و گرانقیمت محروم نمی‌کنند.

    امارات وارد‌کننده بزرگ خودرو به ایران

    بنا به اعلام انجمن واردکنندگان خودرو درحال حاضر 40‌درصد نمایندگی‌های واردکننده خودرو به ایران غیرمستقیم هستند که این تعداد پس از اجرای برجام، درحال مذاکره با کشورهای مادر هستند تا بتوانند نمایندگی مستقیم را اخذ کنند.

    این موضوع درحالی رخ می‌دهد که مبدأ عمده واردات خودرو به ایران امارات است که درواقع نقش واسطه را بازی می‌کند. بنا به آمار گمرک در ٦ماهه نخست امسال 63‌درصد واردات خودرو به ایران از مبدأ امارات بوده، پس از آن 13.2‌درصد واردات خودرو از کره، 5.4‌درصد از آلمان و همچنین 2.4‌درصد و 2.2‌درصد به ترتیب ازعمان و کویت بوده است. همچنین درحال حاضر بیشترین سهم بازار خودروهای وارداتی به ترتیب دراختیار برندهای هیوندایی، کیا و تویوتا است. همچنین دو برند رنو و لکسوس نیز بیشترین رشد واردات را داشته‌اند.

    قیمت لوکس در ایران ٢ برابر می‌شود

    مشتریانخودروهای ایرانی خودروهای لوکس ناچارند دوبرابر سایر کشورهای جهان پول خرج کنند تا به خودروی مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند. به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو، ١۰۰ الی ١١۰‌درصد بالاتر ازکشور تولید‌کننده مبدأ و حتی کشورهایی همچون امارات است. بهایی نه‌چندان منصفانه که مصرف‌کنندگان ایرانی باید برای متفاوت بودن و سوارشدن بر خودروهای کیفی بپردازند.

    کافی است تا مقایسه‌ای میان خودروهای خارجی عرضه‌شده در بازار داخلی و جهانی داشته باشید. درحالی شما می‌توانید با حداقل بودجه، خودرو در خور توجهی را در بازار جهانی خریداری کنید که این اتفاق هیچ‌گاه در بازار داخلی رخ نمی‌دهد؛ چراکه قیمت خودرو در بازار داخلی چندین برابر بازار جهانی است که این امر موجب شده تا خریداران داخلی با محدودیت کمی و کیفی بازار مواجه شوند.

    نگاهی به جدول قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که برای خرید یک دستگاهSORENTO ٣,٥  در ایران باید حداقل ٢٣٣‌میلیون تومان پول بپردازید. درحالی که بهای اصلی این مدل خودرو در بازارهای جهانی حدود ١٣٢‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

    از دیگر خودروهایی که تفاوت فاحشی در قیمت داخلی و خارجی آن وجود دارد، بنزS٦۰۰  است. این خودرو درحالی در بازارهای جهانی به قیمت ٧١٢‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که بهای این خودرو در بازار داخل ایران از یک‌میلیارد تومان نیز فراتر رفته است.  

    این تفاوت قیمت اما درحالی رخ می‌دهد که براساس آمار گمرک،  در نیمه اول امسال 15‌هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که ارزش آن با احتساب قطعات منفصله، به یک‌میلیارد و255‌میلیون و 675‌هزارو211دلار می‌رسد.

    ١٤ عامل گرانی خودروهای خارجی  در ایران

    فرهاد احتشام‌زاده، رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو دراین‌باره می‌گوید: ١٤ پارامتر اعم ازموانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای بر سر واردات منجر شده که قیمت عرضه خودروهای خارجی در بازار ایران را ١۰۰ الی ١١۰‌درصد بالاتر از قیمت کشور تولید‌کننده مبدأ و حتی دیگر کشورهای وارد‌کننده باشد. این هزینه‌ای است که در نهایت مصرف‌کننده ناچار است برای متفاوت بودن و استفاده از خودرو با کیفیت باید بپردازد.

    او با اشاره به تعرفه ٤٥‌درصد واردات خودرو در بازار ایران، اظهار داشت: علاوه بر این واردکنندگان ناچار هستند که ٥‌درصد نیز برای توسعه ناوگان آمبولانس و درصدی برای اسقاط خودروهای فرسوده بپردازند. استفاده از ناوگان خارجی از دیگر موضوعاتی است که بر قیمت تمام‌شده واردات خودرو افزوده است.

    قانونی که هیچ‌گاه اجرا نشد

    او می‌گوید: تمامی کشورها بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی به سمت کاهش و متعادل‌سازی نظام تعرفه‌ای خود حرکت می‌کنند. این درحالی است که ایران به‌عنوان یک عضو ناظر هیچ اقدامی دراین ‌خصوص انجام نداده است. این درحالی است که براساس قانونی که در دولت قبل به تصویب رسید، سالانه باید به میزان ٥‌درصد از تعرفه واردات خودرو به کشور کاسته می‌شد، اما این قانون در ٥‌سال گذشته اجرایی نشده و دستگاه‌های مسئول نه‌تنها هیچ پاسخی راجع به این قانون‌شکنی نداده‌اند، بلکه به نوعی خود را ملزم به اجرای آن نمی‌دانند.

    واردکنندگان، دستی در گرانی خودروهای خارجی ندارند

    دراین میان، اما برخی براین باورند که زیاده‌خواهی واردکنندگان و سودهای میلیاردی برخی از سودجویان به بالابودن قیمت‌ها در این بازار دامن ‌زده است. ادعایی که با واکنش تند رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو مواجه شد. او با تأکید بر این‌که وارد‌کننده خودرو هیچ نقشی در قیمت‌های غیرمنطقی خودروهای خارجی ندارد، توضیح داد: قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی نه‌تنها براساس نظام عرضه و تقاضا و اقتصاد آزاد درحال انجام است، بلکه سازمان حمایت و شورای رقابت نیز برعملکرد فعالان بازار و قیمت‌ها نظارت دقیق دارند.

    او با اعلام این‌که هرشخص حقیقی و حقوقی که واردکننده خودرو است، باید ضوابط سازمان حمایت را رعایت کند، اظهار داشت: واردکنندگان خودرو باید درصورت انجام پیش‌فروش، مجوز آن را از وزارت صنعت دریافت کنند و درمورد قیمت‌گذاری کالاها دقت لازم را داشته باشند.

    نظارت سازمان حمایت بر قیمت‌گذاری

    شهرام میرآخرلو، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی نیز بر اظهارات این فعال صنفی صحه گذشته و با بیان این‌که وجود هرگونه مغایرت در قیمت‌های فروش با ضوابط سازمان حمایت قابلیت پیگیری بوده و برخورد قانونی از ناحیه این سازمان را خواهد داشت،  می‌گوید: کلیه عرضه‌کنندگان خودروسواری، تجاری و موتورسیکلت موظف به رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی سازمان حمایت هستند.

    به گفته او، ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای سواری وارداتی از تاریخ 26 اسفند 93 در وب‌سایت رسمی این سازمان برای بهره‌برداری و رعایت قرار داشته است.

    بازار سیاه خودروهای با حجم موتور بالای ٢٥۰۰ سی‌سی

    اما گویا قیمت‌گذاری خودروهای با حجم موتور بالای ٢٥۰۰ سی‌سی چندان از این رویه تبعیت نمی‌کند. خودروهایی که به دنبال مصوبه هیأت‌وزیران در‌سال ٩٣ با هدف جلوگیری از خروج ارز، کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس، ورودشان به کشور ممنوع اعلام شد. لوکس‌ها و بعضا سوپر‌لوکس‌هایی که درکشورهای ثروتمند با اقتصاد آزاد و غیر‌سوسیالیست، بازار گسترده‌ای دارند، حالا دیگر اجازه ورود به ایران را نداشتند. به دنبال این تغییر در رویه تجاری بود که قیمت این خودروها در بازار ایران روند افزایشی به خود گرفت. تغییری که احتشام‌زاده آن را نابجا توصیف می‌کند.

    رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو  درحالی ‌که این مصوبه را یک تفسیر اشتباه از لوکس‌بودن خودرو می‌داند، افزود: به ‌دلیل ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی، بازار سیاه و کاذبی برای این خودروها به وجود آمده و قیمت خودروهای موجود به واسطه عدم ورود خودروهای مشابه، به‌ شدت در بازار افزایش پیدا کرده است.

    به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو، تا قبل از این‌که ورود خودروهای بالای ٢٥۰۰ سی‌سی ممنوع اعلام شود، نسبت واردات خودروهای لوکس به بقیه خودروهای وارداتی تقریبا ٢۰ به ٨۰ بود. یعنی ٢۰‌درصد واردات را خودروهایی با حجم بالای ٢٥۰۰ سی‌سی و ٨۰درصدشان را خودروهای با حجم پایین‌تر از ٢٥۰۰ سی‌سی تشکیل می‌دادند. درحقیقت سیاست‌گذار متوجه این نبود که بالاخره در بازار خودروهای وارداتی ٢۰‌درصد تقاضا مربوط به خودروهایی است که حجم موتورشان بالای ٢٥۰۰ سی‌سی است، به همین خاطر با ممانعت از ورود این خودروها سبب شد عملا  تقاضای موجود سرکوب شود یا متقاضیان هزینه گزافی را برای خرید این خودروها پرداخت کنند.

    تعریف‌مان را از لوکس بودن عوض کنیم

    فربد زاوه، کارشناس صنعت خود نیز با اشاره به این نکته که  قیمت و حجم فروش، مهم‌ترین مبنای قابل ‌اندازه‌گیری خودرو لوکس درکشور  است، دراین‌باره می‌گوید: مثلا در بازار ایالات متحده، خودرو با قیمت بالاتر از ١۰۰‌هزار دلار خودرو خیلی لوکس با سهم بازار کمتر از ٥‌درصد و با قیمت ٥۰ تا‌ هزار دلار خودرو لوکس با سهم بازار کمتر از ٢۰‌درصد است. خودروهای کلاس میانی، با بازه قیمتی ٢۰ تا ٥۰‌هزار دلار بیش از ٣۰‌درصد سهم بازار و خودروهای زیر ٢۰‌هزار دلار خودروهای اقتصادی و ارزان هستند.

    به گفته او، ما باید در وهله اول تعریف‌مان را از خودرو لوکس عوض کنیم. چون تعریفی که فعلا برای خودرو لوکس وجود دارد، حجم موتور بالای ٢٥۰۰ سی‌سی است. کما این‌که درهمه دنیا، ملاک لوکس‌بودن هرکالایی، قیمت آن کالاست. ما معتقد هستیم در وهله اول باید سقف دلاری قیمت گمرکی به‌عنوان تشخیص لوکس‌بودن قرار گیرد و بعد از آن طبقه‌بندی‌هایی را براساس حجم موتور و میزان مصرف که دو پارامتر بعدی هستند، براساس استاندارد جهانی و براساس شرایط کشور درنظر گرفته شود.

    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بازار رقابتی واردات خودرو، گفت: علاوه بر نمایندگی‌های رسمی، افراد حقیقی  و حقوقی نیز اجازه واردات خودرو به ایران را داشته و امکان گرانفروشی برای فعالان این بازار وجود ندارد، چراکه به محض این‌که قیمت خودرویی در بازار بالا می‌رود، واردات آن افزایش یافته و به سرعت قیمت آن نه‌تنها به حالت قبل بازگشته بلکه در برخی موارد حتی به کمتر از قیمت قبلی نیز می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو