فونیکسریمکسبهتام

سهم صنعت خودرو در رشد اقتصادی نشان داد

رابطه۱۰ درصد افزایش تیراژ با رشد اقتصادی

عصر خودرو- سرنوشت رشد اقتصادی کشور با تیراژ تولید خودرو گره خورده است به گونه‌ای که به ازای هر ۱۰ درصد رشدی که در صنعت خودرو اتفاق می‌افتد، یک درصد به رشد اقتصادی کشور افزوده می‌شود.

رابطه۱۰ درصد افزایش تیراژ با رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، نگاهی به آمار تولید خودرو و همچنین رشد اقتصادی سالانه در کشور نشان می‌دهد در هر سالی که از تیراژ تولید خودرو کاسته شده، این مسئله به صورت مستقیم روی رشد اقتصادی اثر منفی گذاشته است. پس از آنکه خودروسازان در سال 90 موفق به تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو شدند، رشد اقتصادی کشور در این سال مثبت اعلام شد و در ادامه، نگاهی به رشد اقتصادی در سال 93 نیز نشان می‌دهد در کنار عوامل تاثیرگذار در رشد اقتصادی که ازجمله می‌توان به میزان صادرات اشاره کرد، خودروسازان نیز در مثبت بودن رشد اقتصادی با تولید بیش از یک میلیون و 100هزار خودرو در این سال اثرگذار بودند. البته در کاهش یا رشد اقتصاد دیگر عوامل از جمله صنعت نفت، صادرات و... نیز اثرگذار هستند اما نقش صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران انکارناپذیر است و آنطور که صاحبنظران اذعان می‌کنند خودرو صنعت بزرگی است که در تولید ناخالص ملی اثرگذار است.


    سرمایه‌گذاری‌های جدید
    صنعت خودرو علاوه بر تولید ناخالص ملی در اشتغال و حرکت صنایع مختلفی اثرگذار است اما در رشد اقتصادی تیراژ تولید سالانه خودروسازان نقش اصلی را ایفا می‌کند. آنطور که استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید برای محاسبه نقش صنعت خودرو در رشد اقتصادی این فرمول وجود دارد که تیراژ محصول در قیمت نهایی ضرب شده و از مصارف واسطه کم می‌شود.
    مهدی تقوی به تعریف مصارف واسطه پرداخت و توضیح داد: مصارف واسطه، محصولات یا قطعاتی است که خارج از شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی به تولید می‌رسد. برای نمونه امکان دارد کارخانه‌ای شیشه‌ساز، در کنار فعالیت خود به تامین شیشه برای تولید خودرو بپردازد و از آنجایی که این کارخانه تنها برای صنعت خودرو تولید ندارد، در ردیف مصارف واسطه قرار می‌گیرد. بنابراین قطعاتی که خارج از واسطه‌های تولید خودرو تامین می‌شود، مصارف واسطه نام دارد. این استاد دانشگاه همچون دیگر کارشناسان معتقد است علاوه بر تاثیر صنعت خودرو در رشد اقتصادی از نقش این صنعت در اشتغال کشور به راحتی نمی‌توان گذشت. هنگامی‌که ارزش‌افزوده در صنعت خودرو بالا باشد و یک خودرو با داخلی‌سازی بالا به تولید برسد، نیروی کار بالایی جذب کرده و به طور کلی صنعت خودرو راه می‌افتد و با سرمایه‌گذاری‌های جدید گسترش خواهد یافت.


    افزایش تیراژ
    همانطور که اشاره شد میزان تاثیر صنعت خودرو با رشد اقتصادی با تیراژ تولید سالانه خودروسازان ارتباط تنگاتنگی دارد؛ موضوعی که عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو  ضمن تاکید بر آن اظهار کرد: هرگاه تیراژ تولید سالانه خودروسازان کاهش یافته، به همان نسبت رشد اقتصادی هم پایین بوده است. برای نمونه در سال 93 که تولید خودرو با رشد مواجه شد و به تیراژ تولید بیش از یک میلیون و 100 هزار خودرو رسید به همان نسبت اقتصاد کشور نیز رشد مثبتی را تجربه کرد و این رویه نشان می‌دهد نقش صنعت خودرو در رشد اقتصادی کشور انکارناپذیر است.
    به گفته محمدرضا نجفی‌منش، به طورکلی به ازای هر 10 درصد رشدی که در صنعت خودرو اتفاق می‌افتد، یک درصد به رشد اقتصادی کشور افزوده می‌شود. براساس سخنان این فعال صنعت قطعه‌سازی شاخص‌های محاسبه رشد صنعت خودرو شامل تیراژ تولید می‌شود و در این بین خودروهای تولیدی که ساخت داخل بیشتری دارند، در رشد صنعت خودرو اثرگذارتر هستند. بنابراین تیراژ تولید داخلی جدا از واردات نشانگر رشد صنعت خودرو است زیرا با واردات رشد اقتصادی به وجود نمی‌آید. وی در ادامه با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذار خارجی برای رسیدن به رشد اقتصادی بالا توضیح داد: در حال‌حاضر کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی به 200 میلیار دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این عدد با سرمایه‌گذاری داخلی تامین نمی‌شود و به طور حتم باید در صدد جذب سرمایه‌گذاران خارجی برآییم. سرمایه‌گذاران خارجی به کندی و آهسته وارد کشور شده‌اند و در این مسیر گام نهاده‌ایم که البته نیاز به سرمایه‌گذاران بیشتری در کشور وجود دارد. نجفی‌منش افزود: در صنعت خودرو داخل سرمایه‌گذاران خارجی از جمله پژو و رنو ورود کرده‌اند و مذاکره با فولکس واگن نیز به زودی نهایی خواهد شد. از سویی خودروسازان ژاپنی و کره‌ای هم در این صنعت سرمایه‌گذاری خواهند کرد. در این شرایط با توجه به شرط 40 درصد داخلی‌سازی، 30درصد صادرات و سرمایه‌گذاری شرکت خارجی در کشور، اگر این شرایط محقق شود صنعت خودرو با رشد مواجه خواهد شد. به گفته این عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، 40 درصد اقتصاد کشور با صنعت، معدن و تجارت در ارتباط است که از این عدد 16 درصد به صنعت خودرو اختصاص دارد. در سال 90 که خودروسازان موفق به تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو شدند، صنعت خودرو روی رشد اقتصادی حدود 4 درصد اثرگذاشت اما در سال‌های بعد با توجه به منفی بودن رشد اقتصادی و تولید خودرو به 720 هزار دستگاه رسید. بعد از آن با تولید بیش از یک میلیون خودرو، اقتصاد کشور رشد 3 درصدی را تجربه کرد که حدود 20 درصد آن به صنعت خودرو اختصاص داشت. نجفی‌منش به این پرسش که هدف‌گذاری تعیین شده برای تولید خودرو در سال 95 چه تاثیری در رشد اقتصادی دارد، اینگونه پاسخ داد: در سال 95 هدف‌گذاری تولید یک میلیون و 350 هزار خودرو در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد این تیراژ تولید محقق شود. از طرفی دیگر با توجه اینکه صنعت نفت نیز به حرکت افتاده، اگر صنعت خودرو نیز حرکت بیشتری داشته باشد امسال شاهد رشد اقتصادی بالای 5 درصد خواهیم
    بود. براساس این گزارش تیراژ تولید خودرو در کشور در کنار شاخص‌های دیگر روی رشد اقتصادی اثر می‌گذارد و اگر این مسئله را در کنار نقشی که این صنعت در اشتغال و تولید ناخالص ملی دارد اضافه کنیم، جایگاه صنعت خودرو در صنعت و اقتصاد کشور به خوبی نمایان خواهد شد. در چند ماه گذشته که برجام اجرایی شده و چند قرارداد خودرویی به امضا رسیده، امید می‌رود خودروسازان علاوه بر افزایش میزان داخلی‌سازی، با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و دستیابی به بازارهای صادراتی، رشد اقتصادی بالایی برای کشور رقم بزنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو