فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات ایران‌خودرو با تشریح الگوی کاری خبر داد

انتقال فناوری با هدف تولید محصولات با فناوری برتر

عصر خودرو- طراحی موتورهای جدید با فناوری‌های برتر و روز دنیا در گروه صنعتی ایران‌خودرو در کنار طراحی گیربکس اتوماتیک به واسطه مشکلات ایجاد شده در سال ۹۲، این گروه صنعتی را بیش از همیشه در ردیف برترین‌ها قرار داده است.

انتقال فناوری با هدف تولید محصولات با فناوری برتر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال شاهد عقد قرارداد طراحی پلتفرم جدید ایران‌خودرو خواهیم بود. پلتفرمی که با بهره‌گیری از نظرات بیش از 30 شرکت اروپایی و آسیایی مطرح در دست اجراست که به طور قطع با نهایی شدن، اتفاق‌های خوشایندی را در گروه صنعتی ایران‌خودرو رقم خواهد زد. کیوان وزیری قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو ضمن ارائه آخرین اقدامات انجام شده در حوزه موتورهای جدید با فناوری بالا در این گروه صنعتی، از تبدیل ایران‌خودرو به عنوان گروهی پیشگام در ورود فناوری‌های برتر خبر داد.
    شرکت آلمانی ماهله و پانچ بلژیکی با گروه صنعتی ایران خودرو در تولید موتورهای با فناوری بالا و همچنین گیربکس‌های اتومات همکاری می‌کنند و آنچه مشخص است این است که ایران خودرو در مسیر رشد و تعالی خود تجربه و سابقه کشورهای اروپایی را مدنظر قرارداده تا وجه تمایز خود را بیش از پیش به رخ بکشد.

    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو با بیان اینکه این گروه صنعتی فرآیندهای تغییر و تحول و نگاه تولید با استانداردهای روز دنیا را از نیمه دوم 92 آغاز کرده است، گفت: گروه صنعتی ایران خودرو با مذاکره و امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی معتبر اروپایی ازجمله شرکت ماهله آلمان کار طراحی و ساخت موتور 3 سیلندر با موتور توربو شارژ و سیستم جی دی‌ای با فناوری جدید که در ردیف فناوری‌های برتر دنیا به شمار می‌روند را در یک پروژه 33 ماهه از 3 ماه پیش آغاز کرده است.
    کیوان وزیری افزود: بر اساس این قرارداد تعریف موتور با استاندارد یورو 6 و با مصرف زیر 5 لیتر بنزین است که روی پلتفرم‌های جدید نصب خواهد شد.
    وی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر عمده موتورهای در حال تولید در این شرکت موتور «ای‌اف7» یا موتور ملی برای دستیابی به یورو 5 و یورو 6 با همکاری با مشاوران آلمانی است، تصریح کرد: مجری این پروژه، مرکز تحقیقات ایران خودرو است و برای موتور «تی‌یو5» نیز با همین فرآیند، همکاری با شرکت‌های اروپایی ادامه دارد که مجری این پروژه نیز مرکز تحقیقات ایران خودرو خواهد بود.


    تمرکز ایران‌خودرو روی گیربکس‌های اتومات
    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو از حرکت این گروه صنعتی برای دستیابی به استاندارد یورو 5 و 6 با هدف کاهش مصرف سوخت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس مصوبات و هدف‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت که تا سال 1400 بر روی سبد خودروها تعریف شده، دی اکسید کربن باید 95 گرم بر کیلومتر باشد که این هدف‌گذاری برای موتورهای فعلی در حال انجام است.
    وزیری از تمرکز این گروه صنعتی روی گیربکس‌های اتوماتیک خبر داد و اظهار کرد: با توجه به تمام چالش‌هایی که از نیمه دوم سال 92 داشته‌ایم، قرارداد گیربکس اتومات برای موتورهای فعلی با پژو فرانسه و هیوندایی کره منعقد و کار از 3 ماه پیش آغاز شده و در عمل اقدامات مهندسی برای دستیابی به گیربکس اتومات روی موتورهای فعلی با گیربکس هیوندایی و پژو روی موتورهای «ای‌اف‌سون» و «تی‌یو5» آغاز شده و در کمتر از 2 سال به تولید خواهد رسید.
    وی همچنین از آغاز مذاکرات جدی با شرکت معتبر بلژیکی پانچ با هدف تولید گیربکس «سی وی تی» خبر داد و گفت: نماینده اعزامی گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی اقدامات اولیه برای شروع کار را انجام داده و مذاکرات با شرکت پانچ بلژیک انجام شده و به زودی در برنامه گروه صنعتی ایران خودرو قرار خواهد گرفت.
    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو با بیان اینکه همه این اقدامات نشان از فرآیندهایی بود که تمرکز روی گیربکس «ای تی» و «سی وی تی» اتومات برای محصولات جاری را نشان می‌دهد، ادامه داد: موتور پلتفرم جدید، موتور 1/2 توربوشارژ شرکت ماهله است که در گیربکس‌های با فناوری بالا «دی سی تی» و «ای تی» مورد استفاده قرار می‌گیرد که بالای 6 دنده است اما گروه صنعتی ایران خودرو 1+6 تعریف خواهد کرد.
    به گفته وزیری، اقدامات اولیه برای گیربکس در گروه دستی و اتومات برای نصب در پلتفرم جدید نیز آغاز و مذاکره با شرکت‌های معروف انجام شده که به طور قطع باید با شرکت ماهله و پلتفرم در حال طراحی ایران خودرو، مرتبط باشد.


    تولید محصولات با فناوری بالا
    وی الگوی کاری ایران خودرو را انتقال فناوری و اطلاعات در راستای تولید محصولات با فناوری برتر اعلام و اظهار کرد: در قراردادها با شیب و مسیر تعریفی، انتقال فناوری باید با حفظ رعایت استانداردهای کیفی و رقابتی در داخل کشور انجام شود این در حالی است که ما اکنون سرمایه‌هایی همچون نیرو محرکه و چرخشگر را در اختیار داریم که به طور قطع در برنامه‌های تعریفی ایران خودرو نیز قرار خواهند داشت.
    وزیری در پاسخ به دلایل تاخیر در بهره‌برداری از گیربکس‌های اتومات تصریح کرد: با توجه به فرآیندهایی که از نگاه تحریم‌های فنی و اقتصادی گریبانگیر ما شد، 10تا 12 سالی عقب بودیم و هدف این است که با سرعت و شتاب زیاد این سال‌ها را جبران کنیم زیرا همه این موارد، فناوری و موتورهای جدیدی است و وظیفه این است که به سرعت کار کمک کنیم و لازم است شرکت‌هایی مانند چرخشگر و نیرومحرکه نیز وارد میدان شوند.
    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو یادآور شد: پایه‌هایی از شرکت «زداف‌آلمان» در شرکت چرخشگر قرار دارد و شرکتی است که با توجه به پیشینه گیربکس‌های پژو در آن سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.
    وی درباره توافق با شرکت پژو سیتروئن برای تولید خودروهای جدید با استاندارد یورو 5 و 6 نیز گفت: همکاری با پژو با عنوان شرکت مشترک و فعالیت‌های مشترک ایران خودرو و پژو است و برای نخستین‌بار قرارداد به صورت برد- برد دیده شده تا تجربه تلخ با شرکت پژو با تعریف شرکت مشترک به صورت 50-50 رفع شود. بنابراین با این فرآیند نگرانی وجود ندارد و اگر می‌خواهیم پیشگام در ورود فناوری‌های برتر در تولید موتورهای جدید باشیم، حداقل استاندارد برای امسال و سال آینده داشتن یورو 5 خواهد بود.
    وزیری ادامه داد: در تولید خودروهای جدید 2008، 301 و 208 این موضوع دنبال خواهد شد و 2 سال بعد به سمت یورو 6 حرکت خواهیم کرد که توافق با کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو سیتروئن درسطح بالای پژو و مهندس هاشم یکه‌زارع در سطح بالای ایران خودرو انجام و کار به نوعی پیگیری خواهد شد.
    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو افزود: نگرانی پژو و ایران خودرو و به طور کلی صنعت خودرو ایران این است با توجه به مشکلاتی که در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد، مصرف روزانه حدود 80 میلیون لیتر بنزین است که بر اساس گفته‌های مسئولان وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی درحال‌حاضر توان تولید بیشتر از30 میلیون لیتر بنزین یورو 4 وجود ندارد.
    وی بر همکاری همه دستگاه‌ها برای تولید بنزین مطابق با استانداردهای جهانی و منطبق با خودروهای روز دنیا اشاره و اظهار کرد: این همکاری لازم است تا با توجه به ورود خودروهای جدید به بازار با یک برنامه‌ریزی 2ساله وزارت نفت نیز همزمان با ورود فناوری یورو 5 و یورو 6، کاهش مصرف سوخت و فناوری موتورهای برتر نسبت به تولید بنزین برای خودروهای جدید اقدام کند زیرا در صورت منطبق نبودن بنزین با شرایط استاندارد و در اختیار نداشتن شاخص‌های تعریفی و رعایت نکردن آنها ( استاندارهای تعریفی شامل 25 شاخص کیفیتی است) به طور حتم نگاه فناوریک و کاهش مصرف سوخت دچار خدشه خواهد شد.
    وزیری این اقدام را یک معادل چند مجهولی دانست و بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها با ایران خودرو تاکید کرد و گفت: اگر همه با هم در یک مسیر پیش نروند این مشکل رفع نخواهد شد و ارتقای فناوریک در کشور به وجود نخواهد آمد. بنابراین همه موظف به کمک برای تامین بنزین با استاندارد یورو4 و بالاتر هستند.


    استفاده از روش پخش سرمایه
    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات همزمان با نصب موتورهای یورو 5 و 6 نیز اظهار کرد: در پروژه‌های جدید الگوی نقشه راه فنی و اقتصادی را اتخاذ کردیم و از ابتدای راه شرکت‌های تامین‌کننده قطعات که انتخاب می‌شوند را درگیر موضوع کردیم که در اصطلاح به آن «پخش کردن» سرمایه می‌گویند؛ در این روش سرمایه‌گذاری از همان ابتدا سرشکن می‌شود.
    وی ادامه داد: این روش، تعریف جدیدی بوده که در گروه صنعتی ایران خودرو در حال انجام است و سعی می‌کنیم با توجه به سرشکن کردن هزینه‌ها محصول را با کسب مجوزات قانونی و با حداقل قیمت تمام شده به بازار عرضه کنیم.
    وزیری با بیان اینکه در نقشه راه موضوعات فنی و اقتصادی همزمان با یکدیگر دیده شده‌اند، تصریح کرد: پخش کردن سرمایه و سرمایه‌گذاری مشترک با تامین‌کنندگان اصلی و بزرگ در خارج و در ایران به صورت شرکت‌های مشترک دنبال شده تا بتوانیم هزینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک را به حداقل برسانیم تا محصول در انتهای خط تولید با افزایش قیمت تمام شده مواجه نشود براین اساس موارد فنی و اقتصادی همزمان با هم دیده شده که بر این اساس حداقل قیمت را شاهد خواهیم بود.
    وی با ذکر نمونه‌ای در این باره ادامه داد: همزمان با ورود مدل جدید خودروها به بازار، به دلیل فناوری‌های برتر، قیمت خودرو جدید نیز متفاوت خواهد بود بر این اساس با توجه به چنین واقعیتی و توجه به مذاکرات انجام شده با شرکت‌های بنز پژو و سوزوکی، مذاکرات با شرکت‌های طراحی مهندسی در سطح یک دنیا را با حرکت بر این الگوها ادامه می‌دهیم و به طور قطع هزینه تحمیلی در چارچوب و الگوی استاندارد جهانی خواهد بود.
    قائم‌مقام معاونت طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو درباره آخرین وضعیت تولید موتورهای دیزلی در ایران خودرو نیز گفت: موتورهای دیزلی راه خود را ادامه می‌دهند و به طور قطع تا پایان نیز ادامه خواهد یافت اما بزرگترین نگرانی گروه صنعتی ایران خودرو در این زمینه، دیزل و گازوئیل است زیرا شرایط آنها برای نگهداری به مراتب از بنزین نگران‌کننده‌تر است اما در تکلیفی که از نگاه سرمایه‌گذاری و طراحی به عهده گروه صنعتی ایران خودرو گذاشته شده حرکت رو به جلویی را داریم، تا انتها نیز پیش خواهیم رفت و شرکت آلمانی طرف مشاور ایران خودرو خواهد بود.


    طراحی پلتفرم با مالکیت ایران‌خودرو
    مدیر طراحی پلتفرم گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه درباره آخرین وضعیت پلتفرم‌ها  گفت: با توجه به تعریف موتور و گیربکس، مذاکرات اولیه برای طراحی پلتفرم با 35 شرکت اروپایی و آسیایی مطرح از نیمه دوم سال 92 آغاز شد که در ادامه این تعداد به 19 شرکت و در نهایت به 11 شرکت کاهش یافت. درحال‌حاضر نیز این تعداد شرکت با غربالگری‌های انجام شده به حدود 5 شرکت رسید.
    وزیری از امضا و عقد قرارداد پلتفرم جدید این گروه صنعتی با مالکیت ایران خودرو تا پایان امسال خبر داد و افزود: با توجه به نهایی شدن شرایط موتور و گیربکس پیش‌بینی می‌شود در مدت بسیار کوتاهی عقد قرارداد پلتفرم با مالکیت ایران خودرو نهایی شود که امضای قرارداد رسمی تکمیل‌کننده همه اقدامات خواهد بود.
    وی از احتمال کاهش دوباره تولید این شرکت‌ها خبر داد و در پاسخ به اظهارات مطرح شده مبنی بر شباهت این پلتفرم به پلتفرم‌های چینی گفت: تعداد و نحوه همکاری تا چند هفته یا چند ماه آینده به صورت رسمی اعلام خواهد شد. اما آنچه مسلم است، بهره‌گیری از الگوی پلتفرمی روز دنیا در طراحی این الگو است و به هیچ عنوان نمونه چینی در طراحی این پلتفرم مدنظر نبوده و نیست.
    مدیر طراحی پلتفرم گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر اینکه موتور و گیربکس 30 تا 40درصد پلتفرم را شامل می‌شود، اظهار کرد: موتور و گیربکس اروپایی هستند و این امر شرایط را برای طراحی پلتفرمی بر اساس الگوی اروپایی فراهم می‌کند. از ابتدای مذاکرات، خواسته ایران خودرو روزآمدترین پلتفرم بوده و در نهایت پلتفرم با مالکیت ایران‌خودرو براساس پلتفرم‌های روز دنیا انتخاب خواهد شد.
    وزیری با بیان اینکه این پلتفرم همانند نمونه‌های اروپایی و آسیایی هرسال شاهد تحول خواهد شد، گفت: به محض امضای قرارداد، 3 سال بعد نخستین محصول و یک سال بعد محصول جدیدتر ارائه خواهد شد.


    حذف تدریجی خودروهای در حال تولید
    وی ادامه داد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه 10سال‌های پیش‌بینی کرده و با فرآیند تغییرات در پلتفرم از ابتدا به گونه‌ای حرکت خواهیم کرد که از یک تا 3 سال با تنوع محصولات نسبت به نخستین مرجع محصولات، تغییراتی را داشته باشیم. همانند حرکتی که خودروسازان ژاپنی و کره‌ای دارند و در رأس آنها تویوتاست که بیشترین تغییر را در محصول و تنوع آن دارد.
    مدیر طراحی پلتفرم گروه صنعتی ایران خودرو در پایان خواستار بسته‌های حمایتی شد و افزود: لازم است همزمان با جهش صنعتی که در ایران خودرو در حال انجام است، بسته‌های حمایتی با این دیدگاه که ایران‌خودرو یک بنگاه اقتصادی است و نگاه اشتغالزایی دارد درنظر گرفته شود. همچنین لازم است موارد سرمایه‌گذاری و حفظ و صیانت از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در بسته‌های حمایتی بیشتر مدنظر قرار گیرد در این شرایط با ورود خودروهای جدید به طور حتم در جهت کاهش تولیدات فعلی قرار خواهیم گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو