فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری ۱۳۹۵ (۲۵)

بازار خودروهای تجاری ایران شبیه به اروپا است

عصر خودرو- شرکت MAN آلمان هرچند در زمینه اتوبوس چند سالی است به‌طور پیوسته در بازار حضور دارد اما در زمینه خودروهای باری، پس از وقفه‌ای حدود یک دهه‌ای، بار دیگر به بازار بازگشته است.

بازار خودروهای تجاری ایران شبیه به اروپا است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در نمایشگاه حمل‌ونقل و خدمات شهری، این شرکت مجموعه کشنده‌های TGX و TGS خود را به نمایش گذاشت اما در کنار این دو خودرو، برنامه‌هایی برای عرضه دیگر محصولات نیز وجود دارد. در این زمینه با جرج باخ، مدیر فروش کامیون های MAN در ایران به گفتگو نشستیم.
    ***
    * در کنفرانس مطبوعاتی مدیران MAN به برنامه‌های کلی این شرکت برای بازار ایران اشاره شد اما اجازه بدهید در این بخش به‌طور مشخص به برنامه‌ای این شرکت در بخش خودروهای باری اشاره کنیم. عرضه کشنده‌ها هم‌اکنون مشخص شده است اما آیا برای بخش‌های دیگر خودروهای باری MAN هم برنامه‌ای وجود دارد؟
    ما پس از چند سال به‌تازگی وارد این بخش از بازار خودروهای تجاری در ایران شده‌ایم. بازار خودروهای تجاری در ایران هرچند در سال‌های اخیر روند نزولی داشته است اما بخش خودروهای باری همواره بیشترین سهم را در بازار خودروهای تجاری داشته است. ما مطمئن هستیم این بخش از بازار به همراه سایر بخش‌ها در آینده شاهد رشد خواهد بود و ما هم می‌خواهیم بخشی از این رشد بازار باشیم. در کنار کشنده‌ها که طیف قابل توجهی از آن‌ها هم‌اکنون در ایران عرضه شده است، برای سال آینده برنامه عرضه کامیون را نیز داریم که در انواع مختلف با آرایش اکسل‌های 6در4، 8در4 و مدل‌های دیگر عرضه خواهد شد.
    * چه سهمی از بازار را برای MAN در بازار ایران در نظر گرفته‌اید؟
    هدف ما این است که 25درصد از سهم بازار خودروهای تجاری را در میان عرضه‌کنندگان اروپایی به دست آوریم. این هدف MAN است و مطمئن هستیم می‌توانیم به این هدف برسیم. در کنار توانایی‌های محصولات از جمله کیفیت بالا، دوام، توانایی‌های فنی و مهم‌تر از همه هزینه بهره‌برداری پایین، برای این منظور به توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش هم نیاز داریم.
    * اتفاقا یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودروهای تجاری شبکه خدمات پس از فروش است. برای این منظور چه برنامه‌ای وجود دارد؟
    ایران کشور بزرگی است و ما می‌دانیم باید برای جلب رضایت مشتریان، شبکه خدمات پس از فروش خود را گسترش دهیم. برای این منظور ابتدا با توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش در پنج شهر اصلی ایران آغاز خواهیم کرد و در ادامه در پایان سال 2017 تعداد این مراکز را به 15 تا 20 مرکز خواهیم رساند. هدف نهایی آن است که در تمامی استان‌های ایران یک مرکز فروش و خدمات پس از فروش MAN وجود داشته باشد و در بعضی از استان‌های بزرگ و مهم تعداد این مراکز خدمات پس از فروش بیش از یکی خواهد بود. برای این منظور از توان مشترک یاوران خودرو شرق و شیران دیزل موتور بهره خواهیم گرفت.
    * اصلی‌ترین خصوصیت محصولات MAN که آن‌ها را در جایگاه بالاتری از رقبا قرار می‌دهد چیست؟
    آیتم‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما قطعا مهم‌ترین نکته، هزینه بهره‌برداری پایین‌تر محصولات MAN در مقایسه با رقبا است. این مسئله در بازارهای جهانی هم وجود دارد و MAN از این نظر در جایگاه بالاتری از رقبای خود قرار گرفته است.
    * با توجه به آنکه MAN تجربه حضور در منطقه خاورمیانه را دارد، تفاوت‌های ایران با دیگر کشورهای خاورمیانه ازنظر بازار خودروهای تجاری چیست؟
    بازار خودروهای تجاری در ایران از بسیاری لحاظ شبیه به بازار خودروهای تجاری در اروپا است. وزن مجاز بار و قوانین مقررات در ایران شباهت زیادی به بازارهای اروپایی دارد و این در حالی است که در کشورهای خاورمیانه، وضعیت متفاوت است و گاهی شاهد بارگیری بیش از ظرفیت بر روی خودروها هستیم. در خاورمیانه رقبای مشابهی با بازار ایران داریم اما ساختار بازار متفاوت است به‌گونه‌ای که در بسیاری از بازارها ما رتبه اول یا دوم بازار را در اختیارداریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط