فونیکسریمکسبهتام

سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی

عصر خودرو- در حالی سهم خودروسازان از تولید ناخالص داخلی (GDP) طی سال گذشته در حدود ۲/ ۲ درصد بود که مقایسه میزان این سهم با سال ۹۳ نشان از کاهش ۵/ ۰ درصدی این شاخص دارد.

سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس، از یک میلیون و 317 هزار و 500 میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته، خودروسازان داخلی با فروش 29 هزار و 402 میلیارد تومانی توانسته‌اند سهم 2/ 2 درصدی از GDP داشته باشند.در شرایطی سهم خودروسازان از GDP کاهش 5/ 0 درصدی را نشان می‌دهد که سال گذشته بنا به دلایلی چون کاهش قدرت خرید مشتریان، انتظار ورود خودروهای جدید ناشی از تسهیل مبادلات خارجی پس از امضای توافقنامه هسته‌ای و... مشتریان را از خرید خودرو رویگردان کرده بود. موضوعی که موجب شد صنعت خودرو کشور تنها 977 هزار دستگاه خودرو تولید کند. این در حالی است که خودروسازان طی سال 1393 به میزان یک میلیون و 150 هزار دستگاه خودرو تولید کردند.

    به گفته کارشناسان سهم صنعت خودرو کشور در GDPنشان از اهمیت این صنعت در رشد تولید، افزایش ارزش افزوده بخش صنعت و به‌خصوص رشد اقتصادی کشور دارد؛ بنابراین در صورتی که میزان سهم خودروسازی کشور از GDP کاهش پیدا کند، به معنی کاهش تولید خودرو در کشور و به‌دنبال آن افت تولید ناخالص ملی و درآمد کشور است. از آنجا که صنعت خودرو کشور اثر جدی در افزایش ارزش افزوده بخش صنعت دارد، قطعا این موضوع موجب افزایش تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد. بررسی سهم صنعت خودرو کشورهای دیگر در GDP سال 2015 نشان‌دهنده آن است که خودروسازی نقش مهمی در درآمدهای این کشورها دارد؛ به‌طوری‌که صنعت خودرو چین با تولید ناخالص داخلی10 هزار و 983 میلیارد دلار توانسته سهم 7 درصدی را به خود اختصاص دهد. بعد از چین، برزیل با یک هزار و 773 میلیارد دلار توانسته سهم 5 درصدی از تولید ناخالص داخلی را از آن خود کرده است.بر همین اساس کارشناسان معتقدند، صنعت خودرو کشور با برنامه‌ریزی می‌تواند سهم 2/ 2 درصدی خود در GDP را تا 5 درصد افزایش دهد. رقمی که نشان از اهمیت صنعت خودرو کشور در بخش تولید دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو