فونیکسریمکسبهتام

استفاده از دوچرخه فرهنگ‌سازی شود

چرخ «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در همدان نمی‌چرخد

عصر خودرو- طرح «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» باهدف کاهش آلودگی هوا و فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از دوچرخه مدت زیادی است که در استان‌های مختلف اجرا شده اما هنوز اجرای این طرح در همدان لنگ می‌زند.

چرخ «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در همدان نمی‌چرخد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو کم‌کم در حال تبدیل به یک پویش ملی بوده و همه کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک خود را درگیر این طرح می‌کنند تا با استفاده از این وسیله پاک و کمتر شدن استفاده از وسایل نقلیه شخصی و حتی عمومی قدمی برای رفع آلودگی هوا بردارند اما این طرح در همدان اجرانشده است.آنچه مسلم است کسی که بیشترین سود را در اجرای این طرح خواهد برد خود شهروندان هستند چراکه با داشتن هوای پاک و سالم روحیه بهتری خواهند داشت.

    «پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو» یک پویش محیط‌زیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی است که به بهبود شاخص‌های توسعه سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند
    «پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو» یک پویش محیط‌زیستی صرف نیست بلکه یک پویش اجتماعی است که به بهبود شاخص‌های توسعه سرمایه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

    برای اجرای این طرح در شهرهای مختلف کشورمان کمپین‌های مختلفی ایجادشده و کلان‌شهرهای بزرگی نظیر تهران، اصفهان، مشهد و شیراز توانسته‌اند این طرح را اجرا کنند.

    همچنین کم‌کم این طرح حتی به سمت شهرستان‌ها و شهرهای کوچک نیز کشیده شده اما در همدان هنوز این طرح به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های مختلف با هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان مسکوت مانده است.

    کارشناس مسائل اجتماعی استان همدان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه برای اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو ابتدا باید مدیران ارشد پای‌کار بیایند، گفت: اگر در ابتدا استاندار همدان و معاونان و فرماندار همدان و سایر مدیران کل‌ استان با دید مثبت و بینش بالا از دوچرخه استفاده کنند مردم به‌طورقطع با دیدن این حرکت پای‌کار خواهند آمد.

    امین پورمحمدی با بیان اینکه این طرح همکاری سازمان محیط‌زیست را می‌طلبد که دغدغه‌های محیط‌زیستی ازجمله آلودگی ماشین‌ها را دارند، گفت: همچنین دستگاه ورزش استان همدان که به دنبال سلامت افراد جامعه و گسترش ورزش همگانی است نیز می‌تواند در این راه قدم‌ بردارد و در کنار این دو دستگاه راهنمایی و رانندگی که به دنبال کنترل ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی است نیز با اجرای این طرح بار بسیاری از دوشش برداشته خواهد شد.

    وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش بار اصلی فرهنگ‌سازی برای نسل آینده را به دوش می‌کشد، گفت: آموزش دانش آموزان برای استفاده از دوچرخه و گسترش این حرکت می‌تواند بستری برای گسترش این فرهنگ باشد.

    اجرای سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیاز به فرهنگ‌سازی مناسب دارد

    رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو اظهار داشت: طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو چند وقتی است که در بسیاری از استان‌ها و کلان‌شهرهای کشور به‌طور کامل اجرا می‌شود حتی این طرح در شهرهای کوچک خراسان هم در حال اجرا است.

    علی ثقفی افزود: این طرح در راستای چندین هدف دنبال می‌شود که کمک به‌سلامت عمومی جامعه و شهروندان، کمتر شدن آلودگی هوا و کمک به محیط‌زیست ازجمله این اهداف است.

    رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان با اشاره به انتخاب روز سه‌شنبه برای اجرای این طرح در کشور گفت: اینکه چرا روز سه‌شنبه برای این منظور انتخاب شده به این دلیل است که روز جمعه ادارات و دانشگاه و مدارس و اغلب مشاغل آزاد تعطیل هستند و ازاین‌رو رفت‌وآمد کمتری در شهر صورت می‌گیرد و به‌نوعی با تردد کمتر خودروها هوای روز جمعه پاک‌تر از سایر روزهای هفته است و باانتخاب سه شنبه دو بار در هفته شرایط پاکی هوا برای مردم ایجاد خواهد شد.

    وی عنوان کرد: روزهای سه‌شنبه فعالیت کاری به‌طور نسبی در اوج خود قرار دارد و آلودگی نیز در این روز بسیار بیشتر خواهد بود از همین روز هدف این بوده تا مردم در میانه هفته هوای پاکی را در شهر تجربه کنند.

    سه‌شنبه‌های بدون خودرو طرحی نیست که به‌طور متمرکز و مشترک برگزار شود و بلکه یک فرهنگ است
    ثقفی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای اجرای «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در همدان بیان کرد: سه‌شنبه‌های بدون خودرو تنها طرحی نیست که به‌طور متمرکز و مشترک برگزار شود، بلکه یک فرهنگ است.

    وی بابیان اینکه متأسفانه در همدان به رغم تلاش‌ها و مکاتبات بی‌وقفه‌ای که با ادارات مختلف داشته‌ایم هنوز این طرح راه نیفتاده است، بیان کرد: برای اینکه این کار در همدان شکل بگیرد ابتدا باید مسئولان پای‌کار بیایند.

    ثقفی گفت: وقتی به‌طور مثال استاندار و معاونان استاندار، فرماندار، مدیرکل ورزش و جوانان استان و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در یک روز سه‌شنبه ساعت 7 صبح برای اولین بار در میدان امام خمینی همدان جمع شوند از آنجا هرکدام به سمت محل کار خود بروند سایر کارمندان و مردم هم این حرکت را انجام می‌دهند.

    رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان یادآور شد: متأسفانه مسئولان استان همدان رفت‌وآمد با دوچرخه را کسر شأن خود می‌دانند ولی وقتی این حرکت توسط بالاترین مقامات اجرایی استان اجرا شود تبدیل به یک فرهنگ شده و به امری مثبت و عادی تبدیل می‌شود و سایر کارمندان عادی جامعه و مردم نیز از این طرح به‌خوبی استقبال خواهد کرد.

    ثقفی با اشاره به مطرح کردن طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شورای ورزش همگانی استان همدان گفت: در جلسه شورای ورزش همگانی استان همدان این طرح مطرح و در این شورا تصویب شد که سه‌شنبه‌های بدون خودرو در همدان اجرایی شود.

    استفاده از دوچرخه کسر شأن نیست

    وی با اشاره به استفاده از دوچرخه در بسیاری از کشورهای جهان بیان کرد: در کشورهایی با جمعیت میلیاردی نظیر چین و هند استفاده از دوچرخه بسیار مرسوم و جا افتاده است.

    وی گفت: همچنین در کشورهای اروپایی مقامات ارشد دولتی از دوچرخه استفاده می‌کنند اما این فضا هنوز در استان همدان شکل نگرفته که باید برای انجام آن اقدام کرد.

    ثقفی بابیان اینکه هدف ما تنها روزهای سه‌شنبه نیست بلکه سه‌شنبه آغاز فرهنگ‌سازی بزرگی است که مردم بانشاط و شادابی و سلامت جسمی رفت‌وآمد کنند، گفت: محیط‌زیست، اداره کل ورزش و جوانان استان، شهرداری همدان و نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی باید پای کار بیایند.

    رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان با اشاره به لزوم افزایش ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در همدان گفت: همدان یک شهر مدور است و ترافیک و شلوغی در میدان اصلی همدان متمرکز است و برای ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری باید 6 خیابان اصلی منتهی به میدان همدان بسته شود تا فضای دوچرخه‌سواری در مرکز شهر به وجود بیاید.

    ایستگاه دوچرخه‌سواری‌ بلوار ارم همدان کارشناسی شده نیست و با توجه به عرض کوچه‌ها و فرعی‌ها احتمال حادثه برای دوچرخه‌سواران بسیار زیاد است
    رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان یادآور شد: ایستگاه دوچرخه‌سواری‌ بلوار ارم همدان کارشناسی شده نیست و با توجه به عرض کوچه‌ها و فرعی‌ها احتمال حادثه برای دوچرخه‌سواران بسیار زیاد است و مسیر در نظر گرفته ایستگاه نیز فاصله مناسبی ندارد.

    معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شهر همدان اظهار داشت: دستگاه ورزش استان با تمام توان در اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو پای‌کار خواهد بود و تمام سعی خود را به کار می گیرد تا در این زمینه کوچک‌ترین کوتاهی از طرف دستگاه ورزش و جوانان صورت نگیرد.

    علی ضمیری کامل افزود: تحقق «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» نیازمند فرهنگ‌سازی است تا استفاده نکردن از خودروهای شخصی به یک فرهنگ تبدیل شود و درنتیجه ترافیک و آلودگی کمتری در شهر به وجود بیاید.

    معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه باید یک همکاری بین دستگاه‌ها برای اجرای این طرح ایجاد شود، گفت: در شهرهایی که این طرح به‌خوبی اجراشده و در حال اجرا است بیشتر شهرداری‌ها ورود پیداکرده‌اند که در همدان هم این موضوع باید به جد پیگیری شود تا تعامل و همبستگی بین دستگاه‌ها به وجود بیاید.

    ضمیری عنوان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان همدان به‌نوبه خود به‌طور کامل از اجرای این طرح در همدان استقبال می‌کند و از آنچه که در توان داشته باشد کوتاهی نخواهد کرد.

    مهدی زارع شهروند همدانی که به‌طور مستمر از دوچرخه در رفت‌وآمدهای خود استفاده می‌کند در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: به تعداد تمام اعضای خانواده در منزل ما دوچرخه وجود دارد و من از کودکی سعی کرده‌ام فرزندانم را برای استفاده از دوچرخه تشویق کنم چراکه اعتقاددارم باید به سمتی حرکت کنیم که مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آمریکایی و حتی آسیایی استفاده از دوچرخه به یک فرهنگ تبدیل شود.

    جهان به سمت استفاده از دوچرخه حرکت می‌کند

    وی بابیان اینکه جهان به سمت استفاده از دوچرخه حرکت می‌کند، بیان کرد: بستن خیابان‌های اصلی در ساعاتی مشخص، یا طرح‌های مختلف ازجمله طرح زوج و فرد و سایر طرح‌های دیگر راهکار مقابله با ترافیک نیست و این طرح مسکن بوده و باید به فکر درمان باشیم و بهترین درمان رواج استفاده از دوچرخه است.

    زارع با طرح این سئوال که چرا باید برای کوچک‌ترین کار از خرید تا رفتن به پارک یا استخر ماشین خود را از پارکینگ بیرون بیاوریم، عنوان کرد: باید این فرهنگ تغییر کند.

    وی بابیان اینکه اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیاز به یک عزم جدی در میان مسئولان استان دارد، گفت: اگر مردم ببینند استاندار، فرماندار و سایر روسای دستگاه‌ها از دوچرخه استفاده می‌کنند به‌طورقطع این طرح در همدان پا می‌گیرد و تا زمانی که مسئولان پای‌کار نباشند اجرای این طرح به بن‌بست خواهد خورد.

       
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط