فونیکسریمکسبهتام

عبور یوزها از جاده‌ها ایمن می‌شود

عصر خودرو- مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اجرای طرح یوز ضربدر ۱۰ را برای حفاظت از یوزها ضروری دانست و گفت: این طرح که از سوی جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود مطرح شده باعث ارتقای امنیت یوزها می‌شود.

عبور یوزها از جاده‌ها ایمن می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، براساس این طرح برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای و عبور ایمن یوزها، در محل تردد آنها، فنس‌‌کشی، پل روگذر و زیرگذر احداث می‌شود.

    هومن جوکار در توضیح این مطلب تصریح کرد: درباره ایجاد پل روگذر و زیرگذر برای یوزپلنگ تجربه‌ای در دنیا وجود ندارد و ما نخستین مجری انجام آن خواهیم بود. به گفته وی فنس‌کشی، ایجاد پل زیرگذر ، احداث روگذر و نیز مانیتورینگ منطقه عباس‌آباد میاندشت ازجمله اقداماتی است که نیازمند بررسی همه‌جانبه است تا براساس این بررسی‌ها گزینه مناسب برای عبور ایمن یوز از جاده اجرا شود.

    به گزار ش مهر، جوکار که در کارگروه یوز آسیایی شاهرود سخن می‌گفت، با اشاره به ظرفیت‌سازی توریست در روستای قلعه بالا، افزود: با 4سال کار مدام توانستیم این منطقه را برای جذب گردشگر مهیا کنیم و بی‌شک در روستای سطوه نیز با داشتن پتانسیل بسیار بالای گردشگری می‌توان با آموزش لازم، زیستگاه یوز را ایمن کرد. به گفته وی، طی سال‌های اخیر بهترین اقدامی که سازمان محیط‌زیست توانست انجام دهد آن بود که زیستگاه‌ها و محیط‌زیست را در وضعیت پایدار نگه دارد.

        افزایش تلفات حیات وحش در 20سال اخیر

    مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه طی 20سال اخیر تلفات حیات‌وحش در منطقه پارک ملی گلستان بسیار وسیع بوده است، افزود: در این پارک ملی جمعیت کل وحشی رو به انقراض بوده و قوچ و میش تا حد زیادی کاهش پیدا کرده‌است. وی درباره اظهارنظر اخیر محیط‌زیست دامغان مبنی بر حضور احتمالی یوز در منطقه هم افزود: یوز می‌تواند از فرح‌آباد تا قوشه و گردنه آهوان حضور داشته باشد، به همین دلیل بنا بر اظهارات اخیر رئیس محیط‌زیست این شهرستان با استناد به اظهارات فردی از اهالی منطقه برای اثبات این موضوع 3 دوربین به محل فرستاده شد.

    جوکار بابیان اینکه ایمن کردن زیستگاه‌ها باید در اولویت باشد، ابراز داشت: زمانی که در خراسان رضوی اعلام شد یوز مشاهده شده با مطابقت عکس‌ها دریافتیم که یوز توران به‌صورت مداوم در رفت‌وآمد بین توران و میاندشت است که با توجه به توان انجمن یوز، امکان پایش در مسیر وجود نداشت. او گفت که اگر بتوانیم زیستگاه‌های اصلی را ایمن کنیم کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. وی تصریح کرد: تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم کاهش‌دهنده تعداد تلفات است و به‌صورت کامل برطرف‌کننده نیست و تمام توجه انجمن به این‌سو معطوف است تا سطح خطرات را کاهش دهیم.

    مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی چندی پیش به همشهری گفت: با مذاکراتی که با وزارت راه داشته‌ایم قرار است عرض جاده عباس‌آباد در مناطقی که کریدور عبور یوزهاست، فنس‌کشی شود و دربرخی نقاط، برای عبور یوزها زیر‌گذر احداث شود. به گفته وی، اعتبار این طرح‌ها را وزارت راه تأمین کرده و عملیات اجرایی آن از مهرماه امسال آغاز می‌شود و ظرف 3‌ماه به پایان می‌رسد. فاز دوم این طرح هم قرار است در زیستگاه‌های جنوبی در ساغند یزد اجرایی شود.

        جای خالی یوز در پژوهش‌های دانشگاهی

    به گزارش همشهری در حالی مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بر اجرای طرح یوز ضربدر 10تأکید می‌کند که برخی از کارشناسان حیات وحش می‌گویند هنوز استراتژی مدونی برای حفاظت از یوز وجود ندارد. شماری از متخصصان حیات وحش، تشکیل کارگروهی متشکل از محیط‌بانان و کارشناسان را برای دستیابی به یک برنامه راهبردی برای حفاظت از یوز ضروری می‌دانند و بر آن تأکید می‌کنند. بخش جالب ماجرا اینجاست که باوجود آنکه 15سال از آغاز طرح حفاظت از یوز می‌گذرد اما دانشگاه‌های کشور هنوز به این پروژه ورود نکرده‌اند.

        تنها 60یوز آسیایی در جهان باقی مانده است

    هومن جوکار، مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با همشهری جمعیت یوزها را حدود 60قلاده اعلام کرد و گفت: « آخرین سرشماری‌ها حاکی از آن است که 40تا 60قلاده یوز در زیستگاه‌های کشور وجود دارد» به گفته او این آمار نشان می‌دهد که وضع یوزها بحرانی است. آن طور که جوکار می‌گوید با وجود بحرانی بودن وضعیت یوزها، تهدیداتی چون تلفات جاده‌ای و حضور سگ‌های گله در زیستگاه‌ها، همچنان به قوت خود باقی است و یوزها در حالی با تهدیدات مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند که زیستگاه آنها سال‌هاست محدود به دشت‌های ایران شده و از همین رو، این حیوان به نماد حیات وحش کشور تبدیل شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو