فونیکسریمکسبهتام

نگاهی گذرا به تاریخچه محبوب‌ترین ون تاریخ

جابه‌جایی به سبک فولکس واگن

عصر خودرو- در سال ۱۹۵۰، فولکس واگن برای گسترش محصولات خود و حضوری پررنگ‌تر در بازار ایالات متحده، محصولی کاربردی را معرفی کرد که به یکی از موفق‌ترین وسایل نقلیه تاریخ بدل شد.

جابه‌جایی به سبک فولکس واگن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ون مشهور به Type 2 بر پایه پلت‌فرم فولکس واگن بیتل (Type 1) ساخته و پرداخته شد و در ابتدا تنها 24 اسب بخار قدرت داشت، اما در سال‌های آتی این عدد تا بیش از 50 اسب بخار افزایش یافت. اما قدرت اصلی‌ترین المان در موفقیت این خودرو نبود. فلسفه طراحی این خودرو اما ساخت یک ون کاربردی متوسط با ساختاری بسیار ساده، تعمیرات آسان و قیمت پایین بود که بتواند نیازهای روزمره را برآورده سازد. در سال‌های آتی اما با افزوده شدن چندین فرم مختلف اتاق بود که این کاربردی بودن تایپ 2 گسترش یافت. در این میان گونه‌های کمپر (با تمامی امکانات برای سفر)، سامبا (لوکس با سانروف) و وانت‌بار از همه مشهورتر بودند. موفقیت این خودرو سبب شد تا نسل بعدی آن در سال 1967 با نام T2 Type 2 راهی بازار شود. در ظاهر و فلسفه نسل دوم نیز کماکان فولکس واگن به اصول اولیه وفادار ماند. یکی از دلایل محبوبیت نسل اول، حرکت‌های ضدجنگ و فرهنگ خاص هیپی‌هایی بود که در غرب، از این خودرو به عنوان وسیله نقلیه گروهی استفاده می‌کردند. نسل دوم نیز در بحبوحه همین دوران زاده شد و توانست جانشین شایسته‌ای باشد. در این نسل تاکید روی گونه کمپر حتی بیشتر شد و عمر آن نیز طولانی‌تر بود و تا سال 2013 در برزیل تولید شد. با این حال در اروپا نسل جدید  Type 2با نام T3 در سال 1979 معرفی شد. در این نسل ابعاد و وزن خودرو به مراتب افزایش یافته، ظاهر و پلت‌فرم خودرو نیز به طور کامل مدرن‌سازی شد. علاوه بر این در همین نسل بود که بالاخره پیشرانه‌های هواخنک جای خود را به نمونه آب‌خنک دادند. با وجود مدرن‌سازی، این نسل نتوانست به اندازه 2 نسل قبلی پرطرفدار و درخشان ظاهر شود و تاثیر فرهنگی-تاریخی آن به اندازه اسلاف خود نیست. در سال 1990 اما فولکس واگن بالاخره نام مشهور و شناخته شده Transporter را برای نسل چهارم ون‌های دوست‌داشتنی خود به کار برد. از این نسل به بعد نام اصلی محصول ترنسپورتر بوده و برای نشان دادن شماره نسل از عددی در مقابل حرف T استفاده می‌شود. تغییرات اصلی این خودرو اما در معرفی پیشرانه‌های جدید آب‌خنک، تغییر جای پیشرانه به جلو (تقریبا وسط خودرو) و بزرگ شدن نسبی ابعاد بود. نسل‌های پنجم و ششم این خودرو نیز با ظاهر و فلسفه‌ای شبیه به همین نسل چهارم با کدهای T5 و T6 راهی بازار شدند. با آنکه امروزه خودروهایی همانند
    MPVها و کراس‌اوورها بازار ون‌های کاربردی را محدودتر از قبل کرده‌اند، اما هنوز هم فولکس واگن به لطف نام و اعتبار حرف T در تمامی جهان شناخته شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم