فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری:

ناوگان شهری هیبریدی شود

پول شهرداری از ساخت و ساز تامین نمی‌شود

عصر خودرو- رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری با تاکید بر خسارت‌های سنگین آلودگی هوا بر اقتصاد شهر گفت: نیاز به سند جامع راهبردی آلودگی هوا در کلانشهرها داریم وبه ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی باید هیبریدی شود.

ناوگان شهری هیبریدی شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، محسن طباطبایی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری طی بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: بیش از 300 شغل در بخش مسکن درگیر و فعالند اما در اذهان عمومی و افرادی که تسلطی بر اقتصاد شهری ندارند این تصور هست که مدیریت شهر تهران صرفا با صدور مجوز و قبوض عوارض و … اداره می‌شود در حالی که این اعداد بسیار محدود است و تنها در بخش مسکن بیش از 300 شغل در شهر تولید ثروت می‌کنند.

    طباطبایی تاکید کرد: در فضای رکود مسکن اتفاق بدی که افتاده این است که رکود حاکم تمام چرخه صنوف ما را تضعیف کرد.

    وی ادامه داد: نکته دوم آن است که شهرداری تهران بودجه 17 هزار و 700میلیارد تومانی دارد و بودجه نقدی که از محل این چرخه دارد بیش از 11 میلیارد تومان است. اتفاقی که افتاده آن است که درآمد شهرداری از محل قبوض عوارض و پسماند و کسب و پیشه در سال 94 حدود 440 میلیارد تومان بوده یعنی اصلا این درآمد عدد قابل توجهی نیست که بگوییم شهرداری به منابع مالی حاصل از اینها تکیه دارد بلکه عمده درآمد شهرداری از محل مشاغل درگیر با بازار مسکن و همچنین بازار اداره شهر است.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری تصریح کرد: تا قبل از سال 1388 تهران برنامه توسعه‌ای برای اداره نداشت اما از سال 1388 برنامه اول توسعه شهر تهران تهیه شده و سال 92 نیز برنامه دوم تدوین شده است. قبل از آن بدون برنامه بوده اما اکنون که شهر با برنامه اداره می‌شود و منابع مالی شهرداری و مصارفش از سال 1388 به این سو به شکل برنامه‌ای اداره می‌شود دیگر نمی‌توان گفت شهری که برنامه دارد با تکیه بر ساخت و ساز اداره می‌شود و این تنها یک منبع با میزان اثر مشخص است.

    طباطبایی در خصوص میزان خسارات آلودگی هوا و محیط زیست بر اقتصاد شهر نیز گفت: مطالعه‌ای در سال 1390 در دانشگاه تهران انجام شد که نشان داد آلودگی هوا آن زمان 6 میلیارد و 600 میلیون تومان به اقتصاد شهر تهران خسارت زده است.

    وی تصریح کرد: آلودگی هوا در بخش‌های مختلفی ایجاد خسارت می‌کند. از بحث هزینه‌های سلامت مردم گرفته تا هزینه‌های دارو و استراحت و از کار افتادگی و تعطیلی‌ها.

    رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری پس از تاکید بر تعطیلی صنوف به عنوان یک عامل خسارت آلودگی هوا بر اقتصاد شهری به تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت: هر مدرسه که تعطیل شود روی سوپرمارکت‌ها، سرویس مدارس، معلمان حق‌التدریس و کارکنان روزمزد اثر می‌گذارد و به همین ترتیب اگر ادارات هم تعطیل شوند این خسارت چند برابر می شود.

    طباطبایی تاکید کرد: مساله آلودگی هوا دستخوش یک جریان سیاسی پایدار است که در آن هم جریان اصولگرا و هم جریان اصلاح‌طلب مقصرند زیرا به ابزارهایی دست می‌برند که اثرات کوتاه مدت دارد.

    وی افزود: در بحث آلودگی هوا ما نیاز به سند جامع راهبردی اقتصاد آلودگی هوا در کلانشهرها داریم که در آن برنامه جامع برای بحران آلودگی هوا وجود داشته باشد و زیرساخت‌های اقتصادی لحاظ شده باشد و مثلا خروج صنایع آلاینده، منع تردد خودروهای دودزا، کاربرد انرژی‌های نو در شهر و مواردی از این دست لحاظ شود و به ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورتا هیبریدی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو