فونیکسریمکسبهتام

تداوم تولید خودرو در اختیار مشتری

عصر خودرو- توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید دو خودرو پرتقاضای بازار امروز، این روزها در حالی به موضوعی قابل‌بحث در این حوزه تبدیل شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری رسمی، توقف تولید این دو خودرو را تکذیب و اعلام کرده که هنوز برنامه‌ای برای خروج این خودروها از خطوط تولید وجود ندارد و تنها ملاک برای توقف تولید خودرو، رعایت الزامات استانداردی در ۳ حوزه کیفیت، مصرف سوخت و آلایندگی است که درحال‌حاضر تمامی خودروهای تولیدی در کشور که مجاز به شماره‌گذاری هستند، توان احراز شرایط آن را دارند.

تداوم تولید خودرو در اختیار مشتری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ،  از سوی دیگر این موضوع نیازمند طراحی و تولید خودروهای جایگزین است زیرا در حال حاضر بازار داخلی خودروهای ارزان قیمت در اختیار خودروسازان ایرانی است و تنها توقف تولید به معنای تقدیم بازار داخلی خودروهای ارزان به شرکت‌های چینی است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌تازگی در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در این زمینه اظهار کرده است که ما در مسیر بکارگیری فناوری‌های جدید در صنعت خودرو هستیم و یکی از اهداف مشارکت خودروسازان با شرکت‌های خارجی نیز همین موضوع است. محمدرضا نعمت‌زاده جایگزینی خودروهای جدید را مرتبط با بازار دانسته و تاکید کرده که خودروسازان بازار و تقاضا را می‌بینند و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنند و این موضوعی نیست که با دستورالعمل اداری مدیریت شود. بلکه هدف این است که تولید خودروهای قدیمی متوقف شود و خودروهای جدیدی به بازار معرفی کنیم که این امر باید به مرور زمان رخ دهد.
    وی همچنین تاکید کرد که باید مدل خودروها تغییر کند، به جای اینکه پلتفرم را تغییر دهیم و کل آن به لحاظ سوخت، ایمنی و آسایش سرنشینان به روز شود. وقتی خودروهای جدید شرکت‌ها وارد بازار شوند مشتری و تقاضا باید تصمیم‌گیری کنند و این کار اداری نیست و اینگونه نیست که تا پایان سال در این باره تصمیم‌گیری کرد و امکان قطع یک باره آن وجود ندارد.
    تیبا جایگزینی برای پراید؟
    در همین حال مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در بازدید از نمایشگاه مطبوعات درباره جایگزینی پراید با خودرو دیگر اظهار کرد: تا زمانی که تقاضا برای پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد و همانطور که تاکنون پراید 52 استاندارد اجباری را گذرانده است، امسال نیز با افزایش استانداردهای اجباری خودرو به 55 مورد، پراید همه استانداردهای اجباری موردنیاز را تامین خواهد کرد.
    مهدی جمالی با بیان اینکه سایپا به عنوان یک خودروساز مکلف به جایگزینی محصول دیگری با پراید است، گفت: خوشبختانه سایپا با توجه به توانایی‌های فنی و صنعتی، در سال‌های گذشته تیبا را به بازار عرضه کرد و این خودرو می‌تواند جایگزین خوبی برای خودرو سواری پراید باشد.
    این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نیره‌پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد نظر دیگری دارد و معتقد است که براساس قانون، خودروهایی که 10 سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
    بر این اساس کش و قوس‌ها درباره پایان کار خط تولید خودروهایی که 10سال از شروع تولید آنها می‌گذرد در حالی ادامه دارد که به گفته رییس سازمان ملی استاندارد، توقف تولید خودروها نیاز به یک برنامه عمیق و دقیق دارد که سازمان استاندارد نظر خود را در این باره اعلام کرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حال رسیدگی به آن است.

     


    ضرورت تعریف خودرو ارزان
    پیروزبخت همچنین اعلام کرده بود که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند اما این روند نیازمند زمان بیشتری است.
    در همین حال یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره این روند اظهار کرده بود که قبل از خارج کردن خط تولید پراید و پژو 405، باید خودروهایی در همان محدوده قیمتی به بازار عرضه شود.
    حمیدرضا فولادگر گفته است توقف تولید پراید، تیبا و پژو 405 و سایر خودروهای از رده خارج در میان‌مدت به معنای حذف خودروهایی با قیمتی کمتر از 35میلیون تومان است که سایپا و ایران‌خودرو قبل از حذف باید فکری برای جایگزینی آنها کنند، همانطور که قبل از توقف تولید پیکان در ایران‌خودرو، پرایدسایپا در محدوده قیمتی پیکان، جایگزین شد.
    وی با بیان اینکه شکی در جایگزین شدن خودروهای دارای فناوری‌های روز با پراید، تیبا و سایر خودروهای از رده خارج نیست، اظهار کرد: در دولت هشتم وزارت صنایع و معادن وقت، خودروسازان را موظف به تولید مشترک خودرو ارزان‌قیمتی کرد، در همان مقطع زمانی، سایپا قراردادی را با رنو فرانسه منعقد کرد که براساس این قرارداد خودروی ال90 باید با قیمت ارزان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید. ارزان بودن این خودرو در ابتدای تولید موردتوجه این خودروساز بود اما با تغییر دولت، نوسانات شدید نرخ ارز و صعودی شدن قیمت‌ها، قیمت این خودرو از گزند تورم سرسام‌آور دولت‌های بعد در امان نماند.
    این اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که با امضای قراردادهای جدید در پسابرجام، تولید خودروهای جدید در دستور کار خودروسازان قرار گرفته اما نکته ضروری خودروهایی در محدوده قیمتی زیر 30میلیون تومان است که هنوز نتیجه و تصمیم نهایی در این‌باره گرفته نشده است. همزمان با مطرح شدن ورود کوئید به یکی از خطوط خودروسازان داخلی انتظار می‌رفت شاهد جایگزین مناسبی برای پراید باشیم که ورود این خودرو به ایران قطعی نشد و با این اظهارات نیز مشخص شد که نباید به این زودی‌ها منتظر خروج خودروهای پرتقاضا از خط تولید خودروسازان داخلی باشیم. هرچند باید به گفته پیمان کارگر مدیرعامل رنو پارس نیز توجه کرد که معتقد است تولید و عرضه کوئید در ایران قیمتی نزدیک به 30میلیون تومان خواهد داشت که با توجه به اینکه محدوده قیمتی پراید 20میلیون تومان است این خودرو نمی‌تواند جایگزینی برای پراید باشد بلکه می‌توان آن را به‌عنوان جایگزین خودروی پژو405 یا تیبا معرفی کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو