فونیکسریمکسبهتام

کارشناس اقتصادی:

صنعت خودرو نقش مهمی در توسعه آفریقا دارد

عصر خودرو- کارشناس مسایل اقتصادی در آفریقا معتقد است که صنایع خودروسازی و محصولات وابسته به آن نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای آفریقایی بازی می کند که در این میان ایران توان حضور در این بازار و گسترش صادرات خودرو به این قاره را دارد.

صنعت خودرو نقش مهمی در توسعه آفریقا دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، 'سید مهرداد سیادت نسب' رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی و کارشناس مسایل قاره آفریقا روز چهارشنبه  بر ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی این قاره برای توسعه صنعت راهبردی خودروسازی تاکید کرد .
    وی اضافه کرد که جایگاه صنایع خودروسازی و محصولات وابسته نقشی مهم در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای قاره سیاه ایفا می کند.
    وی در ارتباط با وضعیت کلی بازار خودرو در آفریقا گفت: بر اساس آمارهای موجود در سال 2015 یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار خودرو جدید و بین شش تا هفت میلیون خودروی دست دوم در آفریقا به فروش رسیده است.
    وی افزود: این وضعیت باعث شده تا انجمن تولید کنندگان خودرو در آفریقا تلاش نماید تا دولتهای آفریقایی را قانع کنند، به جای واردات خودروهای دست دوم که در حال حاضر با قیمت ارزان و به صورت گسترده وارد بازارهای محلی می شود، موانعی وضع کنند و شرایط را برای تولید یا واردات خودروهای جدید تسهیل نمایند.
    سیادت نسب اضافه کرد که از طرفی آفریقای جنوبی به عنوان مهمترین مرکز تولید و صادرات خودرو در آفریقا، از ژانویه تا آگوست سال 2015 جمعا 32 هزار و 80 دستگاه انواع خودرو به سایر کشورهای آفریقایی صادر کرده، در حالیکه در هشت ماهه سال 2016 این صادرات با 54 درصد کاهش به 14 هزار و 723 دستگاه رسیده است .
    کارشناس مسایل اقتصادی آفریقا گفت: با نگاهی به آمار صادرات خودرو از آفریقای جنوبی به سایر کشورهای آفریقایی می توان مشاهده کرد که در سال 2013 جمعا 78 هزار و 787 دستگاه خودرو از این کشور به سایر کشورهای قاره سیاه صادر شده است .
    وی افزود: در سال 2014 نیز آفریقای جنوبی 61 هزار و 839 دستگاه و در سال 2015 حدود 42 هزار و 594 دستگاه خودرو صادر کرده است .
    سیادت نسب ادامه داد که پیش بینی می شود امسال حداکثر صادرات خودرو آفریقای جنوبی به سایر کشورهای آفریقایی حدود 20 هزار دستگاه باشد، این در حالی است که صادرات خودرو آفریقای جنوبی به بقیه دنیا (غیر از آفریقا) در سال 2015 افزایش یافت و در حقیقت صادرات خودرو به اروپا با 50 درصد افزایش در سال 2015 نسبت به 2014 به 173 هزار و 796 دستگاه رسید.
    رایزن بازرگانی سفارت ایران در آفریقای جنوبی درباره دلایل کاهش صادرات خودرو این کشور به سایر کشورهای آفریقایی گفت: یکی از دلایل کاهش چشمگیر صادرات خودرو از آفریقای جنوبی به سایر کشورهای آفریقایی را می توان به دلیل رشد اقتصادی ضعیف کشورهای این قاره در سال گذشته و همچنین سال جاری میلادی دانست که به دلیل کاهش قیمت جهانی فلزات معدنی و مواد خام و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت اتفاق افتاده است.
    وی افزود: به عنوان مثال درآمد کشورهای نیجریه و آنگولا، به دلیل کاهش قیمت نفت، به شدت کاهش یافت . همچنین الجزایر و نیجریه با تصویب مقررات جدید زیست محیطی، واردات خودروهای جدید را سخت تر کردند.
    الجزایر، کنیا و نیجریه بازارهای عمده خودروهای صادراتی آفریقای جنوبی در سال 2015 بودند.
    سیادت نسب اضافه کرد: از طرف دیگر آفریقای جنوبی بازار قطعات خودرو در آفریقا را نیز مد نظر دارد و در تلاش برای تامین قطعات مورد نیاز این بازار است. در همین راستا کارخانه های 'نیسان' و 'فورد' که در نیجریه خط تولید خودرو تاسیس کرده اند، قطعات مورد نیاز را از آفریقای جنوبی تامین می کنند و 'فولکس واگن' که در حال راه اندازی خط تولید در 'کنیا' است نیز قطعات مورد نیاز را از آفریقای حنوبی تامین می کند.
    کارشناس مسایل اقتصادی قاره آفریقا درباره چشم انداز صنعت خودرو در آفریقای جنوبی گفت: می توان گفت آفریقا بازار طبیعی خودرو آفریقای جنوبی است، زیرا علاوه بر پایین بودن هزینه حمل و نقل، موافقتنامه هایی بین کشورهای این قاره امضاء شده که تجارت بین آفریقای جنوبی با سایر کشورهای آفریقایی را تسهیل می کند، هر چند گزارش بانک جهانی چشم انداز رشد اقتصادی در بلوک های اقتصادی قاره را ضعیف ارزیابی کرده است .
    وی گفت: از طرف دیگر، به رغم کاهش صادرات آفریقای جنوبی به سایر کشورها آفریقایی، صادرات این کشور به سایر کشورهای جهان افزایش یافته و مقامات آفریقای جنوبی امیدوارند در سالجاری با افزایش صادرات به بازارهای جدید، رکورد 333 هزار و 802 دستگاه صادرات خودرو در سال 2015 را پشت سر بگذارند.
    سیادت نسبت درباره چگونگی حضور کارخانه های خودرو سازی ایرانی در قاره آفریقا تاکید کرد: با توجه به مطالب گفته شده اگر چه ممکن است خودروسازان ایرانی فاقد مزیت رقابتی برای ورود مستقیم به بازار آفریقای جنوبی باشند، اما می توانند برای سایر کشورهای آفریقای برنامه ریزی کنند.
    وی افزود: از طرفی با توجه به دانش فنی و توان بالای قطعه سازی در ایران، فرصتهای فراوانی جهت صادرات قطعه هم به بازار آفریقای جنوبی و هم سایر کشورهای آفریقایی وجود دارد که با تاسیس شرکتهای 'جوینت ونچر' (ترجیحا در آفریقای جنوبی) می توان نیاز این بازار را پاسخ داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو