فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به کتاب زندگی مرسدس بنز جی کلاس

قلـدر ژرمـــن‌ها

عصر خودرو: همیشه ساختن یک نسل جدید از یک محصول موفق، کاری بسیار سخت‌تر از ساختن یک نسل موفق برای یک محصول شکست خورده است؛ چرا‌که ممکن است نسل جدیدی که ساخته می‌شود نتواند ویژگی‌های برتر خود را در مقابل رقبایی که تشنه انتقام هستند، حفظ کند و در نتیجه پروژه نسبت به نسل قبلی با شکست مواجه شود. در این هنگام است که سعی می‌شود تا از حرکت‌های انقلابی خودداری شود و پای تکنولوژی بیشتر به میدان باز شود تا طراحی‌های دگرگون‌کننده.

قلـدر ژرمـــن‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵:۰۰
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها
  • قلـدر ژرمـــن‌ها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین خاطر است که جیپ رنگلر، تویوتا لندکروزر سری 70، لندروور دیفندر و مرسدس بنز جی‌کلاس، سال‌هاست که با وجود بهره‌مندی از بالاترین ویژگی‌های آفرودی و حتی تکنولوژی، همیشه چهره‌ای ثابت داشته‌اند تا طرفداران متعصب این خودرو‌ها از خودرو محبوب خود زده نشوند. البته در این میان باید جی‌کلاس را کاملا متفاوت از 3 خودرو دیگر بدانیم؛ چرا‌که جی‌کلاس تلفیقی از قدرت، لوکس‌بودن، بالا‌ترین تکنولوژی‌های فنی و مهندسی و البته مهندسی آلمانی است؛ خودرویی که به آن لقب اس‌کلاس شاسی‌بلند را نیز می‌دهند و در حجم موتور‌های برابر با اس‌کلاس که گل سرسبد محصولات مرسدس بنز است، قیمتی برابر با آن دارد!.

تولد پسر شرور بنز
مرسدس بنز جی‌کلاس از جهت‌های بسیاری یک خودرو حائز اهمیت و البته متفاوت در دنیای خودرو‌سازی و حتی شرکت مرسدس بنز است؛ خودرویی که در طول نزدیک به 4 دهه از زندگی خود، کمترین تغییرات ظاهری را تجربه کرده است و فقط با بالا رفتن سن خود، چهره‌ای مدرن‌تر و جوان‌تر پیدا کرده است. بنز جی‌کلاس با سفارش محمدرضا پهلوی به کمپانی مرسدس بنز برای طراحی و ساختن یک خودرو نظامی، متولد شد. هر چند که پایان این تولد سودی به نفع ایران نداشت و جی‌کلاس‌های تولید‌شده به بازارهایی چون ارتش آرژانتین فروخته شدند. شروع پروژه از سال 1972آغاز شد و تولید اولین نمونه‌های آزمایشی از سال 1973 بود. مدل اولیه برای مدیران مرسدس بنز ارسال شد و اولین نمونه‌های تولیدی آن از سال 1979 روی خط تولید رفتند. اما کارایی و آینده روشن جی‌کلاس آنقدر واضح بود که ساخت نمونه شهری آن نیز به سرعت در دستور کار مرسدس بنز قرار گرفت‌. نمونه شهری در راستای مدل‌های نظامی، در سال آخر حکومت محمدرضا پهلوی یعنی سال 1979 سفارش‌گذاری و تولید آن از سال 1980 آغاز شد که این مدل شهری نیز در کشورمان حضور پیدا نکرد، هر چند که بعد‌ها با واردات خودرو در دهه 70 شمسی، تعداد بسیار محدودی از این خودرو به کشورمان وارد شد که دارای پیشرانه‌های ضعیفی هستند.
جی‌کلاس در نسخه‌های نظامی، امروزه در بیش از 40 ارتش دنیا مورد استفاده قرار گرفته است که نشان از ساختار قوی و قابل اعتماد آن دارد و نکته جالب در این خصوص این است که بسیاری از این خرید‌ها در سال‌های اخیر انجام شده است و حتی مدل‌های پر‌قدرت AMG نیز در بین آنها دیده می‌شود. این خودرو که در تاسیسات مرسدس بنز در مگنا اشتایر اتریش و همچنین در الجزایر ساخته می‌شود، در بیش از 11 اندازه مختلف محوری ساخته می‌شود که شامل انواع مختلفی از مدل‌های شهری، نظامی و سری پر‌قدرت AMG می‌شود. ضمن اینکه در کنار این 11 اندازه مختلف محوری، بیش از 9تیپ مختلف از انواع پیشرانه نیز دیده می‌شود که این گستردگی و تنوع مدل‌های جی‌کلاس را به بیش از 20 مدل مختلف می‌رساند. جی کلاس همچنین در تعداد محدود 100دستگاهی در کاربری وانت نیز تولید شده ‌و از این دست نمونه‌های تولید محدود، می‌توان نسخه‌های مختلفی در تاریخ این خودرو مشاهده کرد. جی‌کلاس با همین اتاق تا سال 2019 تولید خواهد شد و بعد از آن با طراحی کاملا نوینی که  مدل مفهومی آن نیز رونمایی شده است، جایگزین خواهد شد.

پیشرفت پیشرانه‌ها
جی‌کلاس در ابتدا با پیشرانه‌های 4 سیلندر بنزینی و یک نمونه 6 سیلندر 2.8 لیتری به همراه 2 مدل پیشرانه دیزلی روی کار آمد که در قوی‌ترین نمونه آن که پیشرانه 6 سیلندر خطی بنزینی بود، 156 اسب بخار قدرت و 226 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. گیربکس‌ها نیز از نمونه‌های 4 و 5 سرعته دستی و اتوماتیک بودند. اما در سری بعدی، قدرت تولیدی پیشرانه‌های دیزلی با شیب شدیدی رو به بالا گرفت که نتیجه آن تولد جی‌کلاس با موتور 6 سیلندر 3 لیتری خورجینی با  183 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور بود. بعد از سری W460 و W461، حالا نوبت به سری W463 رسید که مهم‌ترین مشخصه آن، ورود پیشرانه‌های پر‌قدرت به سبد پیشرانه‌های جی‌کلاس بود؛ پیشرانه‌هایی با قدرت زیاد و قابلیت اعتماد بالا به نحوی که در سال 2006 یک مستند‌ساز با یک جی‌کلاس به سرد‌ترین نقطه کره زمین در سیبری که دمای آن منفی 53 درجه سانتی‌گراد بود، سفر کرد. در این نسل پیشرانه‌های بنزینی در مدل‌های 8 سیلندر خورجینی 5 لیتری با 288 اسب بخار، سری‌های 5.4 لیتری سوپرشارژر‌دار برای سری G55 AMG با 469 و بعد‌ها با 493 اسب بخار که در نهایت به رقم 500 اسب رسید، استفاده شد. ضمن اینکه از سال 2012 نیز مدل‌های G63 با پیشرانه 5.5 لیتری با 2 توربوشارژر و قدرت 537 اسب بخار و همچنین مدل G65 با 12 سیلندر  و با حجم 6 لیتر و 2 توربو‌شارژر به قدرت 604 اسب بخار معرفی شد تا قوی‌ترین جی‌کلاس‌های تاریخ متولد شده باشند. در این سری پیشرانه‌های دیزل نیز محدود به 2نمونه 6سیلندر خورجینی 2.9 لیتری و 4 لیتری 8سیلندر خورجینی شدند. جی‌کلاس از سال 2002 وارد بازار آمریکا شد و به سرعت توانست انتخاب بسیاری از هنرپیشه‌ها و افراد معروف این کشور شود.

AMG و بنز جی‌کلاس
دستان جادوگر AMG در سری W463 مرسدس بنز جی‌کلاس وارد کار شد. در واقع از این سری بود که دیگر شرکت‌های تقویت‌کننده، دست به کار تغییرات موتوری و همچنین  بهبود نمای داخلی و خارجی جی‌کلاس شدند. اولین سری از AMG G55 با پیشرانه 5.4 لیتری سوپرشارژردار تولید شد که در سری‌های بعدی، مدل G55 به موتور 5.5 لیتری 2توربوشارژ مجهز شد. همچنین در سال 2012 برای اولین‌بار دو سری G63 و G65 نیز در سبد محصولات این خودرو قرار گرفتند که به ترتیب پیشرانه‌هایی با 2توربوشارژر و به حجم‌های 5.5 و 6 لیتر داشتند. اما گل سرسبد محصولات AMG را می‌توان دو نسخه بسیار خاص G63 سه‌محوره 6×6 و همچنین G500 دو‌محوره 4×4 دانست که با تولید محدود خود توانسته‌اند هنوز هم توجهات زیادی را به خود جلب کنند.
6×6G63‌ با عنوان بزرگ‌ترین و دومین شاسی‌بلند گران‌قیمت تولید سری دنیا، از همان پیشرانه 5.5 لیتری تویین توربو با 537 اسب بخار و بیشترین گشتاوری برابر با 1000 نیوتن متر بهره می‌برد که با بیش از 4 تن وزن، شتابی برابر با 7.8 ثانیه و سرعت محدود‌شده‌ای به میزان 160 کیلومتر در ساعت دارد. اما نمونه 4×4G500‌ از پیشرانه‌ای 4 لیتری با 2توربو شارژر استفاده می‌کند که 416 اسب بخار قدرت و 610 نیوتن‌متر گشتاور دارد. فاصله کف این خودرو تا زمین در حدود 41 سانتی‌متر است که 5 سانتی‌متر کوتاه‌تر از نمونه سه‌محوره است. در خصوص نمونه‌های AMG جی‌کلاس باید گفت که تنها محصول مرسدس بنز است که نسخه‌های تقویت شده AMG آن فروشی بالا‌تر از مدل‌های غیر AMG دارند.

نمونه‌های نظامی جی‌کلاس

در برخی ‌کشور‌ها، پایه و اساس محصولات دیگری شد و محصولاتی مثل LAPV Enok و Wolf از روی آن برای ارتش‌های جهان و در کاربری نظامی ساخته شد. همچنین پژو P4 نیز از دیگر خودرو‌هایی است که بر اساس مرسدس بنز جی‌کلاس و البته مشابه با خصوصیات طراحی دهه 80 این خودرو ساخته می‌شود که مدل شهری آن به خاطر قیمت بالا و پیشرانه‌های ضعیف نتوانست موفقیتی کسب کند. مدل‌های مختلف پژو P4 از پیشرانه‌های ضعیف 4 سیلندر با قدرت‌های 70 و 78 اسب  بخاری استفاده می‌کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط