فونیکسریمکسبهتام

عشوه خودروساز آلمانی برای ایرانی ها ادامه دارد

صفر تا صد فولکس واگن

عصر خودرو- گروه فولکس واگن بزرگترین خودروساز اروپا محسوب می شود که بعد از سالها تویوتا را کنار زد و بزرگ ترین خودروساز جهان شد.

صفر تا صد فولکس واگن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از میزان، فولکس‌واگن (به آلمانی: Volkswagen) شرکت خودروسازی آلمانی است، که مهم‌ترین برند متعلق به گروه فولکس‌واگن است.

    فولکس واگن در سال 1930 به درخواست رهبر وقت آلمان نازی، آدولف هیتلر بنا نهاده شد. او از فردیناند پورشه تقاضا کرد، خودرویی بسازد که عموم مردم آلمان، توانایی خرید آن را داشته باشند.

    بنابراین شرکت تاسیس شده، فولکس‌واگن نامیده شد، که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است.

    امروزه از 10 خودروی پرفروش تمام دوران صنعت خودروسازی جهان، سه خودرو، به شرکت فولکس‌واگن تعلق دارد، که عبارتند از: فولکس‌واگن پاسات، فولکس‌واگن گلف و فولکس قورباغه‌ای.

    این شرکت همچنین در میان تمامی خودروسازهای جهان، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در بخش تحقیق و توسعه هزینه می‌نماید.

    صفر تا صد فولکس واگن / عشوه خودروساز آلمانی برای ایرانی ها ادامه دارد+تصاویر

    شرکت فولکس‌واگن در سال 1937 توسط جبهه کارگری آلمانی حزب نازی تاسیس شد.در اوایل دهه 1930 میلادی خودروهای موجود در کشور آلمان اکثراً خودروهای لوکس و گران قیمت بودند و یک فرد متوسط در جامعه آلمان به زحمت می‌توانست برای خود خودرو خریداری کند.

    این فضای خالی در بازار خودرو آن زمان آلمان باعث شد، که بسیاری از خودروسازان، به صورت مستقل پروژه "خودروی مردم" را استارت بزنند، از آن جمله می‌توان مرسدس 170اچ را نام برد.

    در سال 1933 در حالی که تمام پروژه‌های مستقل در حال پیگیری بودند و بعضاً به نتایج خوبی نیز رسیده بودند. آدولف هیتلر رسماً از تاسیس پروژه "خودروی مردم" حمایت شونده توسط حزب مرکزی پرده برداشت. هدف این پروژه تولید خودرویی بود، که توانایی حمل دو فرد بزرگسال و سه کودک را داشته باشد و اکثر مردم توانایی خرید آن را نیز داشته باشند.

    در حقیقت هیتلر اعلام کرد که قیمت خودروی مردم 990 رایش مارک (معادل 396 دلار آمریکا در دهه 1930) خواهد بود، که در آن زمان قیمت یک موتورسیکلت بود و اکثر مردم توانایی خرید آن را داشتند.

    صفر تا صد فولکس واگن / عشوه خودروساز آلمانی برای ایرانی ها ادامه دارد+تصاویر


    در سال 1936 نمونه‌های اولیه خودرو که از یک موتور چهار سیلندر خطی خنک شونده با هوا، که در عقب ماشین بود بهره می‌گرفت، آماده شده بود. در سال 1937 خودرو مذکور تحت برند فولکس واگن با کد کمپانی کی‌دی‌اف تولید شد، که بعدها با نام فولکس قورباغه‌ای (فولکس‌واگن بیتل) شناخته شد.


    1945 تا 1948

    کمپانی فولکس واگن بقای خود را بعد از جنگ جهانی اول به یک ژنرال ارتش بریتانیا با نام ایوان هیرست، مدیون است. بعد از جنگ که کارخانه فولکس واگن آسیب‌های جدی دیده بود، توسط سربازان آمریکایی اشغال گردید و سپس به هیرست تحویل داده شد. در ابتدا، تصمیم بر آن بود که با توجه به آسیب‌های جدی که به کارخانه وارد شده بود، آن را انبار وسایل جنگی کنند.

    اما هیرست مخالف این کار بود و پس از رایزنی‌های بسیار با مقامات، توانست آنها را متقاعد کند، که بازسازی کارخانه می‌تواند مفید باشد و در اولین مرحله توانست 20٫000 سفارش از ارتش بریتانیا برای ساختن خودرو بگیرد.


    1948 تا 1961

    این کمپانی در ماه ژانویه سال 1948 به آلمان پس داده شد و هنریش نوردهوف بعنوان رئیس آن انتخاب شد.

    او که پسر یک بانکدار بود، در گذشته برای کمپانی‌های اوپل و ب ام و کار می‌کرد و در زمینه اتومبیل‌های آمریکایی و روش تولید انبوه آنها نیز اطلاعات خوبی داشت و کاملاً با علم صادرات اتومبیل آشنا بود. در نتیجه در سال 1948 ربع تولیدات این کمپانی را به خارج آلمان صادر کرد. او همچنین با صادر کردن دو مدل به کشور آمریکا چندین میلیون دلار سود برای کمپانی به دست آورد.

    فردیناند پورشه در آن زمان به‌عنوان مهندس مشاور کمپانی فعالیت داشت و توسط شهرتی که در این شرکت کسب کرد، توانست بعدها کارخانه بزرگ تولید کننده اتومبیل‌های اسپورت خود بنام پورشه را تاسیس کند.

    در دهه بعد این کمپانی به تقویت بازارهای خود در ایالات متحده آمریکا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را، به ایالات متحده صادر نماید. این شرکت در سال 1979 تعدادی معادل 330 دستگاه خودرو تولید کرد.

    این کارخانه فروش خود در کشورهای خارجی را، از دهه 1950 آغاز کرد که از این کشورها می‌توان به استرالیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا اشاره نمود.

    در سال 1954 با تولید موتوری به حجم 1192 سی‌سی اتومبیل بیتل را هم از لحاظ تجاری و هم از نظر مکانیکی، بهبود بخشید. از مدل‌های دیگر می‌توان به مدل فولکس‌واگن کارمان اشاره کرد که اتومبیلی کوپه و اسپورت بود.


    1961 تا 1973

    در سال 1961 تعداد 1٫500 دستگاه از مدل بیتل با حجم موتور 1493 سی‌سی تولید شد. در ماه دسامبر سال 1961 تولیدات این کمپانی به پنج میلیون رسید و پس از آن دیگر تولیدات این کمپانی به کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو سقوط پیدا نکرد.

    در طی دهه 1960 مدل‌های دیگر مانند فولکس‌واگن تی‌آی و نیز مدل فولکس‌واگن سالن 411 به بازار عرضه شدند. از سال 1965 مدل‌هایی از تولیدات کمپانی آئودی نیز ارائه می‌گردید.

    هنریش نوردهوف در ماه آوریل سال 1969 پس از بازنشستگی، در گذشت و با تغییر مدیریت، این کمپانی دچار مشکلات شدید شد، که البته به مرور و با گذشت زمان، موفق به حل آنها گردید.

    در سال 1971 مدل فولکس‌واگن کی70 ساخته شد و در سال 1972 این اتومبیل بهبود یافته و به مدل قویتر کی70ال تبدیل گشت. تا این زمان کمپانی توانسته بود حدود 15 میلیون دستگاه خودرو تولید کند، که پیروزی بزرگی محسوب می‌شد. البته در ماه مه سال 1981 تولید 20 میلیون‌اُمین فولکس‌واگن بیتل در کشور مکزیک اعلام شد.


    1973 تا 1990

    نسل بعدی اتومبیل‌های فولکس‌واگن خودروهای دیفرانسیل جلوی فولکس‌واگن پاسات الهام گرفته از مدل آئودی 80 و محصول سال 1973 بودند.

    در سال 1974 نیز فولکس‌واگن گلف به بازار عرضه شد. در مدل‌های اولیه این اتومبیل از موتورهایی به حجم 1093سی‌سی استفاده می‌شد و این مدل بسیار سریع بعنوان یکی از مدل‌های هاچ‌بک معروف جهان تولید گشت. بر روی گلف‌های تولید شده در ایالات متحده آمریکا، نام ربیت گذاشته شد.

    مدل هاچ‌بک فولکس‌واگن پولو با گیرباکسی 3 دنده در سال 1975 تولید شد و مدل فولکس‌واگن گتا نیز محصول سال 1979 بود. تولید فولکس‌واگن گلف در ایالات متحده آمریکا در شهر نیو استانتون دنبال می‌شد. فولکس‌واگن گلف جی‌تی‌آی در سال 1976 تولید گردید.

    همچنین این کمپانی با استفاده از موتورهای دیزلی در اتومبیل‌های فولکس‌واگن گلف و فولکس‌واگن پاسات، توانست قدرت آنها را به 110 اسب بخار برساند.

    در ماه ژوئن سال 1979 یک اتومبیل گلف تولید شد، که با تولید آن شرکت فولکس‌واگن ساخت 35 میلیون اُمین اتومبیل خود را جشن گرفت. سپس کمپانی امتیاز ساخت مدل‌های فولکس‌واگن پاسات و پولو را به شرکت سیات در اسپانیا واگذار نمود.

    همچنین در سال 1982 قرار دادی با دولت چین امضا کرد، تا مدلی از فولکس‌واگن پاسات به نام فولکس‌واگن سانتانا در کشور چین تولید شود. مدل فولکس‌واگن سانتانا توسط کمپانی نیسان نیز تولید شد.

    اگر چه تولید خودروهای اسپورت برای این کمپانی سوددهی نداشت، اما این شرکت برای رقابت با دیگر کارخانجات، مجبور به تولید آنها بود. از این مدل‌ها می‌توان به اتومبیل 16 سوپاپ فولکس‌واگن سانتانا سیریکو با حداکثر سرعت 209 کیلومتر در ساعت اشاره کرد.

    از سال 1985 موتورهای 16 سوپاپ در اتومبیل جی‌تی‌آی نیز مشاهده شد.

    همچنین مدل گلف سینکرو محصول سال 1988 اتومبیلی دو دیفرانسیله بود. در سال 1989 فولکس‌واگن مجهز به موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ به حجم 1800 سی‌سی جایگزین فولکس‌واگن سیروکو شد.


    1990 تا 2000

    در سال 1991 شرکت فولکس واگن نسل سوم از خودروی گلف خود را با نام فولکس‌واگن گلف ام‌کی3 تولید و عرضه نمود، که در همان سال، به‌عنوان خودروی سال اروپا شناخته شد. در انتهای سال 1997 نیز فولکس‌واگن گلف ام‌کا4 تولید شد.

    این مدل پایه طراحی و ساخت مدل‌هایی چون: فولکس‌واگن بیتل جدید، سیات تولدو، سیات لئون، آئودی ای3، آئودی تی‌تی و اشکودا اکتاویا بود. مدل فولکس‌واگن کورادو نیز طرح کوپه خودروی گلف می‌باشد.

    2000 تا کنون

    سال 2002 مدل فولکس‌واگن تورگ در کارخانجات فولکس واگن مستقر در براتیسلاوا، اسلواکی و روسیه تولید و به بازار عرضه شد. در سال 2007 کارخانه مستقر در پرتغال فولکس‌واگن مدل فولکس‌واگن ای‌اواس را طراحی و تولید کرد.

    نسل ششم از گلف نیز در سال 2008 تحت نام تجاری فولکس‌واگن گلف ام‌کا6 عرضه گردید. در اواسط سال 2008 خودروی اس‌یووی فولکس‌واگن تیگوان و خودروی کوپه فولکس‌واگن پاسات سی‌سی رونمایی شدند.

    فولکس‌واگن روتان در کلاس مینی‌ون در سال 2008 عرضه شد، که تولید آن همچنان ادامه دارد. در انتهای سال 2010 تعداد محدودی از خودرو یک لیتری فولکس واگن تولید شد. پس از آن در طی سالها فولکس واگن توانسته است، به یکی از معتمدترین خودروسازان جهان بدل شود.

    فولکس قورباغه‌ای همچنان یکی از رکوردداران فروش در سطح جهان است و خودروهایی مانند فولکس‌واگن پاسات و فولکس‌واگن گلف نیز شهرت جهانی دارند.

    در سال 2012 شرکت فولکس‌واگن بیش از 5 میلیون و هفتصد دستگاه خودرو تولید کرده و بیش از 103 میلیارد یورو درآمد داشته، که سود خالصی معادل 3٫6 میلیارد یورو را نصیب این کمپانی نموده‌است.

    شرکت‌های تابعه


    آئودی

    آئودی، شرکت خودروسازی آلمانی و تولیدکنندهٔ خودروهای لوکس است، که مدل‌هایش را در 9 کارخانه، که در 8 کشور اروپایی مستقر است تولید می‌نماید.

    شرکت آئودی در تاریخ 16 ژوئیه 1909 توسط آگوست هورش و در شهر تسویکاو، آلمان تاسیس شد. این شرکت از سال 1964 یکی از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن به‌شمار می‌آید.

    آئودی همراه با مرسدس بنز و ب ام و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند و به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته می‌شوند. این شرکت هم‌اکنون بزرگترین شرکت زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شود.


    ساخت فولکس‌واگن به دستور هیتلر

    فولکس‌واگن، شرکت خودروسازی آلمانی است، که مهم‌ترین برند متعلق به گروه فولکس‌واگن می‌باشد. این کارخانه در سال 1930 به درخواست رهبر آلمان نازی، آدولف هیتلر بنا شده‌است. او از فردیناند پورشه تقاضا کرد، خودرویی بسازد که عموم مردم قدرت خرید آن را داشته باشند، لذا این شرکت فولکس‌واگن نامیده شد، که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم می‌باشد.

    سه خودرو از 10 خودروی پرفروش تمامی ادوار، به کمپانی فولکس‌واگن تعلق دارد، که عبارتند از: فولکس‌واگن پاسات، فولکس‌واگن گلف و فولکس قورباغه‌ای. این شرکت همچنین در میان تمامی شرکت‌های خودروسازی، بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش تحقیق و توسعه هزینه می‌نماید.


    بنتلی

    بنتلی، شرکت خودروسازی انگلیسی است که، تولیدکننده خودروهای لوکس گروه فولکس‌واگن است.

    شرکت بنتلی در تاریخ 18 ژانویه 1919 توسط والتر اوون بنتلی تاسیس شد. در سال 1931 کمپانی رولز-رویس لیمیتد این شرکت را خریداری کرد، سپس اتومبیل‌های تولید شده توسط این کمپانی، با نام تجاری رولزرویس-بنتلی به بازار عرضه گردید، تا اینکه در سال 1998 توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد.

    در حال حاضر کارخانه تولیدی اصلی شرکت بنتلی موتورز، در شهر کرو، انگلستان مستقر می‌باشد. در ماه نوامبر سال 2012 بزرگترین بازار فروش خودروهای بنتلی در جمهوری خلق چین اعلام شده‌است.


    لامبورگینی

    لامبورگینی شرکت ایتالیایی سازنده خودروهای سوپر اسپورت می‌باشد. دفتر مرکزی و کارخانه اصلی تولیدی این شرکت در شهر کوچکی بنام سن آگاتا بولونیز، در نزدیکی بولونیا، ایتالیا قرار دارد.

    صنعتگر ایتالیایی؛ فروچیو لامبورگینی در سال 1963 شرکت لامبورگینی را برای رقابت با شرکت خودروسازی فراری بنیان نهاد. نخستین نمونه خودروهای اسپورت آن، بنام لامبورگینی میورا را در سال 1966 روانه بازار کرد.

    با آغاز بحران نفتی سال 1973 لامبورگینی نیز همچون سایر خودروسازان دچار بحران شد و در پی مواجه شدن با ورشکستگی، دست به دست شد... !

    ابتدا در سال 1978 به کرایسلر فروخته شد. در 1987 شرکت مالزیایی مای‌کام ستکو لامبورگینی را خرید و در نهایت در سال 1998 این خودروساز ایتالیایی، توسط آئودی با مبلغ 110 میلیون دلار تصاحب گردید و بدلیل مالکیت گروه فولکس واگن، بر آئودی، امروزه لامبورگینی از شرکت‌های تابعه گروه فولکس واگن، به‌شمار می‌آید.


    پورشه

    پورشه، یکی از کمپانی‌های بزرگ تولید اتومبیل‌های اسپورت می‌باشد که در سال 1931 توسط فردیناند پورشه و پسرش فری پورشه که طراحان حرفه‌ای اتومبیل اهل اتریش بودند، در شهر اشتوتگارت، آلمان تاسیس شد. شرکت پورشه از همان ابتدا نیز به تولید خودروهای اسپورت مشغول بوده است.


    بوگاتی

    بوگاتی که در سال 1909 در شهر آلزاس، توسط یک طراح و صنعت‌گر ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس شد.

    در دهه 1990 کارخانه بوگاتی با سرمایه یک کارآفرین ایتالیایی برای تولید محدود خودروهای اسپورت، بار دیگر راه‌اندازی شد. شرکت بوگاتی در سال 1998 توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد و امروزه تحت مدیریت این کمپانی فعالیت می‌نماید.


    سیات

    سیات، شرکت خودروسازی اسپانیایی است، که در سال 1950 توسط انستیتوی ملی صنعت اسپانیا و با کمک آغازین شرکت فیات بنیان نهاده شد.

    شرکت سیات در پی جدا شدن از فیات، عضو گروهی تحت عنوان آئودی گروپ گردید، که از شرکت‌های آئودی، لامبورگینی و سیات تشکیل شده بود و پس از خریداری این گروه توسط گروه فولکس‌واگن، سپس منحل شدن آئودی گروپ، سیات، به‌طور کامل تحت مالکیت گروه فولکس‌واگن قرار گرفت.


    ام آ ان

    ام آ ان یا مان، شرکت مهندسی و خودروسازی آلمانی است که کارخانه اصلی آن در شهر مونیخ قرار دارد. مان یکی از پیشتازان تولید خودروهای سنگین و مهندسی تجهیزات و خودروهای تجاری در جهان است. این شرکت در زمینه ساخت و تولید کامیون، اتوبوس، موتور دیزل، ماشین آلات توربینی و خدمات صنعتی فعالیت می‌کند.

    در سال 2008، دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس این شرکت جشن گرفته شد. شرکت مان هم‌اکنون از زیرمجموعه‌های گروه فولکس واگن محسوب می‌شود.


    اسکانیا

    اسکانیا، شرکت سوئدی تولیدکننده کامیون‌های سنگین، اتوبوس و موتورهای دیزلی است، که کارخانه مرکزی آن در شهر سودتلیا در حومه استکهلم قرار دارد.

    این شرکت در سال 1900 میلادی در شهر مالمو سوئد تاسیس شد و در حال حاضر یک شرکت تابعه از گروه فولکس‌واگن، که بزرگترین سهام‌دار آن است، به‌شمار می‌رود.


    اشکودا

    اشکودا، شرکت خودروسازی مستقر در جمهوری چک است، که در سال 1895 توسط واکلاو لورین و واکلاو کلمنت تاسیس شد. اشکودا از سال 1991 بعنوان یکی از زیرشاخه‌های اروپایی گروه فولکس‌واگن فعالیت می‌کند.[13] در سال 2012 مجموع تولید و فروش بین‌المللی شرکت اشکودا به 939٫200 دستگاه رسید.


    دوکاتی

    دوکاتی، شرکت موتورسیکلت‌سازی ایتالیایی است. موتورسیکلت‌های این شرکت به داشتن طرح بدنه زیبا و نیز کیفیت فنی مناسب مشهورند. این شرکت را، برادران دوکاتی در سال 1926 پایه‌گذاشتند. مالکیت دوکاتی از آن زمان تاکنون چندین بار تغییر کرده است. هم‌اکنون کارخانه تولیدی این شرکت در شهر بولونیا، ایتالیا قرار دارد.

    موتورسیکلت‌های این شرکت، در چند دسته اصلی تولید می‌شوند. دوکاتی در مسابقات قهرمانی موتوجی‌پی و سوپربایک، شرکت می‌کند و بارها برنده جایزه اول شده‌است.

    شرکت خودروسازی آئودی، از طریق زیرمجموعه خود؛ لامبورگینی مالک برند دوکاتی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه آئودی خود یکی از شرکت‌های تابعه گروه فولکس‌واگن می‌باشد، لذا دوکاتی نیز یکی از شرکت‌های فرعی گروه فولکس واگن به‌شمار می‌آید.


    ایتال‌دیزاین

    ایتال‌دیزاین، شرکت مهندسی و طراحی ایتالیایی است، که در سال 1968 توسط جورجتو جیوجیارو و آلدو مانتووانی تاسیس شد.

    شرکت ایتال‌دیزاین به‌دلیل طراحی خودروهایش در صنعت خودروسازی بسیار مشهور است، همچنین خدماتی چون مدیریت پروژ، طراحی صنعتی، بسته‌بندی، خدمات مهندسی، مدل‌سازی، کنترل کیفیت و تستینگ را به کارخانجات خودروسازی سراسر جهان، ارائه می‌نماید. در 9 اوت 2010 شرکت خودروسازی لامبورگینی 90٫1٪ درصد از سهام ایتال‌دیزاین را خریداری نمود و هم‌اکنون مالک اصلی آن محسوب می‌شود.


    همکاری با خودروسازان ایرانی

    شرکت فولکس واگن پیش از این در حوزه خودروهای سواری با شرکت کرمان خودرو همکاری داشته و خودروهای گل را مونتاژ و به بازار ایران عرضه کرده است و در حوزه خودروهای تجاری نیز با ماموت همکاری دیرینه دارد و سالهاست اسکانیا را راهی جاده های ایران می کند اما در سالهای اخیر و به ویژه بعد از دوران تحریم مذاکرات متعددی با شرکای قبلی خود در ایران و همین طور دیگر خودروسازان ایرانی داشته که هنوز با عشوه و ناز فراوان ادامه پیدا کرده و عملیاتی نشده است.

    حال باید منتظر ماند و دید این غول قلقلک خورده آلمانی به واسطه رسوایی تخلف دیزلی خود تا کجا خودروسازان ایرانی را تا لب چشمه می برد و تشنه بر می گرداند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو