فونیکسریمکسبهتام

آشنایی مختصر با تسلا مدل X

اعجوبه الکتریکی شاسی‌بلندها

عصر خودرو: نقطه آغاز جاده انقلابی تسلا را مدل رودستر بنا نهاد. رودستر در سال ۲۰۰۸ معرفی شد اما محصولی که باعث شکوفایی و مطرح‌شدن هرچه بیشتر نام تسلا شد، سدان لوکس مدل‌S این کمپانی بود که با مشخصات فنی و عملکردی و برد پیمایشی قابل توجهش نظر مثبت بسیاری را به خود جلب کرد.

اعجوبه الکتریکی شاسی‌بلندها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲:۰۰
  • اعجوبه الکتریکی شاسی‌بلندها
  • اعجوبه الکتریکی شاسی‌بلندها
  • اعجوبه الکتریکی شاسی‌بلندها
  • اعجوبه الکتریکی شاسی‌بلندها

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سپس مدیران و طراحان تسلا تصمیم گرفتند مدل بعدی که معرفی می‌کنند در کلاسی باشد که این روزها با اقبال بسیار عالی از سوی مشتریان در بازارهای جهانی مواجه شده است به‌گونه‌ای که این استقبال  آنقدر زیاد بوده که باعث شده سهم بازار سدان‌ها در بازارهای بزرگی چون ایالات متحده نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و اینگونه بود که آنها ابتدا کانسپت مدل X را در نمایشگاه خودرو ژنو 2012 به‌عنوان یک کراس‌اوور فول‌سایز لوکس تمام برقی معرفی کردند و در سال 2015 در یک گردهمایی در کارخانه کمپانی در فریمونت کالیفرنیا به‌طور رسمی از آن رونمایی شد. البته این رونمایی و معرفی و ورود آن به بازار  بیشتر از آن چیزی که تسلا قولش را داده بود، طول کشید اما در نهایت در اواخر سال 2015 تحویل مدل X  به مشتریان به‌عنوان مدل 2016 آغاز شد تا اولین شاسی‌بلند لوکس تمام‌الکتریکی جهان پا به خیابان‌ها بگذارد.

تبلور ابتکار و نوآوری در مدل S قد کشیده!
با نگاهی به نمای بیرونی مدل X گویی با یک مدل S قدبلند طرف هستیم  که فرم کلی بدنه آن تا حدودی ب‌ام‌و سری‌5 GT را در ذهن تداعی می‌کند. تسلا همانند بسیاری از خودروسازان بزرگ  سبک و سیاق و خط‌مشی خاص خود را در طراحی داخلی و خارجی محصولاتش دارد. از شاخص‌ترین مواردی که در طراحی بیرونی مدل X  جلب نظر می‌کنند، می‌توان به طراحی  و گرافیک باظرافت چراغ‌های جلو وعقب، خط شانه نمای جانبی، طراحی هیجان‌انگیز دستگیره‌های درها، در‌‌های فالکون و طراحی گوژپشت‌مانند نمای عقب اشاره کرد. یکی از نکاتی که به شدت در مدل X مورد توجه و بعضا انتقاد قرار گرفته همین در‌‌های فالکون یا گالوینگ است که همانند بال‌های یک شاهین باز و بسته می‌شوند. عده‌ای معتقدند که این درها (که فرآیند طراحی و توسعه آنها خود یکی از عوامل تاخیر در معرفی و عرضه رسمی مدل X بوده) بیشتر جنبه تزیینی و خودنمایی داشته  و ایده‌ای پرهزینه و احمقانه است هرچند نباید این ادعا که تسلا با تکیه به قابلیت‌هایی چون در‌‌های فالکون خواسته محصولش خاص و منحصر‌به‌فرد باشد را مردود و نادرست دانست. در تسلا مدل‌X موارد جالب توجه و شگفت‌انگیز تمامی ندارد؛ دستگیره‌های در لمسی و فشاری‌، باز شدن اتوماتیک درب راننده و بسته شدن آن به‌صورت اتوماتیک تنها با فشردن پدال ترمز، ارتفاع سواری قابل تنظیم و قابل تغییر تا 230 میلی‌متر‌، اسپویلر عقب هوشمند، پورت شارژ بسته‌شونده خودکار، قابلیت تنظیم ارتفاع  و عمق صندوق عقب‌، آفتابگیرهای مغناطیسی‌، اپلیکیشن موبایل مخصوص تسلا که به وسیله آن می‌توانید خیلی چیز‌ها را کنترل کنید مثل قفل کردن در‌های خودرو، بررسی میزان شارژ باتری، سرمایش یا گرمایش کابین قبل از ورود به خودرو، مکان‌یابی خودرو و یا امکان  احظار و فرخواندن خودرو نزد خودتان. با ورود به کابین و قرارگرفتن در جایگاه راننده این لذت و شگفتی تکمیل می‌شود‌. روبه‌رو‌شدن با نمایشگر بزرگ لمسی در جلو داشبورد که ضمن بهره‌گیری از رابط کاربری روان و کم‌نقص بسیار سریع و پاسخگو عمل می‌کند و علاوه بر کارکرد‌های معمول نظیر ارتباطات و سامانه ناوبری به شما امکان جست‌وجو در مرورگر وب و مطالعه دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری از خودرو را نیز می‌دهد. یکی از اعجاب‌انگیز‌ترین تکنولوژی‌هایی که تسلا در این ماشین به‌کار برده فیلتر هوای تصفیه‌کننده ضد‌آسیب‌های زیست محیطی است. مدل X علاوه بر عرضه با چیدمان معمول 5 صندلی با  نوع چیدمان صندلی 6 نفره یا 7 نفره نیز قابل سفارش است که در هر دو یا سه ‌صندلی‌های ردیف دوم مجزا از هم بوده و پشتی آنها قابل تنظیم است‌. از آنجا که با یک خودرو الکتریکی سر و کار داریم، باتری الکتریکی آن برای افزایش پایداری خودرو در پایین‌ترین ارتفاع ممکن جاسازی شده بنابراین  در جایگاه موتور و زیر‌کاپوت جلو با محفظه‌ای برای قرار دادن بار مواجه هستیم که البته اگر خودرو دوموتوره باشد(مثل مدل XP90D) این محفظه حجم کمتری را در اختیار می‌گذارد که باز هم برای قرار دادن اشیایی چون یک کیف گلف یا یک چمدان کافی است. همچنین با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم هم فضای مناسبی  را برای قراردادن وسایل خواهید داشت.


مشخصات فنی و کیفیت سواری
واحد نیروبخش این خودرو 2.5 تنی از دو موتور یکی در جلو با قدرت 295 اسب بخار و 330 نیوتن‌متر گشتاور و دیگری در عقب با 503 اسب بخار قدرت و 635 نیوتن‌متر گشتاور تشکیل شده است اما از آنجا که باتری 90 کیلوواتی آن کشش و ظرفیت رساندن هر دو پیشرانه را به حداکثر قدرتشان ندارد،  باید قدرت مجموع و ترکیبی این دو موتور را 532 اسب بخار و 966 نیوتن‌متر گشتاور اعلام کرد‌. دیگر رقم جالب توجهی که مدل  X از خود به‌جا می‌گذارد، شتاب جانبی 0.89 جی است که در کلاس شاسی‌بلندها رقمی  چشمگیر است‌. همانطور که مدل S آیرودینامیک خارق‌العاده‌ای داشت، مدل X هم ضریب درگ بسیار عالی 0.24 (که 20 درصد برتر از دومین شاسی‌بلند برتر در زمینه آیرودینامیک است) را ثبت می‌کند تا مدل X قادر باشد شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را تنها در 3.8 ثانیه بپیماید که در صورت قرارگیری در حالت Ludicrous این رقم به 3.2 ثانیه کاهش می‌یابد! همچنین سقف سرعت این شاسی‌بلند  5 متری 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. شگفتی‌های مدل X پایانی ندارد و سامانه نیمه‌خودران معروف تسلا یا اتوپایلوت هنگامی که شما راهنما می‌زنید اقدام به تعویض لاین برای شما می‌کند! این مدل همچنین با یک‌بار شارژ کامل قادر به طی 403 کیلومتر مسافت است.همچنین تسلا اخیرا اقدام به عرضه نسخه جایگزین به‌روز‌رسانی‌شده و قدرتمندتری با نام XP100Dکرده  که از باتری جدید  100 کیلوواتی بهره می‌برد و با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند 465 کیلومترمسافت را طی کند و صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن هم تنها 2.9 ثانیه به طول می‌انجامد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو