فونیکسریمکسبهتام

اشتباهاتی که نباید در مورد خودروهای لوکس انجام دهیم

۵ تــوصیه با کلاس!

عصر خودرو- معمولا خودروهای لوکس، انبوهی از تجهیزات و امکانات رفاهی مدرن را همراه با دوام و کیفیت خوب در اختیار شما قرار می‌دهند، اما باید توجه داشته باشید که تکنولوژی و کیفیت بالا در این خودروها، هرگز به معنای خرابی‌ناپذیر بودن و یا مقاومت بالای آنها در مقابل روش‌های نادرست استفاده نیست و اتفاقا حساسیت بسیاری از سیستم‌ها و تجهیزات موجود در خودروهای لوکس و مدرن، نسبت به خودروهای معمولی و اقتصادی، بیشتر است.

۵ تــوصیه با کلاس!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برای درک بهتر این مسئله، در این نوشتار به بررسی برخی ‌عادات اشتباه مالکان خودروهای لوکس و عوارض ناشی از این بی‌توجهی‌ها می‌پردازیم.

    باز و بسته‌کردن سقف خودرو در شیب
    باز و بسته‌کردن سقف خودروهای کبریولت یا رودستر به هنگام حرکت، خصوصا با توجه به مقاومت و فشار هوا در سرعت‌های بالا، موجب آسیب رسیدن به قطعات آن می‌شود و به همین خاطر است که معمولا در این خودروها پس از رسیدن به یک سرعت معین، دیگر امکان باز یا بستن سقف وجود ندارد. از طرفی حرکت سقف ‌هنگامی که خودرو در یک سطح شیبدار قرار داشته باشد نیز فشاری مضاعف را به مجموعه قطعات آن وارد می‌کند که ممکن است در نهایت موجب به‌هم خوردن رگلاژ قطعات، ایجاد سر و صداهای زیادی در سقف (خصوصا انواع فلزی آن) و یا حتی اختلال در مکانیسم باز و بسته شدن آن شود.

    استفاده مکرر از سیستم لانچ کنترل
    همان طور که می‌دانید، سیستم لانچ کنترل با پر کردن گاز، قفل‌کردن ترمز و همچنین استفاده از حداکثر توان موتور، شتاب‌گیری اولیه سریع‌تری را برای خودرو فراهم می‌کند که طبیعتا در این فرآیند، فشار زیادی نیز به خودرو وارد می‌شود. تاثیر این سیستم بر سلامت فنی خودرو به حدی است که برخی‌ کمپانی‌های خودروسازی، محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن در نظر گرفته‌اند و به عنوان مثال در برخی ‌‌خودروها، استفاده بیش از حد مجاز از این سیستم (که تعداد دفعات آن در کامپیوتر خودرو ثبت می‌شود) موجب ابطال گارانتی می‌شود.

    رانندگی نامناسب در حالت Sport و Comfort
    معمولا در خودروهایی که مجهز به سیستم تعلیق تنظیم‌شونده هستند، امکان تنظیم ارتفاع و البته میزان نرمی یا سفتی کمک فنرها در دو حالت Sport و Comfort نیز وجود دارد و البته رانندگان باید توجه داشته باشند که انتخاب به‌موقع این وضعیت‌ها و نحوه رانندگی آنها در این دو حالت، تاثیر زیادی در کیفیت سواری خودرو و همچنین حفظ سلامت سیستم تعلیق آن دارد.
    به عنوان مثال، رانندگی با حالت Sport در مسیرهایی که ناهمواری و دست‌اندازهای متعدد داشته باشد، خصوصا در سرعت‌های بالا و با توجه به سفت‌بودن واکنش فنرها، ضربه‌های مکرر و شدیدی را به اتاق و مجموعه تعلیق و جلوبندی خودرو وارد می‌کند و از طرفی، وضعیت
    Comfort (راحت) نیز بیشتر برای رانندگی‌های یکنواخت و نسبتا آرام توصیه می‌شود، زیرا نرمی بسیار زیاد عکس‌العمل سیستم تعلیق و البته فرمان‌پذیری برخی از خودروها در این حالت ممکن است موجب کاهش پایداری و چابکی آنها در سرعت‌های بالا شود.  در کل به یاد داشته باشید که عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای و مخصوص سیستم‌های تعلیق تنظیم‌شونده (بادی یا مغناطیسی) و همچنین وارد‌شدن ضربه‌های شدید به آنها، منجر به آسیب‌دیدگی مکانیسم آنها و به وجود آمدن علائمی مانند یکسان نبودن و یا کاهش بیش از حد ارتفاع فنرها در یک خودرو می‌شود.

    متکی بودن به سیستم‌های هوشمند کمکی
    اگرچه سیستم‌های هوشمند کمکی و پیشگیری از تصادف مانند هشدار نقطه کور، حرکت بین خطوط و یا رادارهای جلوگیری از برخورد در جلو، تاثر زیادی در افزایش ایمنی و کاهش احتمال بروز تصادفات دارند اما اتکای بیش از حد به این سیستم‌ها و در نتیجه، کاهش دقت و تمرکز به هنگام رانندگی نیز می‌تواند حادثه‌ساز باشد. به عنوان مثال، سیستم حرکت بین خطوط، زمانی می‌تواند عملکرد ایمن و صحیح خود را حفظ کند که خط‌کشی‌های مسیر نیز کاملا خوانا و منظم باشد و در غیراین‌صورت، سیستم با ایجاد هشدارهای صوتی، نوشتاری و یا حتی لرزش فرمان، راننده را از غیر‌فعال شدن سیستم و احتمال خطر، با خبر می‌سازد. بنابراین همیشه به هنگام فعال بودن سیستم‌های کمکی این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است یک خطا یا تغییر ناگهانی، موجب اختلال در عملکرد سیستم و یا حتی غیر‌فعال شدن آن شود.

    عدم توجه به پاکیزگی و سلامت پوشش‌های جیر (آلکانترا)
    در برخی ‌خودروهای لوکس و گران‌قیمت، برای قسمت‌هایی از کابین مانند غربیلک فرمان، رودری‌ها، سقف و یا حتی صندلی‌ها، از پوشش جیر یا همان آلکانترا استفاده شده است که مراقبت و نگهداری از آن، نسبتا حساس‌تر و پیچیده‌تر از پوشش‌های پارچه‌ای یا چرمی است. معمولا برای شست‌وشو و لکه‌بری آلکانترا، از مواد و شوینده‌های مخصوص آن استفاده می‌شود و متاسفانه در مواردی دیده شده است که به‌کارگیری غیر تخصصی از لکه‌برها و شوینده‌های مختلف برای تمیز‌کردن آلکانترا، نه‌تنها تاثیر مثبتی‌ روی آن نداشته، بلکه موجب ایجاد لکه‌های متعدد و یا آسیب رسیدن به کیفیت رنگ آن شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو