فونیکسریمکسبهتام

سیاست‌های صنعت خودرو بروز رسانی می‌شود

عصر خودرو- بازنگری سند راهبردی صنعت خودرو که به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شده، در مرحله انتخاب طرح مشاوران خارجی قرار گرفته و به احتمال زیاد تا ۸ ماه دیگر امضای قرارداد با یکی از این مشاوران نهایی می‌شود.

سیاست‌های صنعت خودرو بروز رسانی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، میانه مرداد بود که پس از برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، دبیر انجمن خودروسازان ایران از تشکیل کمیته‌ای با هدف بازنگری در اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو خبر داد.
    براساس این تصمیم شورای سیاست‌گذاری خودرو، تشکیل کمیته کارشناسی به عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گذاشته شد تا با حضور اعضا اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو به‌روزرسانی شود. در حال‌حاضر خودروسازان اگرچه کمر همت برای تحقق برنامه‌های سند راهبردی افق 1404 بسته‌اند و به برنامه هدف‌گذاری‌های تولید خودرو نزدیک شده‌اند اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند برخی از برنامه‌های این سند ایده‌آل بوده و باید مورد بازنگری قرار گیرد. علاوه بر آن گشایش‌های به وجود آمده در پسابرجام، شرایط جدیدی را برای خودروسازان داخلی فراهم می‌کند که این موضوع نیز باید در بازنگری‌ها موردتوجه قرار گیرد. پس از تصمیم شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، کمیته‌ای متشکل از خودروسازان، قطعه‌سازان، انجمن‌های مختلف، دانشگاهیان و... در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تشکیل شد که تاکنون جلسات متعددی با حضور اعضا برگزار شده است.


    همکاری واسطه‌ای ایدرو با مشاوران خارجی
    به گفته مدیر صنایع حمل‌ونقل ایدرو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مسئول کمیته تدوین راهبرد شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو است. حدود 4 ماه پیش موضوع بازنگری در اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو به این کمیته ابلاغ و در همان زمان جلسه با اعضای پیشین کمیته برگزار شد که در این جلسه چارچوب‌های تهیه و تدوین این سیاست‌ها مشخص شد. سیدرضا نشاط مفیدی به این نکته اشاره کرد برای آنکه برنامه‌ریزی‌ها متحولانه باشد، همزمان با تشکیل کمیته، با چند مشاور خارجی وارد مذاکره و مشورت شدیم و از آنها درخواست طرح کردیم. درحال‌حاضر در مرحله انتخاب این طرح‌ها قرار گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌شود تا 8 ماه آینده با یکی از این مشاوران به امضای قرارداد برسیم. آنطور که مفیدی می‌گوید همکاری این مشاور خارجی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌صورت مستقیم نخواهد بود بلکه این مشاور از طریق یکی از شرکت‌های داخلی ایدرو به کمیته بازنگری در سند صنعت خودرو مشاوره می‌دهد و در نهایت مسئولیت کار به عهده این شرکت وابسته (از زیرمجموعه‌های ایدرو) است. وی در پاسخ به این پرسش که کدامیک از شرکت‌های زیرمجموعه ایدرو برای عقد قرارداد با مشاوران خارجی انتخاب شده‌اند، گفت: از سازمان مدیریت صنعتی درخواست کرده‌ایم در تدوین سند جدید راهبرد صنعت خودرو به ما کمک کنند. از آنجایی که خودرو صنعتی بین‌المللی است باید اسناد این صنعت در کشورهای منطقه، خاورمیانه، الگوهای برتر در دنیا و... موردمطالعه قرار گیرد بنابراین این سازمان علاوه بر بهره‌گیری از توانمندی خود برای دستیابی به این اسناد خارجی با مشاوران خارجی نیز به مذاکره پرداخته است بنابراین طرف قرارداد سازمان مدیریت صنعتی یا شرکت‌های زیرمجموعه ایدرو خواهد بود. نشاط‌مفیدی علت تاخیر در بازنگری را منوط به زمانبر بودن انتخاب مشاور خارجی دانسته و معتقد است برای سند راهبردی افقی بلندمدت در نظر گرفته شده و برای تعیین این زمان مشاور باید نظر بدهد. به گفته مدیر صنایع حمل‌ونقل ایدرو، مشاور چارچوب سند را پیشنهاد کرده، این موضوع در کمیته داخلی مطرح و بررسی می‌شود و پس از رای‌گیری به نتیجه خواهد رسید. علاوه بر آن امکان دارد اعضای جدیدی از سازمان‌های مختلف ازجمله کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، پلیس، دیگر وزارتخانه‌ها، سازمان ملی استاندارد و... برای حضور در این جلسات دعوت شوند. وی در ارتباط با ایده‌آل نبودن سند راهبردی صنعت خودرو در چشم‌انداز 1404 معتقد است این سند ایده‌آل بوده و خودروسازان باید تلاش کنند بخش بیشتری از اهداف محقق شود و اگر به برخی برنامه‌ها نرسیدند، این اهداف در برنامه دوم اصلاح خواهد شد.


    اصلاح راه‌اندازی پلتفرم داخلی در سند راهبردی خودرو
    همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، موضوع تشکیل کمیته بازنگری در اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو از سوی دبیر انجمن خودروسازان کشور بیان شد. احمد نعمت‌بخش که در جلسات مختلف این کمیته حضور داشته در ارتباط با موضوع‌های مطرح شده در این جلسات گفت: در جلسات برگزار شده، اهداف، آیین‌نامه‌ها و... از سوی اعضا به ترتیب مرور می‌شود اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و اگر لازم باشد تحلیل بازار انجام خواهد شد. نعمت‌بخش با بیان اینکه این جلسات برای بازنگری در سند راهبردی صنعت خودرو برای افق 1404 برگزار می‌شود، اظهار کرد: پس از بررسی‌ها، پیشنهادهای اصلاحی در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو مطرح می‌شود و در آنجا تصمیم نهایی گرفته خواهد شد. وی به این پرسش که کدام بخش از سند راهبردی صنعت خودرو نیاز به اصلاح دارد، اینگونه پاسخ داد: از آنجایی که بعد از برجام خودروسازان خارجی تمایل بیشتری به همکاری با خودروسازان داخلی دارند، باید تغییراتی در سند در بخش شراکت خارجی و همکاری‌های سرمایه‌گذاری مشترک داده شود. برای نمونه در بخش راه‌اندازی پلتفرم داخلی و خارجی که در این سند به آن اشاره شده، احتمال دارد تغییراتی به وجوداید زیرا راه‌اندازی پلتفرم داخلی برای خودروسازان کشور بسیار هزینه‌بر است و اگر بتوانیم این پلتفرم‌ها را با شرکای خارجی تولید کنیم، به صرفه‌تر خواهد بود. نعمت‌بخش پیش‌تر اعلام کرده بود به‌طور قطع با وجود سرمایه‌گذاری موردنیاز و هزینه بالایی که طراحی پلتفرم برای شرکت‌های خودروساز به همراه دارد در صورتی که این روند با همکاری شرکت‌های خارجی به نتیجه برسد به‌طور حتم استفاده از پلتفرم مشترک با خارجی‌ها هزینه کمتری برای خودروسازان به دنبال خواهد داشت. به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اقدامات و سرمایه‌گذاری خوبی که در مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروساز انجام شده، پیش‌بینی می‌شود خودروسازان به اهداف صنعت خودرو در افق 1404 که طراحی حداقل 5 پلتفرم که دو پلتفرم آن به‌صورت کامل داخلی و 3 پلتفرم با همکاری شرکت‌های خارجی است، دست یابند. براساس این گزارش سیاست‌ها و اهداف سند صنعت خودرو از سوی فعالان و کارشناسان صنعت خودرو در دست بازبینی است. با توجه به این مسئله که اجرای برخی از بندهای این سند برای خودروسازان دشوار است و در سند جدید از مشاوران خارجی استفاده خواهد شد، انتظار می‌رود سند بازنگری شده به واقعیت‌های موجود در صنعت خودرو نزدیک‌تر باشد تا خودروسازان بتوانند با تلاش بیشتر در مسیر تحقق آن گام بردارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو