فونیکسریمکسبهتام

تلاش وزارت راه برای باز شدن گره جاده‌های شمالی

عصر خودرو- پس از آنکه با نهایی شدن همکاری‌های وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان، آزاد راه تهران-شمال بلاتکلیفی طولانی مدت خود را با یک برنامه مدون قطعی تغییر داد، حالا وقت آن رسیده که با پیگیری طرح‌های موازی این وزارت خانه، دیگر برنامه‌های خود را نیز به حداکثر رساندن ظرفیت جاده‌های شمالی به کار ببندد.

تلاش وزارت راه برای باز شدن گره جاده‌های شمالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی ترین مسائل و مشکلاتی که برای سیستم حمل و نقل جاده‌ای ایران به وجود آمده بحث محورهای مواصلاتی به سمت استان‌های شمالی است. ترافیک‌های طولانی مدت و قفل شدن جاده‌های اصلی شمالی کشور در ایام پیک سفر باعث شده مسئولان وزارت راه تلاش کنند تمام ظرفیت موجود در جاده‌های فعلی را افزایش داده و به بالاترین سطح ممکن خود برسانند.

    در کنار آزاد راه تهران شمال که قطعه نخست آن در بهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و قطعات دوم و سومش نیز در مرحله تعیین تکلیف پیمان‌کار و مطالعات قطعی هستند، وزارت راه برنامه‌ریزی برای گسترش توان جاده‌های فعال شمالی را نیز اجرایی کرده است.

    از چند سال قبل دو محور هراز و فیروزکوه در دستور کار قرار گرفته‌اند تا با تبدیل شدن به یک محور چهار بانده اوضاع آن‌ها نسبت به گذشته بهبود یابد، موضوعی که حالا به مرحله نهایی کار خود رسیده و طبق اعلام معاون ساخت راه‌های شرکت ساخت هر دو این مسیرها به بزرگراه تبدیل خواهند شد.

    خیرالله خادمی در رابطه با فیروزکوه گفته از چهار بانده شدن این محور تنها حدود 8 کیلومتر باقی مانده که از این رقم نیز 5 کیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. تونل‌ها و نقاط خاص این محور جزء اصلی این پروژه خواهند بود که امسال نهایی می‌شود.

    بر اساس گفته‌های وی، در محور هراز نیز از 25 کیلومتر پروژه برنامه‌ریزی شده تا کنون 16 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و 9 کیلومتر باقی مانده نیز تا پایان امسال نهایی خواهد شد.

    بر اساس این گزارش کار به نظر می رسد ظرفیت این دو جاده قدیمی در مدتی کوتاه به حداکثر توان اجرایی خود خواهد رسید. محور چالوس نیز به عنوان دیگر راه تاریخی رسیدن به شمال در چهارچوب ساخت آزادراه با دگرگونی جدی مواجه خواهد شد تا گره‌های کور ترافیکی این مسیر نیز برطرف شود. با اضافه کردن برنامه‌ریزی‌ها برای نهایی شدن طرح ساخت آزادراه قزوین-رشت، این مسیر نیز نقشی مهم در افزایش توسعه زیرساختی در این محورها ایفا خواهد کرد.

    تمام این برنامه‌ریزی‌ها که به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت  راه و شهرسازی در طول‌ سال‌های گذشته مطرح بوده به این منظور اجرایی می‌شود تا بخشی از تقاضای فعال چند میلیونی برای سفر به استان‌های شمالی پاسخ داده شود. با وجود آنکه نمی‌توان انتظار داشت سفرهای چند میلیونی سالانه تهرانی‌ها به سمت استان‌های شمالی بدون محدودیت‌های ترافیکی انجام گیرد اما نهایی شدن این پروژه‌ها می‌تواند لااقل بخشی از دغدغه کاهش محدودیت‌های جاده‌ای در مدیریت این سفرها را پوشش دهد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو