فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا «۱۹۱۲»

نقش سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع آلودگی هوا نظارتی است

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مراکز معاینه فنی خودرو مکلف به رعایت حدود مجاز معاینه فنی مصوب شورای عالی محیط زیست در مورد خودروهای بنزینی و حدود مجاز معاینه فنی مصوب سازمان حفاظت محیط زیست در مورد خودروهای دیزلی هستند.

نقش سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع آلودگی هوا نظارتی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در اصلاح و ابلاغ حدود مجاز معاینه فنی خودرو طی سال ٩٤، گفت: کلیه مراکز معاینه فنی موظف به رعایت حدود مجاز جدید مصوب شورای عالی محیط زیست هستند.

    متصدی با بیان اینکه حدود مجاز مصوب شورای عالی محیط زیست مربوط به خودروهای بنزینی است، اظهار کرد: در خصوص خودروهای دیزلی نیز با توجه به مباحث مطروحه مبنی بر عدم دقت و صحت کافی در معاینه فنی این خودروها، همچنین ابلاغ مصوبه 2 مردادماه سالجاری هیات دولت، سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به تدوین و ابلاغ اعداد و ارقام در شاخص های مختلف معاینه فنی این نوع خودروها کرد و از این پس مراکز معاینه فنی خودروهای دیزلی مکلف به رعایت حدود ابلاغی توسط سازمان حفاظت محیط زیست هستند.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری نقش و جایگاه معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها، خاطرنشان کرد: به همین دلیل راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) بر اساس مصوبه 2 اردیبهشت 1393 هیات دولت در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

    وی ادامه داد: به رغم این اقدام بسیار مهم، حدود مجاز قبلی پاسخگو نبود و به همین دلیل بازنگری و اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودروها در سال 94 توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.

    متصدی ضمن تاکید بر لازم الاجرا بودن مصوبه شورای عالی محیط زیست در خصوص حدود مجاز معاینه فنی خودروها، تصریح کرد: اگرچه ایجاد سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) منجر به کاهش چشمگیر تخلفات در این حوزه می شود اما انجام درست این موضوع همچنان نیازمند همکاری وسیع پلیس راهنمایی و رانندگی است و باید نظارت مستقیم و مستمر بر فعالیت این مراکز در دستور کار قرار گیرد.

    نقش سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع آلودگی هوا نظارتی است

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر نقش نظارتی و راهبردی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا، تصریح کرد: کاهش آلودگی هوا در شهرها مستلزم اجرای راهبردهای گوناگونی همچون معاینه فنی خودرو، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اصلاح صنعت، کنترل منابع آلاینده صنعتی و خانگی است و این موضوع بیانگر اهمیت نقش سایر دستگاه ها و نهادها در انجام تکالیف و وظایف محوله و همراهی و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست است.

    وی افزود: به طور نمونه نظارت بر معاینه فنی یکپارچه خودروها که از هفته آینده آغاز می شود و شامل جلوگیری از تخلفات، کنترل و رعایت حدود مجاز مصوب در ارتباط با معاینه فنی در مراکز و همچنین بحث پیگیری برخورد نیروی انتظامی و راهور ناجا با متخلفان و یا خودروهای فاقد معاینه فنی است  که از جمله تکالیف و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا است.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: عدم توجه یا کم توجهی به موضوع مهم معاینه فنی خودرو، همچنین عدم رعایت حدود مجاز منجر به عدم تحقق موضوع مهم بهبود کیفیت هوا خواهد شد و به همین دلیل از هفته آتی، تشدید نظارت بر سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) در دستور کار کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد.

    این مقام مسئول از مردم خواست تا با انجام دقیق و صحیح معاینه فنی خودرو شخصی خود، از اعمال قانون و تشدید برخورد و مجازات و جرایم در این حوزه پیشگیری کنند.

    تشدید سختگیری برای خودروهای فاقد معاینه فنی از سوی راهنمایی و رانندگی

    به گفته این مقام مسئول، به همین منظور مذاکرات هماهنگی برای اعمال سختگیرانه ضوابط و مقررات در خصوص خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی با رئیس محترم پلیس راهور ناجا صورت پذیرفت و در نهایت سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران در جلسه عصر چهارشنبه 17 آذرماه شورای عالی ترافیک از اولویت بخشی پلیس راهنمایی و رانندگی از تشدید سختگیری ها برای خودروهای فاقد معاینه فنی خبر داد.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در همین راستا، اعمال مقررات در خصوص معاینه فنی خودروها هم از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی و هم از طریق دوربین ها صورت خواهد پذیرفت.

    24 ساعت تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها منجر به اخذ جریمه 50 هزار تومانی می شود

    وی اشاره ای هم به مصوبه٢٦ آبان ماه سالجاری هیات دولت در خصوص منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها داشت و افزود: بر اساس این مصوبه به ازای هر 24 ساعت تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها، مبلغ 500 هزار ریال معادل 50 هزار تومان به عنوان جریمه اخذ خواهد شد.

    متصدی تاکید کرد: اعمال سختگیرانه قوانین و مقررات مصوب هیات دولت در خصوص تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی تاثیر بسیار زیادی در رفع آلودگی هوا خواهد داشت.

    این مقام مسئول اشاره ای هم به اجرای طرح پایش ضربتی صنایع آلاینده در تهران داشت و گفت: تیم های مختلفی از کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست به صورت شبانه روزی در حال نظارت، پایش و کنترل صنایع به منظور کاهش آلایندگی ناشی از آن ها و بهبود کیفیت هوا هستند.

    متصدی گفت: عدم رعایت قوانین و مقررات و کوتاهی در پیشگیری و رفع آلایندگی توسط صنایع منجر به تشدید برخورد سازمان حفاظت محیط زیست با صنایع آلاینده خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو