فونیکسریمکسبهتام

در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی شد

احتمال تبدیل ابر آلاینده به مه دودهای مرگبار

عصر خودرو- یک کارشناس شهری با بیان این که احتمال تبدیل ابر آلاینده به مه دودهای مرگبار وجود دارد به تجربه لندن و نیویورک برای مهار آلودگی هوا پرداخت.

احتمال تبدیل ابر آلاینده به مه دودهای مرگبار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، چندی است سلسله نشست های «بررسی راهکارهای جهانی مدیریت آلودگی هوا» با حضور جمعی از کارشناسان، اساتید دانشگاهی و اصحاب رسانه در دبیرخانه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران برگزار می گردد.

    در نشست قبلی برنامه های شهر مکزیکوسیتی برای مهار آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت که اهم آنها عبارت بود از: توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو، ایجاد سامانه گسترده BRT، ترویج دوچرخه سواری، کاهش زمان تست آلایندگی خودروها، نوسازی تاکسی‌ها و خروج کارخانه‌های آلاینده از شهر. در نشست امروز نیز وضعیت لندن و نیویورک به عنوان دو کلانشهر جهانی در زمینه آلودگی هوا مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

    دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این نشست با اشاره به عملکرد شهر لندن در حوزه مهار آلودگی هوا گفت: این شهر با جمعیت 8 میلیون و 674 هزار نفری یکی از نقاط پرجمعیت اروپایی به حساب می آید و با توجه به صنعتی بودن این شهر، از نیمه های قرن بیستم مهار آلودگی های زیست محیطی در این شهر در اولویت قرار گرفت به نحوی که در سال 1956 لایحه هوای پاک در پارلمان این کشور تصویب شد.

    وی با اشاره به اینکه بر اساس این قانون سوزاندن زغال سنگ در منازل محدود شد، افزود: همچنین کارخانه ها نیز از درون شهر به بیرون منتقل شدند.

    این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در قوانین جدید افرادی که قصد دارند با خودروی شخصی به مناطق مرکزی لندن وارد شوند باید عوارض پرداخت کنند گفت: این عوارض به حدی سنگین است که اغلب شهروندان لندن را مایل به استفاده از حمل و نقل عمومی کرده است؛ ضمن آنکه این شهر تحت نظارت برنامه های اتحادیه اروپایی مقررات بسیار سختی در زمینه تولید خودرو با سوخت پاک اعمال می کند و تعویض وسائل نقلیه با آلایندگی بالا را در دستور کار خود قرار داده است.

    وی  در ادامه این نشست به وضعیت نیویورک اشاره کرد و گفت: داستان مرگ چند ده نفر در مه دود سال 1963 در این شهر که بر اثر وارونگی هوا پدید آمده بود منجر شد تا کنگره آمریکا لایحه هوای پارک را به تصویب برساند که در نهایت این قانون به تاسیس سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) منتج شد.

    طباطبایی گفت: بر اساس قوانین آمریکا هیچ راننده ای حق ندارد در نزدیکی مدارس خودروی خود را بیش از یک دقیقه بدون حرکت روشن نگاه دارد و در صورت نقض این قانون مجبور به پرداخت 350 دلار جریمه خواهد شد.

    نائب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه از سال 2005 خودروهای دیزلی مجبور شدند از سوخت جدید با گوگرد اندک استفاده کنند که اغلب خودروهای مدارس را نیز شامل می شد، گفت: با تسهیل حمل‌ونقل عمومی در سال‌های گذشته میل به خرید اتومبیل شخصی در میان ساکنان نیویورک نسبت به سال 2007 نزدیک به 23‌درصد کاهش نشان می دهد و دی‌اکسیدگوگرد تولیدی خودروها نیز نسبت به سال 2008 بیش از 69‌ درصد کاهش پیدا کرده است.

    این متخصص مباحث شهری با تاکید بر اینکه امروز نیویورک بزرگترین ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی آمریکا را به خود اختصاص داده، گفت: تاکسی های هیبریدی نیز به بخشی از بدنه حمل و نقل عمومی این شهر تبدیل شده به طوری که بیش از 2 هزار تاکسی هیبریدی امروز در این شهر مشغول به فعالیت هستند.

    طباطبایی با بیان اینکه تاریخ نشان داده است آلودگی هوا می تواند تبدیل به یک بحران جدی برای سلامت بشر شود، گفت: حادثه دره میوز در بلژیک، دونورا پنسیلوانیا و از همه مهمتر فاجعه دسامبر سال 1952 در لندن که در عرض یک هفته چند صد نفر کشته شدن نشان می دهد اگر امروز به دنبال رفع آلودگی هوا نباشیم نهایتا در اشتباهات خودمان غرق خواهیم شد.

    وی با تاکید بر اینکه قانون گذاری های زیست محیطی در ایران نوپا و اغلب ناکارآمد است، گفت: این امیدواری وجود دارد که در لایحه هوای پاک این نقایص برطرف شود و به طور جامع و مانعی مساله آلودگی هوا با تمامی عللش مورد بررسی قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو