فونیکسریمکسبهتام

‌دیزلی‌های آلاینده؛ سختگیری در بیابان، مدارا در خیابان

عصر خودرو- شایدگفتنش هم مانند شنیدنش عجیب باشد اما هیچ‌یک از کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های سرویس ادارات کشور معاینه فنی نمی‌شوند!

‌دیزلی‌های آلاینده؛ سختگیری در بیابان، مدارا در خیابان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، با ‌ امروز، 275روز از سال‌جاری گذشته و تنها در تهران بیش از 600هزار خودروی سواری به‌علت نداشتن معاینه فنی جریمه شده‌اند اما خودروهای دیزلی که بارها آلاینده‌تر و نا‌ایمن‌تر هستند، از این مهم معاف هستند. این وسایل که میانگین عمر آنها بالای 30سال است، در معابر شهری بدون رعایت اصول ایمنی و آلایندگی خودرویی تردد می‌کنند و پلیس نیز نظارتی بر این کار ندارد.

        خطردوده

    از جمله منابع مؤثر در آلودگی هوای آسمان کشور، دوده‌ای است که از اگزوز موتورهای دیزلی بیرون می‌آید. ترکیبات دوده شامل اکسیدهای نیتروژن و گوگرد، هیدروکربن‌های نسوخته و منواکسیدکربن به‌عنوان گازهای سمی می‌شود که این ذرات می‌توانند عامل بسیاری از بیماری‌های حاد تنفسی قلبی و حتی مرگ مستقیم افراد بر اثر استنشاق طولانی‌مدت شوند. هم‌اکنون در دنیا برای جلوگیری از انتشار این ذرات از فیلتر دوده استفاده می‌شود که ذرات معلق و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را به‌طور کامل از بین می‌برد.

        100هزار دیزلی جدید در راهند

    در سال 1390هیأت دولت مصوبه‌ای برای منع تردد خودروهای دیزلی در کلانشهرها داشت. وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در نشست خبری معاینه فنی خودروهای دیزلی، در جمع اصحاب رسانه با انتقاد از اجرا نشدن این مصوبه گفت: خودروهایی که برای جاده‌ها و معابر برون‌شهری ایمن نیستند، تازه کارشان را در داخل شهرها شروع می‌کنند. حسینی با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی بدون ضابطه داخل شهر تردد می‌کنند، گفت: برای این خودروها تنها معاینه فنی سبک و ملایمی انجام می‌شود و این در حالی است که مجوز تولید بالغ بر 100هزار خودروی دیزلی جدید نیز صادر شده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی و حمل زباله، مدیریت و معاینه فنی می‌شوند، اظهار کرد: متأسفانه خودروهای دیزلی کاملا رها شده‌اند. با اینکه دیزل در شهرها مسئله مهمی است اما به آن پرداخته نشده است و سطح دیزل خودروها وضعیت خوبی ندارد. سطح استاندارد یورو3 برای سواری سطح خوبی است ولی برای دیزل یورو 3یا 4اصلا خوب نیست؛ برای همین نیز قانون، نصب فیلتر دوده را اجبار کرده است.

        تردد کامیون‌های 45ساله

    یک‌دهم وزن ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون در سال را دوده تشکیل می‌دهد. در ایجاد این دوده، دستگاه‌های کاربراتوری و دیزلی نقش مهمی دارند؛ بنابراین باید وزارت راه بحث معاینه فنی خودروهای دیزلی را با جدیت انجام دهد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: خودروهای بالای 20سال عمر باید از رده خارج شوند ولی خودروهایی را در تهران می‌بینیم که با 45سال سن هنوز اجازه تردد دارند.

        نقش دیزلی‌ها در تصادفات

    براساس آمار راهور کشور، 22‌درصد تصادفات کل کشور مربوط به‌خودروهای سنگین است که 11درصد آن به‌خاطر نقص ایمنی این خودروها و عدم‌انجام معاینه فنی است. نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره به همشهری گفت:‌ در تهران معضلات زیادی درخصوص تردد خودروهای سنگین وجود دارد، زیرا بسیاری از این خودروها که نمی‌توانند در جاده‌ها و معابر برون‌شهری کار کنند، در معابر شهری فعالیت می‌کنند که لازم است در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده فعالیت کنیم. بسیاری از این خودروهای فرسوده لوگوی اداره و سازمانی را دارند و به‌شدت از چشم مسئولان دور مانده و مغفول شده‌اند. وی گفت: ‌معاینه فنی خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند سخت‌تر باشد و خودروی سنگینی که در معابر شهری فعالیت می‌کند باید معاینه فنی برتر داشته باشد. این قانون حداقل باید در کلانشهری چون تهران به‌خاطر حجم آلودگی رعایت شود و نظارت جدی بر خودروهای سنگینی که در شهر تردد می‌کنند، وجود داشته باشد.

        توجه به معاینه فنی دیزلی‌ها در یک کارگاه بین‌المللی

    اهمیت معاینه فنی خودروهای دیزلی شهری موجب شد 24و 25آذر کارگاهی در دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت یونسکو برگزار شود. در این کارگاه که مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند، تلاش شد نگاه‌ها به لزوم معاینه فنی خودروهای دیزلی جلب شود که با پراکندن دوده، سهم بالایی در انتشار ذرات معلق و آلودگی هوا دارند. توجه به فیلتر دوده برای مبارزه با آلودگی هوای دیزلی‌ها نیز محور دیگر این کارگاه بود. فیلتر دوده تنها راه مقابله با ذرات معلقی است که دیزلی‌ها در شهرها پراکنده می‌کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو