فونیکسریمکسبهتام

مروری بر تاریخچه اتوبوس‌سازی شرکت MAN آلمان

شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران

عصر خودرو: می‌توان به‌راحتی و با مشاهده موفقیت‌‌ها و تحرکات شرکت‌‌های بزرگ خودروسازی در زمینه ساخت انواع خودرو‌‌های کار و تجاری به این نتیجه رسید که نه‌تنها حرکت در زمینه ساخت اتوبوس و خودرو‌‌های مسافربری از دیگر بخش‌‌های این صنعت آسان‌تر است، بلکه ماندن و موفقیت در آن نیز، درست در نقطه مقابل این وضعیت بوده و به همین میزان سخت‌تر خواهد بود.

شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران
  • شیر اروپایی در خدمت حمل و نقل مسافران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،شرکت MAN در تاریخ فعالیت خود، از سال‌‌های ابتدایی فعالیتش در ساخت خودرو‌‌های تجاری با تیراژ تولید انبوه، در ساخت خودرو‌‌های مسافری نیز دست توانایی داشته است و امروزه نیز در این راه از پیشرو‌ترین‌‌های کمپانی‌‌های اروپایی محسوب می‌شود. اما در تاریخ این شرکت در بحث خودرو‌‌های مسافربری اقدامات تاریخ‌سازی رخ داده‌ که به مرور آنها تا امروز خواهیم پرداخت.

قدم به قدم با تکنولوژی
رودولف دیزل را مخترع موتور‌‌های دیزل می‌دانند؛ کسی که با همکاری مهندسان شرکت MAN به این اختراع و نوآوری دست پیدا کرد. شرکت MAN اولین فعالیت‌‌های خود را از سال 1758 آغاز کرد که همزمان با جریان افزایش سرعت صنعتی‌شدن منطقه اروپا بود. شرکت MAN مثل بسیاری از دیگر کمپانی‌‌هایی که در زمینه ساخت گاری و درشکه‌‌های مسافری و باری در آن زمان بودند، کم کم به سمت ساخت خودرو‌‌ها با استفاده از موتور‌‌های درون‌سوز گرایش پیدا کرد.
مهندسان این شرکت اولین کامیون و اتوبوس خود را در سال 1915 تولید کردند که برای افزایش حجم تولید خود، یک سال بعد خط تولید را به کارخانه واقع در نورنبرگ منتقل کردند.  شرکت MAN که به یکی از پیشروترین شرکت‌‌ها در زمینه ساخت خودرو‌‌های سنگین تبدیل شده بود، در سرعت در حال بهینه‌سازی محصولاتش نیز سرعت عمل بالایی از خود نشان می‌داد تا جایی که در سال 1924 اولین اتوبوس خود را با شاسی کم‌ارتفاع از سطح زمین رونمایی کرد. در آن سال‌‌ها و حتی سال‌‌های بعد، ارتفاع اتوبوس‌‌ها به خاطر اینکه اساس آنها همان کامیون‌‌های تولیدی در شرکت‌‌های مادر بودند، بالا بود و به همین خاطر سوار و پیاده‌شدن را برای برخی از افراد با مشکلاتی روبه‌رو می‌کرد.  شرکت در رقابت با دیگر تولیدکننده‌‌های خودرو بود که زبانه آتش جنگ دوم جهانی بلند‌تر شد؛ اتفاقی که باعث شد تا MAN نیز مثل بقیه شرکت‌‌های خودروساز اروپایی، مجبور به تامین خودرو‌‌های لازم برای میادین نبرد شود. جنگی که بعد از آن و با نابودی کامل صنایع سنگین آلمان، MAN نیز ضربه‌‌های شدیدی خورد و خسارت‌‌های زیادی را متحمل شد. اما با این حال در سال 1950 مهندسان این شرکت اولین سوپرشارژر را ‌روی موتور‌‌های خود نصب کردند و دقیقا یک سال بعد نیز اولین کامیون آلمانی مجهز به توربوشارژر تولید شد.  اما می‌توان گفت که نیمه دوم قرن بیستم میلادی که باید آن سال‌‌ها را اوج‌گیری شرکت‌‌های خودروسازی در تولید خودرو‌‌های مدرن بدانیم، برای بخش اتوبوس‌سازی MAN نیز دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای بود.
در سال 1961 اولین اتوبوس با شاسی مدولار طراحی و تولید شد که نقطه عطفی در ساخت اتوبوس‌‌های مدرن این شرکت بود.  این شاسی به سرعت در هر سه سری محصول تولیدی شرکت در رده‌‌های اتوبوس‌‌های بین شهری، شهری و داخل شهری به کار گرفته شد. قابل ذکر است که از سال 2001، شرکت اتوبوس‌سازی نئوپلان که از سال 1935 به تولید اتوبوس مشغول است، توسط گروه MAN AG خریداری شد.

معروف ترین ها :

در سال 1973 سری SL200 معرفی شد که مستقیما رقیبی برای سری O اتوبوس‌‌های مرسدس بنز بود. این اتوبوس در سال 1990 جای خود را به نسل جدید‌تری داد. از این اتوبوس در کشورمان نیز به تعداد نسبتا زیادی وجود داشت که در آغاز به‌روز‌رسانی خطوط حمل‌و‌نقل مسافران با نمونه‌‌های جدید‌تر در دهه 70 شمسی، از کار برکنار شدند.هر چند سری SL202 در سال 1983 روی کار آمد و در واقع جایگزین سری SL200 شده بود اما این اتفاق که چرا سری قبلی تا سال 1990 روی خط تولید باقی مانده بود، فقط به برتری‌‌های آن نسبت به رقبای همدوره‌اش باز‌می‌گردد. سری SL202 تا سال 1995 تولید شد و چهره‌ای به‌روز داشت هر چند که نمای کلی کابین تا حد زیادی با SL200 مشترک بود. ‌روی این اتوبوس پیشرانه‌‌های 11.5 و 12 لیتری با قدرت‌‌های مختلف از 197 اسب بخار تا 241 اسبی نصب شده بود که نمونه 12 لیتری آن شباهت بالایی از نظر ساختاری به پیشرانه‌‌های مرسدس بنز داشت. نسخه low floor یا کف‌خواب این اتوبوس که فاقد پلکان ورودی برای ورود و خروج راحت‌تر افراد بود، با نام NL202 ساخته شد که از سال 1989 تا 1992 تولید شد و در واقع در چهره نیز یک فیس‌لیفت و بهینه‌سازی‌ به خود دیده بود.

اتوبوس MAN NG272 یک اتوبوس مفصل‌دار کف‌پایین بود که باز هم در قسمت‌‌های فنی، شباهت‌‌های زیادی به محصولات مرسدس بنز داشت. می‌توان گفت افزایش به‌کارگیری گیربکس‌‌های خودکار در اتوبوس‌‌های MAN از این اتوبوس آغاز شد.

اتوبوس NL262 از سال 1992 تا 1998 تولید شد که نمونه کف‌کوتاه آن نیز با کد NG در همین بازه زمانی روی خط تولید بود. این اتوبوس برای بازار‌‌های خاص دیگری نیز آماده شده بود که بازار هنگ‌کنگ از اصلی‌ترین آنها به شمار می‌رفت. در واقع این اتوبوس آخرین اتوبوس تا قبل از تولد سری‌‌های Lion’s city است.از سال 1996 اتوبوس‌‌های شهری MAN با نام lion’s city نامیده و شناخته می‌شوند. این اتوبوس‌‌ها در مدل‌‌های کف‌کوتاه و پله‌دار و در انواع تک‌کابین و یا چند‌کابین مفصل‌دار طراحی و ساخته شده و همیشه در طول دوران تولید خود، از برترین‌‌های بازار به شمار رفته و می‌روند. می‌توان رویارویی و رقابت این سری از اتوبوس‌‌های MAN را کاملا در برابر رقیب سنتی و همیشگی هموطنش یعنی مرسدس بنز‌‌های سیتارو به خوبی حس کرد.

سری اتوبوس‌‌های بین‌شهری را با نام Coach در دنیا می‌نامند و این سری از اتوبوس‌‌ها نیز در کمپانی آلمانی MAN با نام Lion’s Coach شناخته می‌شوند. این اتوبوس‌‌ها از سال 1996 روی کار آمدند و در مدل‌‌های گوناگون 12 متری، 12.6 متری و 13.2 متری سه‌محوره ساخته می‌شود. رقیب اصلی این اتوبوس نیز، محصول شناخته‌شده و معروف مرسدس بنز به نام تراوگو هست.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو